Formålet►Ifølge skatteforvaltningslovens §§ 21 - 25 kan de skattepligtige få besvaret deres skattespørgsmål på en sådan måde, at skattemyndigheden er bundet af besvarelsen, når myndigheden til sin tid ved selve ligningen skal tage stilling til den gennemførte disposition.◄

Kompetence►Det er told- og skatteforvaltningen, der har kompetence til at afgive bindende svar. Told- og skatteforvaltningen skal dog forelægge visse anmodninger om bindende svar for Skatterådet. Det drejer sig om sager, der vil kunne få betydning for et større antal skatteydere, sager om større økonomiske værdier, sager vedrørende fortolkning af ny lovgivning, sager, der tager stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde samt endelig sager, der i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4. Told- og skatteforvaltningens direktør og Skatterådets formand har indgået en aftale om de sager, som told- og skatteforvaltningen skal forelægge for Skatterådet.◄

Hvilke sagsområder►Der kan gives bindende svar på alle de sagsområder, hvor told- og skatteforvaltningen har kompetence til at afgøre spørgsmålet, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1. Der kan dog ikke gives bindende svar vedrørende told, ligesom der heller ikke kan gives bindende svar om bevillinger eller dispositioner vedrørende påtænkte dispositioner, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 3.◄

Hvem kan få et bindende svar►Bindende ligningssvar gives om den skattemæssige virkning for forespørgeren af en disposition, som forespørgeren har foretaget eller påtænker at foretage ("egne forhold"), jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1. Derudover kan der gives bindende svar om virkningen af indkomstskat, ejendomsværdiskat eller afgift efter pensionsbeskatningsloven for andre end forespørgeren af en disposition, som forespørgeren påtænker at foretage ("andres forhold"), jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 2.◄   

Hvilke dispositioner►Der kan for så vidt angår "egne forhold" gives bindende svar både om gennemførte og påtænkte dispositioner, dvs dispositioner, som endnu ikke er foretaget på tidspunktet for fremsættelse af anmodningen om det bindende svar, men som det overvejes at foretage. For så vidt angår "andres forhold" kan der kun spørges om den skattemæssige virkning af påtænkte dispositioner, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1 og 2.◄

Krav til anmodningen►Anmodningen om en bindende ligningssvar skal være skriftlig og indsendes til told- og skatteforvaltningen. Anmodningen skal indsendes inden 1 måned efter udløbet af det pågældende indkomstår. Hvis spørgerens regnskabsår ikke er sammenfaldende med kalenderåret, regnes fristen fra udløbet af det regnskabsår, som indkomståret træder i stedet for. Anmodninger, der vedrører dødsboer, skal indgives senest 1 måned efter skæringsdatoen, jf. skatteforvaltningslovens § 22, stk. 1. Se de særlige frister på afgiftsområdet under afsnit C.1.2.◄

►Spøgsmålene skal være formuleret på en sådan måde, at det/de i princippet kan besvares med et ja eller nej. Sammen med anmodningen indsendes gebyret efter skatteforvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2.◄

►Hvis der anmodes om et bindende svar om opgørelsen af en afståelsessum eller fordelingen heraf efter afskrivningslovens § 45, stk. 1 og 2 eller ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 4 og 5, en kontrolleret transaktion eller en transaktion mellem en hovedaktionær og det af denne beherskede selskab, kan svaret have skattemæssige virkninger for alle parter i dispositionen. Det er i disse tilfælde en betingelse for at få et bindende svar, at alle parterne anmoder om et bindende svar. Dette gælder dog ikke, hvis det er sikkert, at en part ikke bliver skattemæssigt berørt af svaret, fx. en udenlandsk part, jf. herom skatteforvaltningslovens § 22, stk. 2.◄

Elektronisk ansøgning►Ansøgningen om bindende svar kan udarbejdes i en særlig skabelon, der kan hentes på www.skat.dk og udfyldes på brugerens egen pc. Den færdige ansøgning indsendes til told- og skatteforvaltningen via en formular på www.skat.dk. Det er muligt at indsende bilag og betale gebyret elektronisk.◄ 

Gebyr►For at få et bindende svar skal der betales et gebyr, jf. skatteforvaltningslovens § 23, stk. 1. Gebyret reguleres efter § 20 i personskatteloven. Gebyret skal være betalt, før den egentlige behandling af anmodningen påbegyndes. Gebyret tilbagebetales, hvis anmodningen afvises efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 1 eller 2. For anmodninger om "egne forhold", jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 1, er gebyret i 2005 og 2006 på 300 kr. pr. disposition, der ønskes vurderet. For anmodninger om svar om "andres forhold", jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, er gebyret i 2005 på 9.100 kr. pr. disposition (9.300 kr. i 2006).◄

Administration og sagsbehandling►Told- og skatteforvaltningen kontrollerer, om gebyret er indbetalt. Desuden kontrollerer told- og skatteforvaltningen, om betingelserne for at få et bindende ligningssvar er opfyldt. Herefter kvitterer told- og skatteforvaltningen for modtagelse af anmodningen om bindende svar og for betalingen af gebyret. Hvis gebyret ikke er indsendt sammen med anmodningen, giver told- og skatteforvaltningen en kort frist for eftersendelse af gebyret. Anmodningen behandles først, når gebyret er modtaget. Det er en betingelse, at sagen er tilstrækkeligt godt oplyst, således at der kan gives et bindende svar uden yderligere oplysninger eller dokumentation. Hvis dette ikke er tilfældet, skal forespørgeren opfordres til at fremkomme med yderligere oplysninger. Der skal fastsættes en passende frist herfor (fx 14 dage). Indsendes de ønskede oplysninger mv. ikke inden fristens udløb, kan anmodningen afvises, eller svaret begrænses til de forhold, der skønnes tilstrækkeligt belyst.◄

►Told- og skatteforvaltningen afgiver det bindende svar. I tilfælde af, at sagen skal forelægges Skatterådet, udarbejder told- og skatteforvaltningen som sekretariat for Skatterådet udkastet til det bindende svar, som forelægges Skatterådet til afgørelse.◄

►Et bindende svar skal indeholde sådanne oplysninger om det faktiske og retlige grundlag for afgørelsen, at skattemyndigheden med sikkerhed kan afgrænse svarets anvendelsesområde.◄  

Afvisning►Hvis spørgsmålet om bindende svar er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed, eller hvis andre hensyn taler afgørende mod en besvarelse, kan spørgsmålet afvises. Normalt vil der ske afvisning af anmodninger, hvor alternative løsningsmuligheder ønskes belyst (skattetænkning). Ved afvisning efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 1 eller 2 skal gebyret tilbagebetales.◄

Bindende virkning►Et svar efter skatteforvaltningslovens §§ 21 - 25 er bindende for skattemyndighederne i forhold til spørgeren eller i forhold til andre som omtalt i skatteforvaltningslovens § 21, stk. 2 ved behandlingen af det beskrevne forhold i 5 år. Det kan dog i svaret bestemmes, at svaret kun skal være bindende i en kortere periode. Dette kan navnlig tænkes i tilfælde af, at der spørges om værdien af et aktiv, der påtænkes overdraget eller er overdraget, eller i tilfælde, hvor der i løbet af en forholdsvis kort tidshorisont kan ventes en afgørende dom mv. Skattemyndighederne er med andre ord forpligtet til at lægge svaret til grund, når sagen senere behandles.◄

►Det bindende svar er ikke bindende for skattemyndighederne i det omfang, der er sket ændringer i forudsætninger, der har været afgørende for indholdet af svaret. Er der således sket ændringer i love eller bekendtgørelser, der har ligget til grund for svaret, eller er der sket ændringer i de faktiske forhold, der må anses for at have været bestemmende for indholdet af svaret, er skattemyndighederne ikke bundet af svaret. Det samme gælder, i det omfang svaret viser sig at være i strid med EU-retten, jf. skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2. Det kan dog forekomme, at et bindende svar delvis skal lægges til grund ved ligningen, selvom der er sket ændringer i de forudsætninger, der lå til grund for svaret. Det er tilfældet, hvor den pågældende del af svaret utvivlsomt ikke er berørt af de ændrede forudsætninger. Skatteyderen kan påberåbe sig sit bindende svar, selv om skattemyndighederne senere har ændret praksis på området. Tilsidesættes et bindende svar på grund af ændrede forudsætninger, kan afgørelsen herom påklages på samme måde som den afgørelse, som svaret ellers skulle have indgået i.◄

►Et svar, der vedrører fortolkningen af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er heller ikke bindende for skattemyndighederne, i det omfang en udenlandsk respektive en færøsk eller en grønlandsk skattemyndighed lægger en anden vurdering af det pågældende spørgsmål til grund, jf. skatteforvaltningslovens § 25, stk. 3.◄

►En afgørelse, der træffes efter § 245 i lov om finansiel virksomhed, eller en afgørelse, der træffes af en tilsynsmyndighed som nævnt i skattekontrollovens § 6 D om størrelsen af hensatte beløb eller størrelsen af lidte tab i et penge- eller realkreditinstitut mv. er bindende for skattemyndighederne ved behandlingen af det beskrevne forhold, jf. skatteforvaltningslovens § 25, stk. 4. Skattemyndighederne er dog ikke bundet af en sådan afgørelse, hvis den er i strid med EU-retten.◄

►Det bindende svar er derimod ikke bindende for vedkommende skattepligtige. Det betyder, at den skattepligtige frit kan selvangive i strid med et meddelt bindende svar, og at han/hun har mulighed for at få prøvet sagen i den almindelige klageinstansfølge.◄   

Klage over det bindende svar►Der kan klages til Landsskatteretten over et bindende svar, herunder længden af den fastsatte bindingsperiode. Bindende svar fra told- og skatteforvaltningen vedrørende fysiske personer og dødsboer skal dog påklages til skatteankenævnet, jf. skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, nr. 3. Der kan ligeledes klages over, at et bindende svar, der er afgivet af told- og skatteforvaltningen, ikke har været forelagt Skatterådet, fordi told- og skatteforvaltningen ikke har ment, at sagen opfylder ét eller flere af kriterierne i skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4. Derimod kan der ikke klages over afvisninger efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 1 eller stk. 2, jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 3. Klagen skal ske senest 3 måneder efter modtagelsen af det bindende svar, der skal vedlægges klagen. Klagen skal indgives og behandles i overensstemmelse med reglerne i skatteforvaltningsloven. Der henvises herom til afsnit H.3.4. Ved klagebehandlingen af et bindende svar kan der alene træffes afgørelse på det grundlag, der forelå på tidspunktet for svarets afgivelse. Der kan således ikke efterfølgende ændres på formuleringen af anmodningen om bindende svar gennem en klagebehandling. Landsskatterettens kendelser vedrørende bindende svar kan indbringes for domstolene af såvel forespørgeren som af skatteministeren inden 3 måneder efter kendelsens afsigelse. Sagen skal i så fald anlægges ved den landsret, i hvis kreds forespørgeren har hjemting ved sagens anlæg. Der henvises i øvrigt til afsnit I.