Der er som hovedregel kun begrænset fradrag for udgifter til repræsentation,
jf. LL § 8, stk. 4. Der henvises til skd.cirk. nr. 72 af 17. april 1996. Repræsentationsudgifter
kan kun fradrages med 25 pct. af de afholdte udgifter.
Der skal derfor foretages en afgrænsning af repræsentationsudgifter fra
andre fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger som f.eks. udgifter til personale,
reklame og salgsomkostninger i øvrigt.
Repræsentationsudgifter er typisk udgifter, som en skatteyder afholder for
at få afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser,
og de afholdes over for personer, som ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere.
Repræsentationsudgifter er oftest udgifter til måltider, restaurationsbesøg,
tobaks- og drikkevarer, gaver og opmærksomheder over for forretningsforbindelser
og deres familier, afholdelse af jubilæer, fødselsdage og forretningsindvielser
samt endvidere udgifter til underholdning og fornøjelser og deltagelse, f.eks.
i rejser, udflugter og ferieophold. Afgrænsningen af repræsentationsudgifter
over for reklameudgifter og personaleudgifter foretages efter de samme kriterier
i både skatte- og momsmæssig henseende og i den forbindelse ses på
sammenkomsten og anledningen hertil.
Momsen af udgifter til underholdning, restaurationsydelser, repræsentation
og gaver samt hotelophold kan normalt ikke medregnes til en virksomheds købsmoms,
jf. momslovens § 42, stk. 1. Dog kan 25 pct. af momsen af udgifterne
til hotel- og restaurationsydelser fradrages, hvis udgifterne er af streng erhvervsmæssig
karakter, jf. momslovens § 42, stk. 2. Se Momsvejledningen
►2000◄, afsnit
J.3.1.5,
J.3.1.6 og
J.3.2.