Saglig kompetence for skattemyndighederne►Som nævnt under C.2 er en borgers mulighed for at gøre gældende, at en myndigheds ukorrekte forhåndstilkendegivelse er bindende, betinget af, at myndigheden har saglig kompetence vedrørende det spørgsmål, der er taget stilling til i tilkendegivelsen. Efter etablering af enhedsorganisationen vil en hvilken som helst tilkendegivelse fra told- og skatteforvaltningen inden for rammerne af skatte- og afgiftslovgivningens område hidrøre fra en sagligt kompetent myndighed. Det saglige kompetenceområde for henholdsvis Skatterådet, Landsskatteretten, skatteankenævnene og vurderingsankenævnene er fastlagt i skatteforvaltningsloven.◄

Saglig kompetence for kommunale servicecentre►Hvad angår ukorrekte forhåndstilkendegivelser fra de kommunale servicecentre fremgår det af forarbejderne til skatteforvaltningsloven, at de kommunale servicebutikkers kompetence alene omfatter generel vejledning om skatte- og afgiftsreglerne, men ikke juridisk præget vejledning af mere konkret karakter. Dette er ensbetydende med, at i relation til konkrete forhåndstilkendegivelser om juridisk prægede spørgsmål vil betingelsen om saglig kompetence ikke være opfyldt i forhold til de kommunale servicebutikker, idet det på 1. instansplan alene er told- og skatteforvaltningen, der har saglig kompetence til at afgive tilkendegivelser af den nævnte karakter.◄

Den skattepligtiges subjektive opfattelse►Efter omstændighederne vil den skattepligtiges subjektive opfattelse af kompetenceforholdene blive tillagt betydning. Der kan henvises til SKM2002.678.VLR, hvor et selskab kunne støtte ret på, at selskabet i tillid til  et udsagn fra en kommune ikke havde indeholdt og indbetalt udbytteskat, til trods for, at kommunen ikke havde saglig kompetence vedrørende dette spørgsmål. Retten lagde efter omstændighederne til grund, at det hverken for selskabet eller dettes rådgivere fremstod som åbenbart, at kommunen savnede saglig kompetence eller svævede i en vildfarelse.◄