Efter SL § 5, litra d, medregnes dagpenge og rejsegodtgørelser ikke i
indkomstopgørelsen, når de er oppebåret under udførelsen af
offentlige hverv, der har nødvendiggjort ophold uden for hjemstedskommunen
(d.v.s. tjenestestedskommunen).
SL § 5, litra d og LL § 9, stk. 8 og 9 er ophævet pr. 1. jan. 1997.
Offentligt ansatte og personer i offentlige hverv skal derfor som udgangspunkt benytte
de samme regler vedrørende skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse
som privat ansatte.
Der er dog indført en overgangsordning for perioden 1. jan. 1997 - 31. marts
1999, således at arbejdsgivere og ansatte mv., der hidtil har anvendt reglerne
i SL § 5, litra d, kan vælge mellem enten at anvende dette regelsæt
eller anvende de bestemmelser og satser, der er fastsat af Ligningsrådet. Der
kan dog kun ske udbetaling af godtgørelse efter ét regelsæt for den
samme tur, jf. ►TSS-cirk. 1998-35, der er gældende for tidsrummet 1. jan. - 31. marts 1999.
◄De
særlige regler om skattefrie ydelser efter SL § 5, litra d finder efter
LL § 9, stk. 8 kun anvendelse på udbetalinger fra staten, danske kommuner
og De Europæiske Fællesskaber.
Udtrykket staten omfatter Folketinget, domstolene, myndigheder og institutioner,
der normalt medregnes til den statslige forvaltning (ministerier, direktorater,
styrelser mv.). Det betyder, at fx Danmarks Nationalbank, Danmarks Radio og Arbejdsmarkedets
Tillægspension ikke anses for statslige myndigheder i denne forbindelse.
Udtrykket kommuner omfatter kun primærkommuner og amtskommuner. Derimod er
kommunale fællesskaber, der er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse
eller andre selskaber, hvori kommunerne deltager, ikke omfattet af udtrykket, se
TfS 1995, 718. Kommunalbestyrelsesmedlemmer og amtsrådsmedlemmer kan efter
de gældende regler modtage skattefri rejse- og befordringsgodtgørelser
i medfør af SL § 5, litra d for hverv udført for deres kommune eller
amtskommune.
Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen i Danmark kan udbetale skattefrie
rejse- og befordringsgodtgørelser til deres bestyrelsesmedlemmer for udførelse
af arbejde for foreningerne, jf. LL § 9, stk. 9 og SL § 5, litra d. De
skattefrie godtgørelser kan dog ikke overstige beløb, som bestyrelsesmedlemmer
har krav på for tilsvarende hverv som kommunalbestyrelsesmedlem eller amtsrådsmedlem,
jf. ovenfor.
Som grænser for hjemstedskommunen regnes i denne forbindelse med de eksisterende
kommunegrænser. København og Frederiksberg anses dog i denne forbindelse
som én kommune.
Personer, der modtager § 5 d-ydelser, kan ikke medregne ydelserne i indkomsten
og som modstykke hertil fratrække de faktiske udgifter, jf. HD af 21. marts
1985 (skd. 74.512). Personer, der modtager § 5 d-ydelser, kan heller ikke fratrække
et differencebeløb, såfremt de faktiske udgifter overstiger § 5 d-ydelsen.
Personer, der er berettigede til at modtage § 5 d-ydelser, kan ikke vælge
at afstå fra at modtage ydelsen og i stedet fratrække de faktiske udgifter.
Udtrykket »dagpenge, der modtages i forbindelse med offentligt hverv«
omfatter ikke blot dagpenge, der ydes til tjenestemænd, men også til andre
ansatte under stat og kommune, fx elever og aspiranter samt offentligt ansatte håndværkere,
se lsr. 1956.34.
Omfattet af SL § 5, litra d er også godtgørelse for fravær fra
hjemstedet ved rejser i forbindelse med varetagelsen af kommunale hverv i medfør
af § 16, stk. 10 i loven om kommunernes styrelse.
Kørselsgodtgørelse under udførelse af offentligt hverv inden for
tjenestestedskommunen er ikke omfattet af SL § 5, litra d, jf. ØLD af
9. marts 1970 (3. afd. nr. 11/1969) og lsr. 1969.49. Er betingelserne for at udbetale
§ 5 d-ydelser ikke opfyldt, kan der evt. udbetales skattefrie godtgørelser
efter de nedenfor omtalte regler i LL § 9, stk. 5, 2. pkt. (se
A.B.1.7.2),
såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Hvis en erhvervsmæssig
rejse ikke er omfattet af SL § 5, litra d, og der ikke er udbetalt godtgørelse
efter LL § 9, stk. 5, 2. pkt., kan udgifterne ved denne rejse fratrækkes,
jf. LL § 9, stk. 5, 5. og 9. pkt., se afsnit
A.F.1.2.
Told- og Skattestyrelsen var blevet spurgt, om politiets hundeførere er berettiget
til fradrag efter Ligningsrådets anvisninger i de årlige rejsecirkulærer
for udgifter ved tjenesterejser i forbindelse med påbudt hundetræning.
Styrelsen udtalte, at i perioden 1. jan. 1997 til 31. marts 1999 vil offentligt
ansatte - herunder politiets hundeførere - der ikke har modtaget nogen form
for godtgørelse for en tjenesterejse, kunne foretage fradrag for deres merudgifter
på tjenesterejsen efter Ligningsrådets bestemmelser og satser i det dagældende
TSS-cirk. 1996-31, jf. pkt. 7. Dette gælder , hvad enten tjenesterejsen må
anses for omfattet af ordlyden i den tidligere § 5, litra d, i SL eller ej,
jf. TfS 1997, 739.
Kørselsgodtgørelse, der ydes med faste beløb, kan ikke anses som
en § 5 d-ydelse, selv om den pågældende udelukkende arbejder uden
for tjenestestedskommunen. Beløbet skal derfor medregnes til den personlige
indkomst, og den pågældende kan evt. fratrække udgifterne ved befordringsmiddlets
erhvervsmæssige benyttelse i den skattepligtige indkomst, jf.
A.F.3.3.
Den godtgørelse for befordring, som dommerfuldmægtige, der benytter egen
bil, modtager fra rekvirenter af fogedforretninger mv., omfattes ikke af SL §
5, litra d og skal derfor medregnes ved indkomstopgørelsen.
Godtgørelse til offentlig ansatte for udgifter til befordring, der ikke er
sket i det offentliges tjeneste, kan ikke henføres til SL § 5, litra d
og er derfor ikke skattefri. Se kommentar til forlig ved VL vedr. skattefri godtgørelse
udbetalt til en ansat i forsvaret for befordring mellem hjemmet og sygeplejeskolen,
hvor den ansatte var under civil uddannelse, i TOLDSKAT Nyt 1991.14.791 (TfS
1991, 299), samt TfS 1998, 222 ligeledes om befordringsgodtgørelse med civiluddannelse.
Ifølge HRD af 14. feb. 1990, blev en direktør i Naturgas Syd ikke anset
for »offentligt« ansat, og fraværsgodtgørelserne var derfor
ikke omfattet af SL § 5, litra d, jf. Skat 1990.4.261 (TfS 1990, 118).