Ordinær skatteansættelse►SFL § 26 ◄indeholder fristerne for den ordinære skatteansættelse. For kontrollerede transaktioner fremgår det af ►SFL § 26, stk. 5, jf. stk. 1◄, at den ordinære ansættelsesfrist udløber i det 6. år efter indkomstårets udløb mod normalt i det 4. år. Den forlængede frist gælder også, hvis den skattepligtige ønsker at få ændret sin skatteansættelse, jf. ►SFL § 26, stk. 5, jf. stk. 2.◄

En varslet forhøjelse af en skatteansættelse skal være foretaget senest den 1. august i det 6. år efter indkomstårets udløb, medmindre en anmodning fra den skattepligtige om udskydelse af denne frist er imødekommet. Hvis den skattepligtiges indkomstår ikke er sammenfaldende med kalenderåret, regnes fristen fra udløbet af det kalenderår, som indkomståret træder i stedet for.

Da anvendelsesområdet for SKL § 3 B ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 er udvidet til også at omfatte indenlandske koncerninterne transaktioner, betyder dette, at disse transaktioner bliver omfattet af den forlængede ansættelsesfrist, som hidtil kun har været gældende ved de grænseoverskridende ►kontrollerede◄ transaktioner.

Læs mere om ansættelsesfristerne i ►SFL◄ i ►Vejledning om processuelle regler på told- og skatteforvaltningens område◄ , afsnit G.1.

OvergangsregelDen forlængede ansættelsesfrist for de indenlandske koncerninterne transaktioner har virkning for de indkomstår, hvor varslingsfristen ikke er udløbet den 3. juni 2005 (dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende af lov nr. 408 af 1. juni 2005), jf. § 5, stk. 5 i lov nr. 408 af 1. juni 2005. Det vil sige, at den forlængede frist kommer til at få virkning for indenlandske koncerninterne transaktioner, der er foretaget i indkomståret 2002 og derefter.

Ekstraordinær skatteansættelseUanset fristerne i ►SFL § 26 ◄kan ►SKAT◄ med hjemmel i ►SFL § 27, stk. 1, nr. 4,◄ ændre en skatteansættelse, når en udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af den skattepligtige. Situationen kan f.eks. være, at den udenlandske skattemyndighed regulerer skattebetalingen for et udenlandsk datterselskab, fordi selskabet har anvendt afregningspriser med det danske moderselskab, som ikke er på armslængdevilkår (den primære regulering). Det danske selskab kan herefter anmode om at få sin skatteansættelse i Danmark ændret tilsvarende (den korresponderende regulering). Ændring kan ske såvel efter anmodning fra den skattepligtige som efter ►SKATs◄ bestemmelse. Se ►Vejledning om procesuelle regler på told- og skatteforvaltningens område ◄, afsnit G.1.1.2.

Det er dog en betingelse for adgangen til at foretage en ekstraordinær skatteansættelse , at ►SKAT◄ anerkender den udenlandske afgørelse. Desuden skal såvel ►SKAT◄ som den skattepligtige reagere inden seks måneder efter, at den pågældende er blevet opmærksom på det forhold, der begrunder fristforlængelsen, dvs. den udenlandske regulering, jf. ►SFL § 27, stk. 2.◄

►◄En ændring af skatteansættelsen kan således finde sted udenfor de almindelige ansættelsesfrister i tilfælde, hvor en afgørelse truffet af en udenlandsk skattemyndighed medfører dobbeltbeskatning eller dobbelt ikke-beskatning af den skattepligtige.

I tilfælde, hvor der opstår afledte skattekrav som følge af en ekstraordinær genoptagelse efter ►SFL § 27, stk. 1, nr. 4◄, vil kravet ifølge ►SFL § 27, stk. 4◄, ikke være undergivet den 5 årige forældelse efter lov nr. 274 af 22. december 1908. Kravet vil dog fortsat være undergivet den 20-årige forældelse efter Danske Lov 5-14-4.