►Pensionsbeskatningsloven er ændret ved. lov nr. 170 af 15. marts 2000 vedrørende
pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv.
Lovændringen indeholder en række bestemmelser om pensionsordninger, som
arbejdsgivere opretter til fordel for medfølgende ægtefæller, registrerede
partnere og samlevere til udsendtemedarbejdere. Der er intet ansættelsesforhold
direkte imellem arbejdsgiveren og den pågældende person, men der er indført
en skattemæssig ligestilling mellem disse pensionsordninger og tilsvarende
pensionsordninger, som arbejdsgivere kan oprette til fordel for medarbejdere.
Der har ikke hidtil været særlige regler for pensionsordninger oprettet
af arbejdsgivere til udsendte medarbejderes medfølgende ægtefæller,
samlevere m.fl., som ikke selv er ansat af den pågældende arbejdsgiver.
Hvis en arbejdsgiver efter de hidtil gældende regler foretager indbetalinger
til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I for en medarbejders
ægtefælle, vil indbetalingerne derfor blive anset for et supplerende skattepligtigt
vederlag til medarbejderen. Beløbet anses derefter for overført til den
anden ægtefælle m.fl. ved en gavedisposition. En sådan gave
kan gives uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser mellem ægtefæller
og mellem registrerede partnere, jf. BAL §§ 22, stk. 3. Er der tale om
samlivsforhold af mere end to års varighed, er gaven gaveafgiftspligtig, i
det omfang den overstiger et årligt reguleret beløb, der i 2000 udgør
45.200 kr., jf. BAL §§ 22, stk. 1, litra d. Ved samlivsforhold af mindre
end to års varighed er gaven indkomstskattepligtig for modtageren, og giveren
har ikke fradragsret.
Ovenstående gælder fortsat i tilfælde, hvor de nedennævnte kriterier
for, at pensionsordningen kan
omfattes af de nye regler, ikke er opfyldt.
Pensionsordninger til medfølgende ægtefæller m.fl. skal grundlæggende
opfylde de samme betingelser for at være omfattet af pensionsbeskatningslovens
afsnit I som andre pensionsordninger. De nye regler gælder for alle de typer
af pensionsordninger, der kan oprettes i dag, dvs. bl.a. for pensionsordninger med
løbende udbetalinger, rate- og kapitalforsikringer, rateopsparing og opsparing
i pensionsøjemed. Der er således ikke tale om, at der ved loven er indført
en ny grundtype blandt de pensionsordninger, der omfattes af pensionsbeskatningslovens
afsnit I.
De nye regler gælder både for pensionsordninger, som nyoprettes til formålet,
og for pensionsordninger, som pensionsopspareren havde i forvejen. Er den allerede
oprettede pensionsordning oprettet uden for ansættelsesforhold, skal der ske
indberetning om, at status for pensionsordningen er ændret, jf. § 5, stk.
2 i bekendtgørelse nr. 827 af 31. marts 2000 om beskatning af pensionsordninger.
Er den allerede oprettede pensionsordning oprettet i ansættelsesforhold, vil
videreførelse af denne under udsendelsen typisk kræve samtykke fra den
oprettende arbejdsgiver. Hvis pensionsopsparerens egen arbejdsgiver viderefører
indbetalingerne i udsendelsesperioden, er betingelserne for at anvende de særlige
beskatningsregler ikke opfyldt, jf. nedenfor ad betingelse 2.
Loven stiller følgende krav til ægtefællens m.fl.s situation som
betingelse for, at de særlige regler gælder:
1) Ægtefællen m.fl. skal være »»medfølgende««
under en udsendelse af mindst 1 måneds
varighed.
2) Ægtefællen m.fl. og/eller dennes egen arbejdsgiver må ikke foretage
indbetalinger til en
pensionsordning i ansættelsesforhold under udsendelsen.
Ad 1:
Kravet indebærer, at den medfølgende person skal have fælles bopæl
med den udsendte medarbejder i udlandet under udsendelsen. Kravet er således
ikke opfyldt, hvis den udsendte medarbejders ægtefælle m.fl. forbliver
boende i Danmark under udsendelsen. Kravet er heller ikke opfyldt, hvis begge personer
udrejser fra Danmark, men tager ophold hver sit sted. Endelig er kravet ikke opfyldt,
hvis udsendelsen har en varighed på mindre end en måned.
Fælles bopæl indebærer ikke, at ægtefællerne m.fl. skal
opholde sig samme sted konstant. Der er således mulighed for, at den medfølgende
ægtefælle m.fl. periodevis opholder sig i Danmark uden ledsagelse af den
udsendte. Hvorvidt kravet om fælles bopæl er opfyldt i det enkelte tilfælde,
afhænger af en individuel vurdering. Hvis den pågældende konkret
er i beskæftigelse i Danmark i den aktuelle periode, kan kravet om ophold i
udlandet ikke anses for opfyldt, medmindre der er tale om beskæftigelse, der
efter sin art kan udføres som distancearbejde el.lign. Vurderes det på
grundlag af oplysninger om varigheden af den medfølgende persons opholdsperioder
i Danmark, at det må anses for muligt for den pågældende at opretholde
en tilknytning til arbejdsmarkedet i Danmark, er kravet heller ikke opfyldt.
Ovenstående gælder både for ægtefæller og registrerede
partnere og for samlevere. Med hensyn til samlevere stilles der ikke krav til varigheden
af samliv forud for udsendelsen. Kan samliv forud for udsendelsen ikke dokumenteres,
f.eks. ved folkeregisterattest, medfører dette skærpede krav til dokumentationen
for, at der foreligger samliv under udsendelsen.
Ad 2:
Kravet indebærer, at indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold
for den periode, som den særlige pensionsordning tilsigter at dække, afskærer
den medfølgende ægtefælle m.fl. fra at benytte de særlige regler.
Dette gælder, hvadenten den pensionsordning, der indbetales til, er omfattet
af pensionsbeskatningslovens afsnit I eller af afsnit II A, f.eks. en pensionsordning
oprettet som led i et ansættelsesforhold, som den pågældende person
er i under udlandsopholdet.
Kravet er alene knyttet til faktiske indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold.
Hvis der ikke foretages indbetalinger til en sådan pensionsordning, gælder
de særlige regler for alt, hvad den udsendte medarbejders arbejdsgiver indbetaler
til pensionsordningen. Der stilles således ikke krav om, at den medfølgende
ægtefælle m.fl. skal have haft en pensionsordning i ansættelsesforhold
umiddelbart forud for udsendelsen. Der skal heller ikke foretages nogen vurdering
af, hvorvidt disse indbetalinger eventuelt overstiger, hvad den medfølgende
ægtefælle m.fl. må antages at ville have indbetalt/fået indbetalt
til en pensionsordning i ansættelsesforhold, hvis han eller hun ikke havde
ledsaget den udsendte medarbejder til udlandet. Endelig indebærer kravet, at
den medfølgende ægtefælle m.fl. i princippet kan bevare sit ansættelsesforhold
under udsendelsen, men efter aftale med arbejdsgiveren fravælge indbetalinger
til en pensionsordning i dette ansættelsesforhold til fordel for indbetalinger
til en pensionsordning oprettet af den udsendte medarbejders arbejdsgiver og omfattet
af de særlige regler.
Er der sket indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold for den
medfølgende ægtefælle m.fl. for den periode, som den særlige
pensionsordning tilsigter at dække, bortfalder adgangen til at anvende de særlige
regler på en pensionsordning oprettet af den udsendte medarbejders arbejdsgiver.
Det er således ikke relevant at foretage en opgørelse af, hvorvidt indbetalingerne
til den medfølgende ægtefælles m.fl.s pensionsordning i eget ansættelsesforhold
er større eller mindre end indbetalingerne fra den udsendte medarbejders arbejdsgiver.
Den medfølgende ægtefælles m.fl.s egne indbetalinger til en pensionsordning
uden for ansættelsesforhold under udsendelsen påvirker ikke adgangen til
at benytte de særlige regler.
Er de nævnte betingelser opfyldt, henføres pensionsordningen fra den udsendte
medarbejders arbejdsgiver i enhver skattemæssig henseende til den medfølgende
ægtefælle m.fl. og behandles som indbetalinger fra den medfølgende
ægtefælles m.fl.s egen arbejdsgiver.
Dette indebærer bl.a., at den medfølgende ægtefælle m.fl. har
ret til at bortse fra indbetalingerne ved opgørelsen af sin skattepligtige
indkomst, jf. PBL § 19, stk. 3, og at indbetalingerne til en kapitalpensionsordning
indgår under beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 1, for den medfølgende
ægtefælle m.fl. De i afsnit
A.C.1.2.1
beskrevne virkninger af, at en arbejdsgiver indbetaler større beløb end
beløbsgrænsen i § 16, stk. 1, til en arbejdstagers kapitalpensionsordning,
gælder tilsvarende for disse indbetalinger.
Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag eller særligt pensionsbidrag af
indbetalingerne. Endvidere henføres pensionsordningen fra den udsendte medarbejders
arbejdsgiver til den udsendte medarbejders medfølgende ægtefælle
m.fl. i enhver skattemæssig henseende til den medfølgende ægtefælle
m.fl., forudsat at de ovennævnte betingelser er opfyldt.
Medarbejderen beskattes ikke af arbejdsgiverens pensionsindbetalinger som et supplerende
vederlag. Er der tale om en kapitalpensionsordning, påvirker indbetalingerne
heller ikke beløbsgrænsen for den udsendte medarbejders egne indbetalinger
til kapitalpension efter PBL § 16, stk. 1.
Er den medfølgende ægtefælle skattemæssigt hjemmehørende
i udlandet, og er den udsendte medarbejders arbejdsgiver dansk, anses pensionsbidraget
fra dansk side for værende indkomst omfattet af OECD-modeloverenskomstens artikel
15 eller 19 for den udsendte medarbejder. Hvorvidt bopælslandet anser pensionsbidraget
for skattepligtigt, og i givet fald hos hvilken ægtefælle, afhænger
af bopælslandets lovgivning.
Disse særlige skattemæssige konsekvenser af en pensionsordning for ægtefællen
m.fl. til en udsendt medarbejder har virkning fra og med indkomståret 1999.
◄