Nye køretøjer § 9, stk. 4 Findes der ikke en anmeldt standardpris for et nyt køretøj, eller er betingelserne om afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den anmeldte (mindstebeskatningsprisen, dvs. med 9 pct.forhandleravance og ingen negativ importøravance) ikke opfyldt, fastsættes den afgiftspligtige værdi ved vurdering af køretøjet. I sådanne tilfælde forhøjes afgiften med 500 kr. for motorcykler og 1.000 kr. for biler.
For biler og motorcykler 0-1 år gamle fastsættes afgiften efter en særlig nedskrivningsskala med udgangspunkt i den oprindelige nypris (standardpris), jf E.1.4.1. Er der ikke anmeldt en standardpris for sådanne køretøjer fastsættes den afgift, der ville have været gældende ved køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt, skønsmæssigt af vurderingensmyndigheden, jf registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2.
Vurderingsmyndigheden § 13 Vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd. 2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (FDM). Den tredje er udpeget efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen.
Vurderingsmyndigheden, der udelukkende har til opgave at fastsætte afgiftspligtige værdier for køretøjer, der skal afgiftsberigtiges, er en selvstændig myndighed, der er uafhængig af SKAT. Told- og skatteforvaltningen stiller sekretariat til rådighed for vurderingsmyndigheden. Der er i alt 6 vurderingsmyndigheder.
Vurderingscirkulæret § 8 Et køretøj anses som nyt, indtil det har kørt 2.000 km., medmindre køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges som nyt.
Nye køretøjer Vurderingscirkulæret § 9 Ved vurderingen kan der tages udgangspunkt i listeprisen for det pågældende køretøj. Foreligger der ikke en listepris, foretages vurderingen med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende eller sammenligneligt køretøj. Til brug herfor kan vurderingsmyndigheden eller SKAT anmode en importør om at kalkulere køretøjets almindelige pris på landsbasis.
Brugte køretøjer § 10 Den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer skal fastsættes ved vurdering. Et køretøj, der efter reparation eller ombygning ikke længere i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, anses som brugt, men skal dog afgiftsberigtiges efter satserne for nye køretøjer.
Ved vurderingen ansættes køretøjets almindelige pris (inkl. moms, men uden registreringsafgift) ved salg til bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt.
"Toldsyn" § 10, stk. 3 Brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet første gang, skal forinden værdifastsættelsen forevises for Synsmyndigheden, der også syner køretøjet med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt. Dette syn betegnes af Synsmyndigheden som "Toldsyn". Synsmyndighedens påtegninger på synspapirerne indgår i værdifastsættelsen, som kan ske uden at køretøjet forevises for vurderingsmyndigheden. Vurderingsmyndigheden besigtiger et køretøj, hvis den finder det nødvendigt, eller hvis den, der frembyder køretøjet, ønsker det.
Vurderingscirkulæret § 13, stk. 2 I værdien foretages fradrag eller tillæg på grundlag af en samlet vurdering af køretøjets kilometerstand, vedligeholdelsesstand, eventuelle forbedringer og øvrige beskaffenhed. Ved vurderingen af et køretøj, som efter reparation eller ombygning har mistet sin identitet, tages særligt hensyn til den eventuelle værdiforøgelse eller -forringelse, der har fundet sted ved reparationen eller ombygningen.
Registreringsafgiften beregnes således ikke efter køretøjets købspris, eller hvad en autoforhandler vil betale for køretøjet, men efter hvad vurderingsmyndigheden fastsætter køretøjets afgiftspligtige værdi til. Den afgiftspligtige værdi fastsættes/udregnes på grundlag af køretøjets markedspris/handelspris her i landet. Dette svarer til, hvad en dansk forhandler kan sælge et tilsvarende køretøj for i registreringsklar stand (inkl. moms, forhandleravance og registreringsafgift).
For køretøjer, der er mere end 35 år gamle (veterankøretøjer) og fremtræder som ved første registrering, fastsættes den afgiftspligtige værdi til 40 pct. af den oprindelige nypris.
Landsretsdom Vestre Landsret frifandt vurderingsmyndigheden vedr. motorkøretøjer i en sag, hvor vurderingsmyndigheden, med henblik på beregning af registreringsafgift, havde fastsat værdien af et importeret motorkøretøj. Syns- og skønsmanden vurderede motorkøretøjet til en væsentligt lavere værdi end Vurderingsmyndigheden. Landsretten lagde ved sin afgørelse vægt på, at skønnet utvivlsomt var foretaget uden påvirkning af uvedkommende hensyn og i øvrigt på et sagligt grundlag. Da der ikke var tilvejebragt oplysninger, der kunne føre til et andet resultat, gav skønsmandens vurdering ikke anledning til at tilsidesætte værdiansættelsen, jf SKM2003.12.VLR. Tilsvarende afgørelse har Vestre Landsret truffet i en lignende sag, jf SKM2003.376.VLR.
Østre Landsret fastslog, jf. SKM2004.186.ØLR, at vurderingsmyndigheden efter registreringsafgiftslovens § 13, stk. 1, efter sin sammensætning og efter det betydelige antal vurderinger, myndigheden foretager hvert år, måtte antages at have en meget stor og bred erfaring ved vurdering af køretøjer. Vurderingsmyndigheden havde i den konkrete sag fastsat bilens afgiftspligtige værdi på grundlag af en besigtigelse af bilen sammenholdt med tilgængelige objektive oplysninger om en tidligere tilsvarende vurdering og øvrige foreliggende oplysninger om prisniveauet.
Landsretten fandt det ikke godtgjort, at disse objektive oplysninger var forkerte, og det fandtes heller ikke ved skønserklæringen eller på anden måde godtgjort, at grundlaget for vurderingen af bilen havde været mangelfuldt eller ufuldstændigt. Der var derfor ikke grundlag for at tilsidesætte vurderingen |