Efter den skematiske gennemgang vil fremstillingen
afsnit
A.C.1.2.1-A.C.1.2.5
blive udvidet med mere uddybende oplysninger vedr. de enkelte ordninger.
Fælles fradrags- og bortseelsesregler for præmier, bidrag samt kapitalindskud
til ordninger omhandlet under afsnit
A.C.1.2.1-A.C.1.2.5
vil blive gennemgået
afsnit
A.C.1.3.
Beskatnings- og afgiftsreglerne for de samme ordninger vil blive gennemgået
under afsnit
A.C.1.4.
Beskat-
ningsform |
Tegnings-
alder senest |
Udbetaling til forsikrings-
tageren
tidligst (note 7) |
Udbetaling til forsikrings-
tageren senest |
Begunstiget |
Forsikrings-
tager/
kontohaver |
Pensions-
aftale |
Udbe-
taling |
|
Intet
krav |
Ved det 60. år eller tidligere invaliditet
|
Ved død (overlevel-
sesrente) |
Nærmeste pårørende
eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn
eller disses livsarvinger under 24 år |
Forsikrede
og
forsikrings-
tageren skal være samme person (ejeren). U. overlevelses-
rente note 12) |
Kan tegnes efter aftale med arbejds-giver.
Arbejds-
tageren skal være ejer af policen |
Løbende
livsbe-
tingede ydelser (Note 8) |
Ratefor-
sikringer i pensions-
øjemed
PBL § 8, Note 1) og 3) |
Inden det fyldte
60. år (herefter kun som forhøjelser med max. 50%) Note 5) |
Ved
det 60. år og tidligst 5 år efter at policen er oprettet eller ved tidligere
invaliditet note 6) |
Sidste rate på
policedagen efter det fyldte 85. år note 6) |
Nærmeste
pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11),
livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger |
Forsikrede
og forsikrings-
tageren skal være samme person (ejeren) |
Kan
tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af policen |
Lige
store rater over mindst 10 år |
Rateopsparing i pensions-
øjemed PBL § 11 A, Note 2) |
Inden det
fyldte 60. år (herefter kun som forhøjelser svarende til halvdelen af
værdien ved det 60 år samt halvdelen af fremtidig indb. Note 5) |
Ved
det 60 år og tidligst 5 år efter at kontoen er oprettet eller ved tidligere
invaliditet note 6) |
Sidste rate det kalender
år, hvori kontohaveren fylder 85 årnote 6) |
Nærmeste
pårørende note 10) eller ægtefælle herunder fraskilt ægtefælle,
samlever note 11), livsarvinger, stedbørn og disses livsarvinger, |
Kontoen
skal ejes af kontohaveren |
Kan tegnes efter aftale
med arbejds- giver. Arbejd´-
tageren skal være ejer af kontoen |
Rater
over mindst 10 år |
Kapitalfor-
sikringer i pensions- øjemed PBL § 10, Note 1) og 4) |
Inden
det fyldte 60. år (herefter kun som tillæg til tidligere oprettet ordning
Note 9). |
Ved det 60 år eller tidligere invaliditet
|
Policedagen efter det fyldte 70. år |
Nærmeste
pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11),
livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger |
Forsikrede
og forsikrings-
tageren skal være samme person (ejeren) |
Kan
tegnes efter aftale med arbejds-
giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af policen |
Kapitalud-
betaling |
Opsparing i pensions-
øjemed PBL § 12, Note 2) |
Inden det
fyldte 60. år note 9) |
Ved det 60.år
eller tidligere invaliditet |
Ved det fyldte 70.
år |
Nærmeste pårørende note
10) eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger,
stedbørn og disses livsarvinger) |
Kontoen
skal ejes af konto-
haveren |
Kan tegnes efter aftale med arbejds-
giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af kontoen |
Kapital-
ud-
betaling |
Note 1: Forsikringer skal være oprettet i livs - eller pensionsforsikringsselskaber,
der har hjemsted her i landet eller udøver forsikringsvirksomhed her i landet
gennem et fast driftssted og som har Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed
her i landet eller i livsforsikringsselskaber, som efter koncession i et land inden
for De Europæiske Fællesskber eller et andet land, som har gennemført
Rådets 3. skadesforsikringsdirektiv og 3. Livsforsikringsdirektiv, udøver
livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem en filial, jf. lov om forsikringsvirksomhed
§ 211. Livsforsikringsselskaber, der er hjemmehørende i udlandet, i Grønland
eller på Færøerne, skal foretage en regnskabsmæssig udskillelse
af de aktiver, der ligger til sikring af de her i landet tegnede forsikringer,
Note 2: Opsparingen skal foretages i et pengeinstitut, der af Finanstilsynet
er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed her i landet eller i
et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for De
Europæiske Fællesskaber udøver virksomhed her i landet gennem en
filial, jf. lov om banker og sparekasser mv., § 6 a, stk. 1-4, eller med skatteministerens
godkendelse i en anden institution her i landet. Kompetencen til at godkende en
anden institution efter PBL § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. og PBL § 12,
stk. 1, nr. 1, 1. pkt. er ved ►bekendtgørelse nr. 303 af 2. maj 2000, § 11, stk. 1, nr. 8, henlagt til Told- og Skattestyrelsen. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. samme bek. § 21, nr. 3◄.
Dispensationsbestemmelsen i PBL § 12, stk. 1, nr. 1, har kun fundet anvendelse
i ganske særlige tilfælde og stort set kun på kapitalpensionsfonde
oprettet før PBL ikrafttræden. Godkendelse efter PBL § 11 A, stk.
1, nr. 1, er kun indrømmet over for fonde, der i forvejen havde opnået
godkendelse efter PBL § 12, stk. 1, nr. 1.
Note 3: Efter PBL § 8 skal en rateforsikring i pensionsøjemed indeholde
bestemmelse om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10
år, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder
denne. Forsikringen kan også tegnes som en ren risikoforsikring, der kun kommer
til udbetaling i tilfælde af forsikredes invaliditet eller død før
det aftalte udløbstidspunkt, men må i så fald ikke give ret til udbetaling,
hvis forsikrede bliver invalid eller dør senere end første policedag efter
det fyldte 70 år.
Note 4: Det kan aftales, at forsikringssummen kun kommer til udbetaling,
såfremt arbejdstageren lever på det aftalte tidspunkt (livsbetinget).
Forsikringen kan også tegnes som en ren dødsfaldsforsikring, men må
i så fald ikke give ret til udbetaling, hvis arbejdstageren dør senere
end første policedag efter hans fyldte 70. år. Bestemmelsen omfatter bl.a.
de såkaldte blandede livs- og kapitalforsikringer (livsforsikring med udbetaling),
hvor forsikringssummen udbetales på et forud fastsat tidspunkt eller ved død
forinden. Hvis forsikringen ikke er en dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde
bestemmelse om, at udbetaling til den forsikrede selv tidligst må ske ved det
fyldte 60. år, medmindre
har
godkendt en lavere pensionsalder og det skal senest ske ved det fyldte 70. år
eller første policedag herefter.
Note 5: . Med virkning fra 19. marts 1999
aldersbetingelsen ændret fra 55 år til 60 år, således at policen/kontoen
nu skal være oprettet inden forsikredes/kontohaverens fyldte 60. år jf.
lov nr. 143 af 17. marts 1999. For personer, som ved lovens ikrafttræden er
fyldt 55 år, men ikke fyldt 60 år,
det beregnede forhøjelsesgrundlag ved det fyldte 55. år for en rateopsparing
i pensionsøjemed ikke længere betydning.
Ved det fyldte 60. år opgøres et nyt forhøjelsesgrundlag, som gælder
som grænse for forhøjelser efter det fyldte 60. år.
Det
nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for,
at der foreligger en ældre ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke
er kommet til udbetaling. Den oprindelige forsikring eller konto skal af hensyn
til den beløbsmæssige begrænsning påføres oplysninger om,
at der er en supplerende ordning. I påtegningen bør det af hensyn til
eventuelle yderligere supplementsordninger anføres, hvor stor en del af det
maksimalt mulige tillæg, der er udnyttet. Det nye forsikringsselskab eller
pengeinstitut skal kontakte det oprindelige forsikringsselskab eller pengeinstitut
for at få noteret forhøjelsen. Herved får det nye forsikringsselskab
eller pengeinstitut lejlighed til at sikre sig, at der foreligger en ældre
ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke er kommet til udbetaling.
Når der oprettes en ratepensionsordning efter det fyldte 60. år i et andet
pensionsinstitut end det, hvori den oprindelige ordning er oprettet, gælder
reglerne om nyoprettelse, herunder reglen for ratepensionsordninger om en bindingsperiode
på 5 år fra den nye ordnings oprettelse, jf. nedenfor note 6. Hvis der
fx i den oprindelige ordning er aftalt udbetaling fra det fyldte 65. år, kan
der således ikke oprettes en ny ordning med samme udbetalingstidspunkt som
den oprindelige ordning, fordi bindingsperioden da ikke ville være overholdt.
Oprettes den nye ordning fx ved det fyldte 63. år, er det tidligst mulige udbetalingstidspunkt
for denne ordning det fyldte 68. år.
Hvis det efter det fyldte 60. år besluttes at videreføre en ratepensionsordning
i det samme pensionsinstitut som det, hvori den oprindelige ordning er oprettet,
er der derimod to muligheder:
- Der kan oprettes en ny ratepensionsordning. I så fald gælder reglerne
om nyoprettelse, herunder reglen om en 5-årig bindingsperiode regnet fra oprettelsen
af den nye ordning.
- Der kan oprettes et tillæg til den oprindelige ratepensionsordning. I så
fald gælder den oprindelige ordnings vilkår med hensyn til udbetalingstidspunkt,
udbetalingsperiode og udbetalingsforløb både for den oprindelige ordning
og for tillægget.
oprettes et arbejdsgiveradministreret
tillæg til en privat ratepensionsordning, uden at den oprindelige ordning ændrer
status til arbejdsgiveradministreret.
Ud over at aldersgrænsen er forhøjet fra 55 til 60 år, er der ikke
ændret på reglerne om beregning af forhøjelsesgrundlaget ved rateopsparing
i pensionsøjemed (bankmetoden). Det vil sige, at indbetalinger efter det fyldte
60. år højst må udgøre et beløb svarende til halvdelen
af den oprindelige ordnings værdi ved det fyldte 60. år samt et beløb
svarende til halvdelen af de på dette tidspunkt aftalte fremtidige indbetalinger.
Om forhøjelser/tillæg til en rateopsparing i pensionsøjemed se i
øvrigt nedenfor afsnit
A.C.1.2.3.2.
For så vidt angår rateforsikring opretholdes den hidtidige opgørelsesmetode
(forsikringsmetoden), hvorefter der efter det fyldte 60. år kan oprettes en
ny police med en forsikringssum, der ved samme udbetalingstidspunkter som efter
den tidligere police ikke ville overstige halvdelen af den tidligere aftalte forsikringssum.
også anvendes ved rateforsikring som alternativ
til forsikringsmetoden. Beslutning om, hvilken af de to metoder der skal anvendes,
træffes af det forsikringsselskab, hvori den oprindelige rateforsikring er
tegnet, eventuelt af det selskab, hvor forsikringen er placeret på opgørelsestidspunktet.
Note 6: tidligst
påbegyndes rateudbetaling 5 år efter
at policen/kontoen er oprettet, jf. PBL §§ 8, nr. 3 og 11 A, stk. 1, nr.
5. Som følge heraf er aftalte sidste rate udskudt til første policedag
efter den forsikredes fyldte 85. år henholdsvis det kalenderår hvori kontohaveren
fylder 85 år.
Note 7: Lavere pensionsalder kan godkendes af Ligningsrådet. Følgende
persongrupper har fået godkendt lavere pensionsalder:
- piloter i Cimber Air A/S, 55 år,
- piloter i Conair, 55 år,
- piloter i Falck, 55 år,
- piloter i Faroe Airways, 55 år,
- piloter i Flying Enterprise, 55 år,
- flyvende personel samt flyveledere i flyvevåbnet, 52 år,
- kontraktansatte piloter i Forsvaret, 55 år,
- Pilotforeningen for Grønland, 55 år,
- statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen, 55 år,
- piloter, ►stewarder, stewardesser, pursers◄ i Maersk-air,
55 år,
- piloter, stewarder, stewardesser, pursers og flight engineers i Premiair A/S,
55 år,
- piloter, stewarder og stewardesser i SAS, 55 år,
- piloter og flight engineers i Star Air I/S, 55 år,
- piloter, stewarder, stewardesser og flight engineers i Sterling Airways, 55
år,
- stewarder, stewardesser, fligthenglineers og piloter i Sterling European Airlines,
55 år,
- sergenter i Forsvaret, 45 år,
- A-officerer, 52 år henholdsvis 55 år,
- søofficerer af reserven med navigatøruddannelse, 52 år henholdsvis
55 år,
- balletdansere ved Det kongelige Teater, 40 år,
- korsangere i Det Kongelige Operakor, 53 år,
- operasolister under, Dansk Skuespillerforbund, 56 år,
- hovedagenter i Dansk Folkeforsikringsanstalt, 55 år,
- inkassoinspektører i forsikringsselskaber Danmark, 55 år,
- inkasso-inspektører i Dansk Spareselskab, 55 år,
- assurandører i forsikringsselskabet Alka, 55 år,
- dykkere i Svitzer, 55 år,
- overordnet personale i Dansk Unilever A/S, 55 år.
Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager
har indgået, mens han havde et ansættelsesforhold inden for et af de ovennævnte
områder. Private ordninger må derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt.
Ved fratræden før den nedsatte pensionsalder bevares denne,
Note 8:
Alderspensionen skal udbetales over mindst
10 år. Bestemmelserne i PBL §§ 5 A og 5 B medfører, at udbetalingsperioden
i visse tilfælde kan være mindre end 10 år. Se nedenfor under
A.C.1.2.1.
Note 9: Et tillæg skal
ikke nødvendigvis oprettes i samme
pensionsinstitut som den kapitalpensionsordning, tillægget er knyttet til
,
Dette
gælder både private ordninger og arbejdsgiveradministrerede ordninger.
Det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for,
at der foreligger en ældre kapitalpension, der er oprettet i tide, og som ikke
er kommet til udbetaling. Reglen kan anvendes uanset om den oprindelige pensionsordning
er oprettet før eller efter lovens ikrafttræden. I øvrigt gælder
de sædvanlige regler om nyoprettelse.
Note 10: Fortolkningen af nærmeste pårørende findes i lov
om visse civilretlige forhold mv. ved pensionsopsparing i pengeinstitutter, jf.
lov nr. 293 af 24. april 1996, § 5, stk. 5. Herefter anses den pågældende
ægtefælle for indsat som begunstiget eller, hvis ægtefælle ikke
efterlades, kontohaverens børn, eller hvis børn heller ikke efterlades,
kontohaverens arvinger.
Note 11: 1.
juli 1999
indsættes en navngiven person,
har fælles
bopæl med forsikrede/kontohaver på indsættelsestidspunktet, jf. PBL
§§ 5, stk. 2, 8, nr. 4, 10, nr. 4, 11 A, stk. 1, nr. 6 og 12, stk. 1,
nr. 4.
Bopælskravet svarer grundlæggende til bopælskravet efter boafgiftslovens
§ 1, stk. 2, litra d. Det vil sige, at fælles bopæl i de fleste tilfælde
kan dokumenteres ved folkeregisterattester. At parterne ikke har fælles folkeregisteradresse
på indsættelsestidspunktet, udelukker imidlertid ikke, at der kan foreligge
fælles bopæl. Dokumentationen kan i disse tilfælde tilvejebringes
ved mindst to uvildige personers erklæringer om forholdet, når erklæringerne
underbygges af omstændighederne i øvrigt. Da dokumentationen vedrører
bopælsforholdene på indsættelsestidspunktet, kan den enten tilvejebringes
i forbindelse med indsættelsen af samleveren eller når pension til samleveren
bliver aktuel. Derimod skal skattemyndigheder og pensionsinstitutter ikke foretage
nogen vurdering af samlivsforholdets nærmere karakter. Det kræves ikke,
at der er tale om et egentligt parforhold, ligesom bopælskriteriet ikke udelukker,
at samleveren kan være en slægtning til afdøde. I modsætning
til de øvrige personer, der kan begunstiges, skal samleveren indsættes
med navns nævnelse, og der kan kun indsættes én samlever, selv om
bopælskravet måtte være opfyldt af flere.
Note 12: En overlevelsesrente kan tegnes med ejerens ægtefælle,
fraskilte ægtefælle eller en navngiven person, som har fælles bopæl
med ejeren, som forsikret, jf. PBL § 4, stk. 2. For så vidt angår
den navngivne person kan dette ske med virkning fra 1. juli 1999.
For så vidt angår bopælskravet mv. se
under note 11.