Ved den fri markedsprismetode fastsættes prisen på varer og tjenesteydelser i en kontrolleret transaktion ved hjælp af prisen på tilsvarende varer eller tjenesteydelser, overført mellem uafhængige parter.

Internt sammenligningsgrundlagDet bedste sammenligningsgrundlag vil være, hvis en virksomhed på samme vilkår sælger den samme vare eller tjenesteydelse til både forbundne og til uafhængige parter.

Eksternt sammenligningsgrundlagDer kan også sammenlignes med tilsvarende transaktioner mellem to uafhængige parter.

I det sidstnævnte tilfælde er det nødvendigt primært at undersøge, om der findes produkter, der er tilstrækkeligt sammenlignelige, det vil sige, at en af følgende to betingelser skal være opfyldt:

  1. Enten skal de eventuelle forskelle ikke kunne påvirke prisen på det frie marked væsentligt, eller også
  2. skal der så vidt muligt kunne foretages reguleringer for at eliminere de foreliggende forskelle.

 

Faktorer, der kan påvirke prisenDet er vigtigt at være opmærksom på, at der findes en række produktuafhængige faktorer, der kan påvirke priserne.

Det er således nødvendigt at tage hensyn til f.eks.,

  • om de markeder, hvor varerne er solgt, er økonomisk sammenlignelige,
  • om salgstidspunktet er det samme,
  • om varerne er solgt samme sted i kæden fra producent til forbruger og så videre.

Hvis forhold som de ovennævnte har væsentlig indflydelse på prisen, skal der foretages reguleringer for at eliminere disse.

Den fri markedsprismetode er den mest direkte metode og bør anvendes i alle tilfælde, hvor der foreligger tilstrækkeligt sammenlignelige produkter. Uanset muligheden for at foretage reguleringer er dette imidlertid ikke altid muligt, hvorfor det kan være nødvendigt at anvende én af de andre metoder til fastsættelse af armslængdeprisen.