|  | PBL § 53 A gælder for pensionsordninger mv. uanset, om de er oprettet 
i Danmark eller udlandet og omfatter derfor også ordninger oprettet af danskere, 
der aldrig har været udlandsdanskere. Der er ikke fradragsret eller bortseelsesret for indbetalinger til ordninger omfattet 
af bestemmelsen, hvilket modsvares af, at udbetalinger er skattefri, jf. PBL § 
53 A, stk. 2 og stk. 5. Foretages der indbetalinger til en ordning omfattet af PBL § 53 A af en arbejdsgiver eller en tidligere arbejdsgiver, skal præmien/bidraget medregnes i arbejdstagerens skattepligtige indkomst, jf. PBL § 53 A, stk. 2, 2. pkt. ►Ved en tilføjelse til PBL § 53 A, stk. 2, er det på tilsvarende vis sikret, at indbetalinger fra en udsendt medarbejders arbejdsgiver til en pensionsordning for den udsendte medarbejders ægtefælle m.fl. skal medregnes ved opgørelsen af ægtefællens m.fl.s skattepligtige indkomst (og således ikke ved opgørelsen af den udsendte medarbejders skattepligtige indkomst), forudsat at de beskrevne betingelser er opfyldt. Er 
den medfølgende ægtefælle skattemæssigt hjemmehørende i 
udlandet, og er den udsendte medarbejders arbejdsgiver dansk, anses pensionsbidraget 
fra dansk side for værende indkomst omfattet af OECD-modeloverenskomstens artikel 
15 (privat arbejdsgiver) eller 19 (offentlig arbejdsgiver) for den udsendte medarbejder. 
Hvorvidt bopælslandet anser pensionsbidraget for skattepligtigt, og i givet 
fald hos hvilken ægtefælle, afhænger af bopælslandets lovgivning. 
Disse særlige skattemæssige konsekvenser af en pensionsordning for ægtefællen 
m.fl. til en udsendt medarbejder har virkning fra og med indkomståret 1999, 
jf lov nr. 170 af 15. marts 2000.
 ◄ 
Det løbende afkast af de omfattede ordninger 
er som udgangspunkt indkomstskattepligtig som kapitalindkomst, 
jf. PBL § 53 A, stk. 3, samt PSL § 4, stk. 1, nr. 15, se endvidere nedenfor.
 Hvilke ordninger Følgende ordninger er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 
53 A, stk. 1:
 
 
livsforsikring, der ikke omfattes af kapitel 1, livsforsikring, der opfylder betingelserne i kapitel 1, men hvor forsikringens 
ejer ved ordningens oprettelse har givet afkald på beskatning efter reglerne 
i afsnit I. pensionskasseordning, der ikke omfattes af kapitel 1pensionskasseordning, der opfylder betingelserne i kapitel 1, men hvor den pensionsberettigede 
ved ordningens oprettelse har givet afkald på beskatning efter reglerne i afsnit 
1, og syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den forsikrede. Det bemærkes, at rene risikoforsikringer er omfattet af den nye bestemmelse. 
Rene risikoforsikringer er livsforsikringer, som alene kan komme til udbetaling 
ved den forsikredes død, invaliditet 
►eller livstruende sygdom, jf. lov nr. 294 af 29. april 2000 ◄i 
en forud aftalt periode, der senest skal udløbe første policedag efter 
forsikredes fyldte 80. år. Som en særregel skal der ikke ske afkastbeskatning 
af rene risikoforsikringer, jf. PBL § 53 A, stk. 4.
 Bestemmelsen omfatter endvidere både livsforsikringer med løbende udbetalinger 
og kapitallivsforsikringer, herunder rateforsikring og arverente, hvor forsikringssummen/ydelserne 
udbetales i levende live, f.eks ved opnåelse 
af en bestemt alder eller ved indgåelse af ægteskab.
 At en dansk forsikring eller pensionskasseordning  ikke er omfattet af 
pensionsbeskatningslovens kapitel I,  kan f.eks. 
skyldes, at der er aftalt udbetaling før det fyldte 60. år eller at indsættelse 
af begunstigede ikke opfylder betingelsen i PBL § 5, stk. 2.
 
 Ændringer af
 forsikringer efter
 18. feb. 1992 Anvendelse 
af aftalelovens regler ved fortolkning af ikrafttrædelsesbestemmelsen § 
6 i lov nr. 569 af 24. juni 1992 indebærer, at ændringer efter den 18. 
feb. 1992 af en eksisterende forsikringsaftale fører til, at der foreligger 
en nyoprettet forsikring, der omfattes af reglerne i § 53 A. Det gælder 
ændringer, der, såfremt de havde foreligget i en accept, havde medført, 
at accepten ikke stemte overens med tilbuddet, jf. aftalelovens § 6. Dette 
rejser spørgsmålet, i hvilket omfang der kan foretages ændringer 
i et forsikringsforhold etableret før de nævnte tidspunkter, uden at den 
pågældende forsikring derved i forhold til afgiftsreglen må betragtes 
som en ny forsikring.
 For forsikringer oprettet før den 18. feb. 1992 gælder herefter, at ændringer, 
der ikke er aftalt endeligt og bindende mellem forsikringstager og selskab før 
den 18. feb. 1992, fører til, at der foreligger en ny forsikring omfattet af 
reglerne. Det gælder i eksempelvis følgende 5 tilfælde:
 
 
Forlængelse af forsikring inden forsikringsbegivenhedens indtræden. 
Det gælder uanset, at præmiebetalingstiden og præmiestørrelsen 
ikke ændres. Såfremt der inden den 18. feb. 1992 forelå en endelig 
og bindende aftale om forlængelse af en forsikring, omfattes den ikke af de 
nye regler. Derimod er alene en ret for forsikringstageren i en aftale til vilkårligt 
at forlænge forsikringen ikke tilstrækkeligt til at friholde forsikringen 
for § 53 A.  Forlængelse af præmiebetalingstid. Det gælder uanset, at præmien 
ikke ændres.  Forhøjelse af præmier. Det gælder uanset, at præmiebetalingstiden 
ikke ændres. En forhøjelse af den årlige opsparingspræmie vil 
medføre, at den til forhøjelsen svarende del af forsikringen betragtes 
som en ny forsikring. Hvis forhøjelsen umiddelbart følger af aftalen, 
således som denne var affattet før den 18. feb. 1992, vil det dog ikke 
ændre forsikringens status i forhold til afgiftsreglen, såfremt forsikringstageren 
er uden indflydelse på forhøjelsens størrelse. Det kan f.eks. dreje 
sig om en aftalt pristalsregulering af såvel forsikringssum som præmie 
eller om en forhøjelse af forsikringssummen som følge af bonustilskrivningForlængelse af forsikring ved  forsikringsbegivenhedens indtræden. 
Det gælder uanset, at forsikringen forlænges som præmiefri forsikring. 
Forsikringen bliver ikke omfattet, hvis den inden den 18. feb. 1992 er blevet forlænget. 
Yderligere forlængelser efter den 18. feb. 1992 anses som en nytegning af forsikring, 
selvom det oprindeligt var forudsat, at der skulle kunne vælges yderligere 
forlængelse. Det gælder også 1-årige forlængelser.  Forlængelse af præmiebetalingsperioden medfører, at forsikringen 
fra udløbet af den oprindeligt aftalte præmiebetalingsperiode må 
betragtes som nytegnet. Ved fortolkning af ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 6 kan aftalelovens 
regler i særlige tilfælde fraviges ud fra en formålsfortolkning af 
reglerne.
 En formålsfortolkning indebærer, at i tilfælde, hvor en ændring 
af forsikringsaftalen bringer mere uden for indkomstbeskatning, er forsikringen 
omfattet af reglerne i § 53 A. Herved opnås skattemæssig ensartet 
behandling af forsikringer oprettet før den 18. feb. 1992, hvori der foretages 
ændringer, og nyoprettede forsikringer.
 Ved en afkortning af præmiebetalingstiden den 18. feb. 1992 eller senere, bliver 
forsikringen omfattet af reglerne i § 53 A. Hvis derimod præmiebetalingstiden 
afkortes, og præmien nedsættes eller hvis præmiebetalingen helt bortfalder, 
og forsikringen omskrives til fripolice eller er uforandret, bliver forsikringen 
henset til formålet med reglerne dog ikke omfattet af § 53 A. Genopskrivning 
af en forsikring, der er begæret omskrevet til fripolice må derimod betragtes 
som nytegning.
 Genoptagelse af en forsikring, der har været misligholdt på grund af manglende 
præmiebetaling, påvirker ikke forsikringens status i forhold til afgiftsreglen, 
såfremt forsikringsdækningen har været opretholdt i misligholdelsesperioden. 
Har misligholdelse med præmiebetalingen derimod medført forsikringsaftalens 
bortfald, vil der, såfremt forsikringen træder i kraft igen, være 
tale om en ny forsikring, som er omfattet af afgiftsreglerne. Hvis der kræves 
nye helbredsoplysninger som betingelse for genoptagelse af forsikringsaftalen, vil 
der være tale om ny aftale, uanset om helbredsoplysningerne giver anledning 
til ændring af præmierne.
 Er det inden den 18. feb. 1992 aftalt, at præmierne fremover skal reguleres 
på en nærmere fastlagt måde f.eks. med en fast procentsats eller 
som en andel af lønnen, bliver forsikringen henset til aftalelovens regler 
ikke omfattet af § 53 A. Hvis en aftalt årlig præmieregulering med 
en bestemt procentsats af forsikringstageren kan vælges reguleret med en lavere 
procentsats end den aftalte, bliver forsikringen heller ikke omfattet.
 Derimod vil en udelukkende ret for forsikringstageren til at foretage indskud, der 
ikke er nærmere aftalt, medføre, at forsikringen, ved et indskud, når 
henses til såvel aftalelovens regler som reglernes formål, bliver omfattet 
af § 53 A.
 Hvis en forsikringssum efter den 18. feb. 1992 forhøjes alene på grund 
af bedre helbredsvilkår, og præmien i øvrigt er uændret, bliver 
forsikringen ikke omfattet af § 53 A, idet der i dette tilfælde ikke bringes 
flere midler uden for indkomstbeskatning. Tilsvarende gælder i tilfælde, 
hvor de bedre helbredsvilkår i stedet medfører, at forsikringssummen er 
uændret og præmien nedsættes.
 En ændring af præmiebetalingsterminerne indenfor året fra f.eks. 
kvartårlige betalinger til helårlige eller fra helårlige til kvartårlige, 
vil henset til formålet heller ikke føre til, at forsikringen bliver omfattet 
af § 53 A. Hvis en allerede aftalt løbende præmiebetaling afløses 
af et engangsindskud, bliver forsikringen derimod som nævnt ovenfor omfattet 
af § 53 A.
 Det er som nævnt udgangspunktet, at ændringer i en livsforsikring, der 
er oprettet før PBL § 53 A  i relation til denne regel må anses 
for en nytegning.
 
 Overdragelse Overdrages en forsikring efter den 18. feb. 1992, bliver den 
efter § 6, jf. lov nr. 569 af 24. juni 1992, omfattet af pensionsbeskatningslovens 
§ 53 A, bortset fra de tilfælde, hvor overdragelsen sker ved arv. Told- 
og Skattestyrelsen har modtaget en henvendelse vedrørende 
klausuler i livsforsikringsselskabers policer i relation til ikrafttrædelsesbestemmelsen 
i § 6, stk. 1, i lov nr. 569 af 18. februar 1992, der ændrede PBL § 
50 og indsatte PBL § 53 A. Henvendelsen drejer sig om en dansker, som var bosat 
i Spanien og døde i 1996. Afdøde har to arvinger og efterlader sig to 
policer i et udenlandsk forsikringsselskab. Forsikringerne indeholder en bestemmelse 
om, hvem forsikringerne skulle tilfalde, når ejeren af forsikringen dør. 
I denne sag anvendes ordet "Grantee", som blev defineret som "he 
to whom any grant is made". Ifølge ikrafttrædelsesbestemmelsen 
har PBL § 53 A virkning for forsikring og pensionsordning, der oprettes eller 
erhverves den 18. februar 1992 eller senere.Bestemmelsen 
har dog ikke virkning for arv faldet den 18. februar 1992 eller senere af en forsikring 
oprettet før denne dato. I de almindelig bemærkninger 
til lovforslaget, jf. lovforslag nr. L229, 1991-92, fremgår det, at ordninger 
i udenlandske forsikringsselskaber kan tegnes enten som en ophørende forsikring, 
der udløber på et nærmere bestemt tidspunkt eller som en livsvarig 
ordning. Børn eller børnebørn indsættes i nogle tilfælde 
som de forsikrede i de livsvarige ordninger. Når forsikringen tegnes med eksempelvis 
et barn som forsikret, kan der i policen indføjes en bestemmelse om, at den 
pågældende skal indtræde som ejer af forsikringen ved den første 
ejers død. Herved går forsikringen i arv, og først når barnet 
dør, udbetales ordningen. Ved at indsætte børn eller børnebørn 
som de forsikrede liv, reduceres risikoelementet meget væsentligt. Sammenfattende 
udtalte Told- og Skattestyrelsen efter forelæggelse for Departementet, at forsikringerne 
efter at disse er overgået til arvingerne vil være omfattet af overgangsbestemmelsen 
i § 6, jf. lov nr. 569 af 18. februar 1992, hvorefter forsikringerne fortsat 
vil være omfattet af den dagældende regel i PBL § 50. Afgørelsen 
er offentliggjort i TfS 1999, 635 (TSS). Se endvidere kommentaren til afgørelsen 
i TfS 1999, 663.
 Hvis en forsikring skifter ejer, må dette derfor betragtes som en nytegning, 
medmindre ejerskiftet følger direkte af forsikringsaftalen eller af lovgivningen. 
Som eksempel på ejerskifte, der følger af aftalen, kan nævnes den 
situation, hvor forsikringstageren og den forsikrede (den, på hvis liv forsikringen 
er tegnet) ikke er én og samme person, og hvor det i policen er anført, 
at forsikringstagerens rettigheder ved dennes død overgår til den forsikrede. 
Som eksempel på ejerskifte, der følger af lovgivningen, kan nævnes 
den situation, hvor en begunstiget ved forsikringstagerens død indtræder 
i dennes ret efter aftalen i medfør af reglerne i FAL § 110.
 Ved separation og skilsmisse, hvor en forsikring deles mellem de to ægtefæller, 
bliver forsikringstagerens del ikke omfattet af § 53 A. Derimod bliver ægtefællens 
del omfattet, idet ægtefællen indtræder som ejer af den del af forsikringen, 
der overdrages vedkommende, med sædvanlige ejerbeføjelser.
 Indsættelse af begunstigede eller tilbagekaldelse af en sådan indsættelse 
fører ikke til, at der herved bliver tale om en nyoprettet forsikring omfattet 
af § 53 A. Det samme gælder, når ejeren ved separation/skilsmisse 
indsætter den fraskilte som uigenkaldelig begunstiget.
 
 Undtagelser Undtagelse 1.
 For 
ikke at hindre arbejdskraftens frie bevægelighed er visse skattebegunstigede 
pensionsordninger oprettet i udlandet undtaget fra beskatning efter PBL § 53 
A.
 Undtagelsen omfatter livsforsikringer og pensionskasseordninger oprettet mens forsikringstageren 
ikke er fuld skattepligtig til Danmark eller mens forsikringstageren er fuld skattepligtig 
til Danmark, men efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende 
i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland. Ordningerne behandles 
i stedet efter PBL § 53 B, se afsnit A.C.2.3.2.
 Ordningen kan både være oprettet af en udlænding, der erhverver bopæl 
i Danmark, samt af en dansk statsborger, der vender hjem og erhverver bopæl 
i Danmark.
 En forudsætning for at anvende bestemmelsen er, at den pågældende 
ordning er skattebegunstiget i den stat, hvor forsikringstageren eller den pensionsberettigede 
var skattepligtig på indbetalingstidspunktet.
 Det er endvidere en forudsætning, at præmien eller indbetalingen rent 
faktisk er fradraget fuldt ud i positiv indkomst, i den pågældende stat 
i overensstemmelsen med skattelovgivningen i denne stat.
 Er ordningen oprettet i ansættelsesforhold må indbetalingerne ikke være 
medregnet i den forsikredes skattepligtige indkomst på indbetalingstidspunktet 
ligeledes i overensstemmelse med den pågældende stats skattelovgivning. 
Det påhviler skatteyderen at dokumentere, at betingelserne er opfyldt..
 
 Undtagelse 2.
 Undtaget er endvidere ordninger, der falder uden for pensionsbeskatningslovens regler, 
jf. afnsit A.C.2.1.2, 
samt udenlandske ordninger, hvor præmien efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningssoverenskomst 
kan fradrages i Danmark, jf afsnit 
A.C.2.1.3
 
 Undtagelse 3.
 Er en pensionsordning inden den 18. feb. 1992 valgt henført til beskatning 
efter den dagældende PBL § 50, bevares skattefordelene efter PBL 
§ 50. Der henvises til LV 1991, afsnit A.C.2.4, side 263 f.
 I den udstrækning reglerne om beskatning af rentetilvækst mv. i PBL § 
53 kan finde anvendelse på ordninger oprettet før 18. feb. 1992, som er 
omfattet af de tidligere regler i PBL § 50, henvises til LV 1991, afsnit A.C.2.3.1, 
side 257.
 
 Indkomst-
 skattepligtigt
 afkast Det 
indkomstskattepligtige afkast (kapitalindkomst) opgøres efter PBL § 53 
A, stk. 3, som forskellen mellem på den ene side forsikringens kapitalværdi 
ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb 
og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets 
begyndelse og med tillæg af indbetalinger i årets løb.
 Ved forsikringens kapitalværdi forstås forskellen mellem på den ene 
side nutidsværdien af selskabets øjeblikkelige og fremtidige forpligtelser 
over for forsikringstageren inklusive fordelt bonus, og på den anden side nutidsværdien 
af de præmier, som forsikringstageren skal betale i fremtiden.
 Kapitalværdien og afkast opgøres af  pensionskasse- og forsikringsselskaberne 
og indberettes til Told- og Skattestyrelsen efter 
skattekontrollovens § 8 B, jf. bek. nr. 1069 af 17/12 1999, § 17.
 Er forsikringen tegnet i et udenlandsk livsforsikringsselskab, skal kapitalværdien 
opgøres på samme måde, jf. skattekontrollovens § 11 C. 
Opgør det udenlandske selskab ikke hvert år kapitalværdien som ovenfor 
anført, f.eks. fordi det ikke årligt tilskriver bonus, er skattemyndighederne 
berettiget til at fastsætte kapitalværdien skønsmæssigt.
 Er der ingen kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse eller ved indkomstårets 
udløb f.eks. ved forsikringens udløb eller ophævelse, opgøres 
afkastet som forskellen mellem udbetalinger og indbetalinger.
 Et evt. negativt afkast kan kun modregnes i det pågældende indkomstårs 
og de følgende 5 indkomstårs positive afkast af samme ordning. Et negativt 
afkast kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes 
i positivt afkast i et tidligere indkomstår, jf. § 53 A, stk. 3.
 En livsforsikringspolice består ofte af en kombination af flere forsikringsgrundformer. 
Ved opgørelsen af det skattepligtige afkast og kapitalværdien skal kun 
medregnes de grundformer, der er omfattet af de nye regler. Er den årlige præmie 
til en sådan kombineret ordning fordelt på de enkelte grundformer, og 
er en af disse grundformer den rene risikoforsikring, kan denne således holdes 
uden for ved opgørelsen af afkastet efter PBL § 53 A, stk. 4.
 Indkomstskattepligten af afkastet påhviler ejeren af forsikringen eller den, 
der efter ejerens død er berettiget til udbetaling af forsikringen. Hvis der 
er flere berettigede, fordeles det opgjorte afkast efter forholdet mellem kapitalværdien 
af de pågældendes respektive dele af ordningen, jf. § 53 A, stk. 
3.
 Der sker ingen beskatning af udbetalinger fra ordninger omfattet af de nye regler 
 jf. PBL § 53 A, stk. 5.  Dette modsvares af, at der hverken er fradragsret 
eller bortseelsesret for præmier og bidrag til ordningerne, jf. § 53 A, 
stk. 2.
 
 Risikolivsforsikring
 §53 A, stk. 4 Risikolivsforsikringer 
er livsforsikringer, der alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes 
død, ►livstruende sygdom, jf. lov nr. 294 af 29. april 2000◄ 
eller invaliditet inden forsikringstidens aftalte udløbstidspunkt, såfremt 
dette aftalte udløbstidspunkt ikke ligger senere end første policedag 
efter den forsikredes 80. år.
 Da sådanne ordninger som udgangspunkt ikke indeholder nogen form for opsparing 
(ikke har nogen tilbagekøbsværdi), skal der ikke ske indkomstbeskatning 
af evt. løbende afkast fra ordningerne, jf. § 53 A, stk. 4. Der skal således 
ikke ske beskatning af den bonus, der evt. tilskrives i løbet af forsikringstiden. 
Samme særregel gælder også for syge- og ulykkesforsikringer, jf. 
§ 53 A, stk. 4.
 Traditionelt har der knyttet sig særlige problemer til livsforsikringer tegnet 
i ansættelsesforhold, hvor arbejdsgiveren betaler præmien, medens arbejdstageren 
er den forsikrede. Der vil normalt i sådanne forhold være en formodning 
for, at forsikrede også er ejer af forsikringen. De skattemæssige regler 
vedrørende disse ordninger kan i øvrigt beskrives således:
 
 Arbejdsgiveren Uanset om arbejdsgiveren eller arbejdstageren anses for ejer 
af livsforsikringen, har arbejdsgiveren i de tilfælde, 
hvor forsikringssummen kun kan tilfalde arbejdstageren, fuld fradragsret for præmierne 
efter SL § 6, litra a. Kan forsikringssummen tilfalde arbejdsgiveren og er 
denne samtidig ejer af forsikringen, har arbejdsgiveren som hovedregel ingen mulighed 
for fradrag for præmien, jf. LSRM 1950, 169 og TfS 1984, 24.
 Arbejdsgiveren vil være skattefri af udbetalingen efter PBL § 53 A, stk. 
5.
 
 Arbejdstageren Arbejdstageren er  indkomstskattepligtig 
af præmiens værdi, jf. nu PBL § 53 A, stk. 2. 2. pkt.. 
I LSR 1985.11 blev en person, der var direktør i et ApS, hvori han ejede halvdelen 
af anpartskapitalen, i henhold til PBL § 56, stk. 1, indkomstbeskattet af en 
livsforsikringspræmie, som selskabet havde betalt, da han var ejer af forsikringen. 
Forsikringen var tegnet af direktøren. Indehaveren af den anden halvdel af 
anpartskapitalen var indsat som forsikrede, og dennes nærmeste pårørende 
var indsat som begunstigede. Forsikringen var håndpantsat til selskabets bankforbindelse. 
Medanpartshaveren havde tegnet en tilsvarende forsikring med direktøren som 
forsikrede og med dennes nærmeste pårørende som begunstigede. Denne 
forsikring var ligeledes håndpantsat til selskabets bankforbindelse.
 Arbejdstageren vil ikke have mulighed for fradrag efter andre regler. En udbetalt 
forsikringssum er i de tilfælde, hvor arbejdstageren anses for ejer, skattefri 
for denne i medfør af PBL § 53 A, stk. 5. Forsikringssummen vil i henhold 
til § 56, stk. 2, endvidere være indkomstskattefri for begunstigede. Måtte 
arbejdsgiveren undtagelsesvis være ejer af ordningen, medregnes forsikringssummen 
som udgangspunkt enten til arbejdstageren eller dennes pårørendes personlige 
indkomst, jf. PBL § 56, stk. 2.
 
 Gruppelivsforsikringer Gruppelivsforsikringer er kollektive forsikringsordninger, 
hvor der for et større antal personer, f.eks. 
ansatte i en virksomhed, medlemmer af en organisation eller forening samt i visse 
tilfælde kunder i pengeinstitutter, kreditforeninger eller medlemmmer af kontoringe, 
tegnes livsforsikringer med ens forsikringssummer samt på ensartede vilkår 
i øvrigt. Der findes normalt ingen aldersgrænse for indtræden i disse 
ordninger, og som regel vil gruppelivsordningens bestemmelser om ejerbeføjelser 
og kredsen af indsatte begunstigede heller ikke opfylde betingelserne i PBL § 
10 (kapitalforsikring i pensionsøjemed). Skattemæssigt behandles præmien 
normalt på samme måde som præmier for individuelt tegnede kapitalforsikringer, 
jf. foran under afsnit A.C.2.3.1.
 Gruppelivsforsikring for ansatte i en virksomhed kan være tegnet, således 
at reglerne i PBL § 10 om kapitalforsikring i pensionsøjemed er opfyldt. 
Ordningen behandles herefter automatisk efter de for sådanne ordninger gældende 
regler, jf. Skat 1987.3.215 (TfS 1987, 153). I denne sag blev de ansatte anset for 
at være ejere til en af arbejdsgiveren i PFA A/S tegnet gruppelivsforsikring. 
Arbejdsgiveren betalte præmien, der blev opgivet som præmie til kapitalforsikring 
på lønoplysningssedlerne, og således ikke havde været medregnet 
i arbejdstagerens lønindkomst. Kredsen af begunstigede var begrænset til 
nærmeste pårørende i forsikringsaftalelovens forstand. Indmeldelse 
til ordningen skulle ske inden det 60. år, og dækningen ophørte ved 
det 65. år. Ordningen blev anset for omfattet af PBL § 10, og udbetalingerne 
skulle derfor afgiftsberigtiges.
 Da præmierne beregnes for 1 år ad gangen uden reservedannelse, kan pensionsbeskatningslovens 
særlige overgangsregler for kapitalpensionsordninger omfattet af kapitel 1 
ikke anvendes. Den fulde udbetalte forsikringssum afgiftsberigtigedes derfor efter 
højeste gældende sats.
 På baggrund af de uheldige afgiftsmæssige konsekvenser der følger 
af, at en gruppelivsforsikring anses for omfattet af PBL § 10, kan ejeren ved 
ordningens oprettelse give afkald på beskatning efter reglerne i afsnit I, 
mod at der sker beskatning efter PBL § 53 A, stk. 1, nr. 2.
 Opmærksomheden henledes på at arbejdsgiveren og arbejdstageren  
kan aftale, at præmie til en gruppelivsforsikring, der iøvrigt ikke er 
fradragsberettiget, indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, 
der er omfattet af bortseelsesretten i PBL § 19, med den virkning, at arbejdsgiveren 
ser bort fra præmien ved tilbageholdelsen af A-skat, jf. PBL § 56, stk. 5. 
Gruppelivspræmien skal i stedet medregnes i arbejdstagerens skattepligtige 
indkomst efter PBL § 56, stk. 1. Forsikringsselskabet foretager indberetning 
af præmien til Told- og Skattestyrelsen efter 
► bek. nr. 1069 af 17. dec. 1999, jf. § 18◄ 
om indberetningspligter efter skattekontrolloven.
 Præmier til livsforsikringer betalt og fratrukket som faglige kontingenter 
medtages ved opgørelsen af det enkelte medlems skattepligtige indkomst, jf. 
PBL § 56, stk. 4. Præmiebetalingen betragtes som en skattepligtig udlodning 
fra foreningen, og er personlig indkomst hos medlemmet.
 Præmier til gruppelivsforsikring, der afholdes af en pensionskasse, er skattepligtig 
indkomst for medlemmet i medfør af PBL § 56, stk. 1, jf. stk. 3 (B-indkomst). 
Medlemmerne af pensionskassen anses efter pensionsbeskatningsloven 
for ejere af forsikring, og udbetaling af forsikringssum eller bonus er skatte- 
og afgiftsfri.
 I PBL § 56, stk. 4, 2. pkt., er det præciseret, at sumudbetalinger fra 
fagforeningers gruppelivsforsikringer som følge af invaliditet er skatte- og 
afgiftsfri.
 Forsikringssummer, der udbetales ved et medlems død, er skatte- og afgiftsfri. 
I praksis er forsikringssummer, der udbetales ved invaliditet, blevet sidestillet 
med udbetaling af forsikringssummer ved død.
 Er der knyttet alderssum til gruppelivsforsikringer, som udbetales til gruppemedlemmet 
fra en ordning tegnet af en pensionskasse, er udbetalingen skattefri, jf. PBL §§ 
56, stk. 2 og 53 A, stk. 5 .
 Alderssum, der udbetales til gruppemedlemmet fra en ordning tegnet af en faglig 
sammenslutning med medlemmet som ejer, er skattefri, jf. PBL 
§ 53 A, stk. 5. Er den faglige sammenslutning derimod ejer, er alderssummen 
skattepligtig indkomst for medlemmet, jf. PBL § 56, stk. 2, og Skat 1987.8.608 
(TfS 1987, 452).
 Overdragelse af ejendomsretten til livsforsikring mv., herunder gruppelivsforsikring 
medfører efter PBL § 56, stk. 2, at modtageren skal medregne værdien 
af forsikringen i sin skattepligtige personlige indkomst på overdragelsestidspunktet. 
Såfremt der gennem en pensionskasse er etableret en gruppelivsforsikring, og 
pensionskassen ifølge policen har krav på evt. bonus, skal de forsikrede 
(som ejere) i medfør af PBL § 56, stk. 1, jf. stk. 3, indtægtsføre 
bonus, såfremt pensionskassen vælger at anvende bonusen til forhøjelse 
af forsikringsydelserne.
 
 Syge- og ulykkes-
 forsikringer
 § 53 A, stk. 4 Sygeforsikring 
og ulykkesforsikring er forsikringer, hvor selskabet forpligter sig til at udbetale 
erstatning i anledning af en ulykke eller sygdom. Syge- og ulykkesforsikringer kan 
f.eks. være sygeforsikringer i fortsættelsessygekasser, fritidsulykkesforsikring, 
erhvervsudygtighedsforsikring eller lign.
 Ifølge PBL  § 53 A, stk. 1, nr. 5,  skal en af bestemmelsen 
omfattet syge- og ulykkesforsikring være ejet af den forsikrede. Er denne bestemmelse 
ikke opfyldt, er ordningen ikke omfattet af pensionsbeskatningsloven, jf. afsnit 
A.C.2.1.1.
 En kombineret syge- og ulykkesforsikring omfatter dødsfaldserstatning, invaliditetserstatning 
og dagpengeerstatning, som udbetales i tilfælde af henholdsvis død, invaliditet 
eller arbejdsudygtighed som følge af ulykkestilfælde. Derudover omfatter 
forsikringen også en dagpengeerstatning, der kommer til udbetaling i tilfælde 
af arbejdsudygtighed som følge af sygdom. Udgifter til individuelle syge- og 
ulykkesforsikringer, sygeforsikringen »Danmark«, rejsesyge- og rejseulykkesforsikring 
(lsr. 1972.80) samt erhvervsudygtighedsforsikring anses for præmier til syge- 
og ulykkesforsikring. Ofte vil erhvervsudygtighedsforsikring være tegnet som 
en ordning med løbende udbetalinger ligesom en invaliderenteforsikring. Såfremt 
forsikringen først giver ret til løbende udbetalinger ved en nedsættelse 
af erhvervsevne med mindst 50 pct., henhører den under PBL § 2, nr. 4, 
litra b, med fuld fradragsret for præmieudgifterne, jf. skd. 33.191 og skd. 
77.896 samt ToldSkat Nyt 1992. 21.640 (TfS 1992, 465).
 Betales præmien af arbejdsgiveren, en pensionskasse eller en fagforening, bliver 
den ansatte/medlemmet skattepligtig heraf, jf. PBL §§ 53 A, stk. 2, 2. pkt. og 
56, stk. 1. I TfS 1996,179 fandt Landsskatteretten, 
at medlemmerne af et fagforbund var indkomstskattepligtige af løbende præmieindbetalinger, 
som betales af fagforbundet for fritidsulykkeforsikringer for de enkelte medlemmer, 
se omtalen i afsnit A.C.2.1.1. Arbejdsgiveren 
vil kunne fradrage udgiften efter de sædvanlige regler for fradrag for driftsudgifter 
i SL § 6, litra a.
 I en kollektiv gruppeulykkesforsikring indgik en særskilt tillægsdækning, 
der bl.a. omfattede præmiefritagelse ved mindst 50 pct.'s 
uarbejdsdygtighed. Ligningsrådet fandt ikke, 
at præmiefritagelsen var indkomstskattepligtig.
 
 Udbetalinger Udbetalinger fra syge- og ulykkesforsikringer er ikke indkomstskattepligtige, jf. 
PBL § 53 A, stk. 5, såfremt forsikringen ejes af den forsikrede.  Udbetalinger 
til dækning af udgifter til lægehjælp, hospitalsophold, lægemidler 
og lign. beskattes således ikke. Der skal endvidere ikke foretages afkastbeskatning 
af syge- og ulykkesforsikringer, jf. PBL § 53 A, stk. 4.
 
 Kontokunde-
 forsikring 
Kontokunder i stormagasiner kan som forsikringstagere og forsikrede tilslutte sig 
en kollektiv syge- og ulykkesforsikring, der ejes af kontokunden, og hvor stormagasinet 
er indsat som uigenkaldeligt begunstiget, således at udbetalte forsikringssummer 
vil være skattefri for stormagasinet efter  PBL § 53 A, stk. 5.
 
 Nøgleperson-
 forsikring 
Om en såkaldt nøglepersonforsikring har Skatteministeriets departement 
udtalt: Forsikringen går ud på at dække en virksomheds tab ved en 
betydende medarbejders tab af arbejdsevnen. Den på forhånd fastsatte forsikringsydelse 
udbetales løbende i 12 eller 24 måneder med en valgfri karensperiode på 
1, 3 eller 6 måneder. Tegnes forsikringen af virksomhedens indehaver på 
egen person, er forsikringen omfattet af PBL § 2, nr. 4, litra b og ikke PBL 
§ 50 (dvs. § 53 A, såfremt ordningen er oprettet eller erhvervet 
efter 18. feb. 1992). Forsikringstageren har derfor fuld fradragsret for præmierne. 
Ydelserne er skattepligtig indkomst, skd. 77.896.
 
 |