►Told- og skatteforvaltningen udøver forvaltningen af lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. skatteforvaltningslovens § 1.◄

►Skatteforvaltningslovens § 1 omfatter ikke kun indkomstskat, herunder dødsboskat og ejendomsværdiskat, men også gaveafgift, moms, punktafgifter, told, arbejdsmarkedsbidrag, kirkeskat, afgift efter pensionsbeskatningsloven og lignende retlige ydelser til det offentlige. På specielle områder forvaltes skattelove dog af andre myndigheder, f.eks. hører retsafgiftloven under justitsministeren.◄

►Forvaltningen af lovgivningen om enhver form for skat til det offentlige, jf. anvendelsen af begrebet skat i grundlovens § 43, er således samlet hos told- og skatteforvaltningen.◄

►Enhedsforvaltningen omfatter dog ikke den del af spilleområdet, der administreres af Spillemyndigheden.◄

►Enhedsorganisationen er organiseret som én landsdækkende forvaltningsmyndighed med et hovedcenter og 30 skattecentre rundt om i landet.◄

►Told- og skatteforvaltningen omfatter de dele af organisationen, der ikke er særligt lovreguleret. Begrebet omfatter således ikke Skatterådet, Landsskatteretten, skatteankenævn eller vurderingsankenævn.◄

►Skatteministeren har  i bekendtgørelse nr. 976 af 17. oktober 2005 fastsat, at SKAT, der er oprettet den 1. november 2005, varetager de opgaver, der ved skatteforvaltningslovens § 1 er tillagt told- og skatteforvaltningen.◄

Opgaver►Told- og skatteforvaltningens hovedopgave på skatteområdet er at foretage ansættelser af indkomst. Med etableringen af enhedsforvaltningen er det hidtidige tilsyn med skatte- og vurderingsankenævnenes virksomhed reduceret til et rent passivt tilsyn. Dette indebærer, at told- og skatteforvaltningen alene skal reagere, hvis told- og skatteforvaltningen eller Skatterådet bliver opmærksom på, at et skatteankenævn eller vurderingsankenævn har truffet en åbenbart ulovlig afgørelse, fx ved at et nævnsmedlem henleder told- og skatteforvaltningens eller Skatterådets opmærksomhed herpå, eller ved at en medarbejder i nævnssekretariatet gør opmærksom herpå. Skatterådet vil herefter efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen kunne ændre en åbenbart ulovlig afgørelse truffet af et skatte- eller vurderingsankenævn.◄

Told- og skatteforvaltningen vurderer tillige landets faste ejendomme efter reglerne i vurderingsloven. Told- og skatteforvaltningen kan foretage fornøden besigtigelse af en ejendom i forbindelse med vurderingen af ejendommen.

Told- og skatteforvaltningen fører tillige kontrol med, at arbejdsgivere mv., der efter kildeskatteloven og andre love skal foretage indeholdelse af kildeskat i udbetalinger eller godskrivninger, overholder krav om indeholdelse, afregning og indberetning. Kontrollen omfatter administration og kontrol af virksomhedernes indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag (herefter AM-bidrag) for lønmodtagere, opgørelse og beregning af selvstændige erhvervsdrivendes AM-bidrag samt opfyldelse af indberetningspligter. Arbejdsgiverkontrollen har til formål at sikre en korrekt afregning fra virksomhederne af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Kontrollen har endvidere til formål at sikre, at virksomhedernes indberetningspligter er opfyldt på en måde, der kan give et korrekt grundlag for ligningen af indkomstmodtagere. Kontrollen kan gennemføres på grundlag af indkaldt materiale, eller ved et besøg i virksomheden, eventuelt i forbindelse med andre kontroller, fx på moms-, told- og/eller skatteområdet i øvrigt.