Videresalgsprismetoden anvendes primært på salgs- og distributionsvirksomheder. Ved metoden tages udgangspunkt i den pris, hvortil en vare, der er købt hos en forbundet virksomhed, bliver videresolgt til en uafhængig virksomhed. Denne videresalgspris bliver herefter reduceret med en markedsmæssig bruttoavance, som findes ved at sammenligne med en uafhængig distributør med tilsvarende funktioner og risici samt en lignende vare eller varegruppe. Hvis virksomheden selv på tilsvarende vilkår distribuerer varer for en uafhængig producent, kan avancen herved naturligvis også anvendes til prisfastsættelsen. Efter fradrag af bruttoavancen kan det resterende beløb betragtes som en armslængdepris for den oprindelige overførsel af varen.
Ved anvendelsen af metoden kræves normalt færre reguleringer som følge af forskelle i varerne end ved den fri markedsprismetode. Derimod skal der reguleres for forskelle i de funktioner, der udføres forinden eller i forbindelse med videresalg. Dette kan være videreforarbejdning af varen, påførsel af varemærke, påtagelse af garanti m.v. Videresalgsprisen findes lettest, hvor produktet ikke ændres væsentligt forinden eller i forbindelse med videresalg.