| Reglerne om omkostningsdækning findes i SSL kap. 3A.
Ordningen finder også anvendelse i de moms-, told- og afgiftssager, der nu
kan påklages til LSR. ►For toldsager har reglerne virkning for udgifter, der er betalt den 1. okt. 1999 eller senere. ◄Det
er dog en betingelse, at betalingen er foretaget på grundlag af en sædvanlig
fakturering.
Den tilskudsberettigede Efter SSL kap. 3A yder det offentlige et tilskud
til delvis dækning af visse udgifter, der er afholdt i forbindelse med klage
til skatteankenævn eller LSR, eller ved at få prøvet en sådan
sag for domstolene. Tilskuddet modsvares til dels af, at sådanne udgifter ikke
kan fradrages ved indkomstopgørelsen.
Formålet med tilskudsordningen er at stille den, der har afholdt udgifter
ved at få prøvet sin ret i en sag, som om den pågældende havde
fradragsret for udgiften. Tilskuddet ydes således kun til den, som klagesagen
vedrører.
Er fx en kreds af skattepligtige med ensartede skattesager gået sammen om at
afholde udgifter ved at få prøvet en af skattesagerne ved påklage
eller ved domstolsprøvelse, afhænger retten til tilskud af styrken af
den enkelte deltagers retlige interesse i udfaldet af prøvesagen og af udgifternes
tilknytning til sagen. Det er således for det første et krav, at der er
en sådan identitet mellem prøvesagen og ansøgerens sag, at udfaldet
af prøvesagen vil blive lagt til grund for afgørelsen af ansøgerens
sag. En sådan identitet foreligger, hvis en relevant skattemyndighed har givet
tilsagn om, at afgørelsen af prøvesagen vil blive lagt til grund for afgørelsen
af ansøgerens sag. For det andet er det et krav, at den sagkyndige har udskrevet
en regning til ansøgeren på de udgifter, der søges tilskud til. Regningen
skal altså være delt op og betalt individuelt af den enkelte ansøger.
Det er en betingelse, at der ikke udbetales mere, end der ville være udbetalt,
hvis kun en skatteyder havde anmodet om tilskud, jf. Skatteministeriets udtalelse
i TfS 1986, 282. Eksempelvis ydes der ikke tilskud til dækning af de udgifter,
der afholdes som medlem af en forening, der har til formål på medlemmernes
vegne at få prøvet pilotsager. Efter TSS-cirk. 1997-22 pkt. 4 kan de investorforeninger,
der er dannet med det formål at føre 10-mandsprojekterne ved LSR og domstolene,
ansøge om og få udbetalt omkostningsdækning efter fuldmagt fra den
enkelte investor.
Det er uden betydning for tilskudsretten, om den pågældende stadig er
skattepligtig her til landet på tidspunktet for regningens betaling.
Tilskudsberettigede sagstyperDe administrative klagesager som tilskudsordningen
omfatter, er skatteankenævnssager som nævnt i SSL § 2, jf. §
5 samt ►klage over den kommunale skattemyndigheds afslag på anmodning om genoptagelse efter SSL § 34, stk. 2 eller SSL § 35◄
og LSR-sager som nævnt i
§ 23, stk. 1, 2, 4, 5,6 og 7, jf. § 24.
►Ifølge ejendomsvurderingslovens § 46, stk. 2 finder SSL kap. 3 og 3A anvendelse ved klager til LSR over vurdering af fast ejendom. Der kan således - uanset formuleringen i SSL § 33A, stk. 1 - ydes tilskud til sagkyndig bistand ved klager til LSR over vurdering af fast ejendom.◄
Derudover omfatter tilskudsordningen domstolsprøvelse af de sagstyper, hvortil
der ydes tilskud i LSR.
Tilskudsordningen omfatter eksempelvis ikke skatteankenævnssager om forskudsregistrering,
jf. § 55B i KSL,
eller klagesager, der efter sagsudlægningsbek. afgøres af de statslige
told- og skattemyndigheder.
Der ydes ikke tilskud til udgifter, der er afholdt vedrørende en
klage eller en stævning, hvis klagen/stævningen afvises på grund
af formelle mangler, fx fordi en klage- eller søgsmålsfrist er overskredet,
eller fordi klagen/stævningen ikke er begrundet, eller fordi sagen skal forelægges
en anden myndighed, før den forelægges den pågældende myndighed.
Det samme gælder, hvis skatteankenævnet, LSR eller domstolen i øvrigt
afviser sagen på grund af manglende kompetence til at afgøre sagen.
Tilskudsberettigede udgifterDer ydes kun tilskud til udgifter, der er betalt,
herunder ácontobetalinger. ►Dokumentation for betaling er efter almindelige bevisbyrdeprincipper formløs, og det er derfor ikke en betingelse, at selve regningen er forsynet med en kvittering fra modtageren af beløbet. Dokumentation for betaling er eksempelvis normalt tilstrækkelig, hvis den, der har ydet sagkyndig bistand, skriftligt bekræfter overfor told- og skatteregionen, at den nærmere identificerede og vedlagte regning er betalt.
◄Tilskuddet
ydes, uanset om klagen eller sagsanlægget føres igennem til kendelse eller
dom, jf. Skatteministeriets udtalelse i TfS 1993, 514. Det afgørende er, at
udgifterne udelukkende vedrører en klagesag, der er omfattet af tilskudsordningen.
Hvis den skattepligtige allerede tidligere i sagsforløbet kan se, at sagen
er tabt eller vundet, er den skattepligtige ikke tvunget til at føre en sag
igennem til formel afgørelse for at opnå tilskud. Det er dog en forudsætning
for tilskud, at der rent faktisk er indgivet en klage eller stævning.
De udgifter, der ydes tilskud til, er som udgangspunkt udgifter til køb af
sagkyndig bistand. I og med at tilskudsordningen er rettet mod skatte- og afgiftssager,
►have anden uddannelse, der kan danne grundlag for kvalificeret rådgivning ◄Det
afhænger af en konkret bedømmelse, om en person kan sidestilles med de
nævnte sagkyndige. Normalt vil en person, som opfylder betingelserne for at
udøve erhverv som advokat eller revisor ,
kunne sidestilles med disse erhvervsgrupper, selvom den pågældende ikke
aktuelt udøver sit erhverv. Kan en person dokumentere personlig uddannelse
og praktisk erfaring i behandling af skatte- og afgiftssager, vil den pågældende
normalt blive godkendt som sagkyndig.
Udover udgifter til sagkyndig bistand ydes der tilskud til retsafgifter
- bortset fra gebyret til LSR, jf. SSL § 25, stk. 4 - udgifter til syn og skøn
samt udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale, herunder
udgifter til vidneførsel. Rejseudgifter for sagkyndige og vidner kan indgå
i det beløb, der ydes omkostningsdækning for. Det er uden betydning, om
en sagkyndig erklæring indhentes fra en person, der ikke tilhører den
kreds af sagkyndige, der ydes tilskud til.
Godtgjorte omkostninger fragår i de udgifter, der ydes tilskud til. Der
kan være tale om sagsomkostninger, som retten efter RPL § 312 har pålagt
den tabende part at erstatte den vindende part, jf. TfS 1990, 248 LSR, eller tilskud
fra en organisation eller lignende. Moms, der kan fradrages som indgående moms,
kan ikke medregnes ved opgørelsen af de tilskudsberettigede udgifter.
Der ydes ikke tilskud til sagsomkostninger, som retten pålægger
en part at betale. Der ydes heller ikke tilskud til rettergangsbøder. Indgår
der i en sag spørgsmål, der ikke er omfattet af tilskudsordningen, fx
spørgsmål om vurdering af fast ejendom, skal der foretages en opdeling
af de afholdte udgifter og eventuelt godtgjorte udgifter. Indgår der i en straffesag
spørgsmål om skatteansættelse, ydes der tilskud til de udgifter til
sagkyndig bistand m.v., der forholdsmæssigt kan henføres til domstolsbehandlingen
af ansættelsesspørgsmålet. Normalt vil arbejdets omfang, tidsforbruget
og eventuelt partens økonomiske interesse vedrørende sagens forskellige
spørgsmål kunne danne udgangspunkt for fordelingen af de tilskudsberettigede
udgifter.
Der er tilbagebetalingspligt, hvis en udgift, hvortil der er ydet tilskud, efterfølgende
godtgøres på anden måde, fx fra en fond.
Fører borgeren selv sagen kan der opnås omkostningsdækning for retsafgifter
ved domstolene, udgifter til syn- og skøn samt udgifter til sagkyndige erklæringer
og andet bevismateriale. Den skattepligtige vil dog ikke kunne få godtgjort
omkostninger, der svarer til den pågældendes tidsforbrug, fx udmålt
som tabt arbejdsfortjeneste. Der ydes heller ikke tilskud til den pågældendes
egne udgifter til fx rejse, porto, telefon eller lignende. Der ydes ikke tilskud
til udgifter, når bistand er ydet af en person, der er ansat hos den, som sagen
vedrører. De udgifter, der ikke vedrører den ansattes indsats, er dog
dækningsberettigede. Dette gælder fx retsafgifter, udgifter til syn- og
skøn og udgifter til yderligere bistand fra ikke-ansatte advokater, revisorer
mv.
Tilskuddet Tilskuddet til fysiske personer - herunder dødsboer - udgør
38 pct. Tilskuddet til juridiske personer udgør 34 pct, ►for udgifter der er betalt inden udgangen af 1999 og herefter 32 pct.
◄ I
sager, der klagebehandles af LSR, kan LSR efter et konkret skøn bestemme, at
udgifter, der er afholdt til syn og skøn under LSRs prøvelse af sagen,
dækkes fuldt ud, og ikke kun delvis. En forudsætning for fuld omkostningsdækning
er, at de oplysninger, der søges tilvejebragt ved afholdelse af syn og skøn
i LSR-sagen, har tilført eller skønnes at kunne tilføre sagen væsentlige
nye oplysninger, der ikke har kunnet eller kan indhentes mere hensigtsmæssigt
på anden måde.
Udgifter til syns- og skønsforretningen er fx honorar til syns- og skønsmand,
advokathonorar i forbindelse med syn- og skønsforretningen og retsafgifter.
Krav på tilskud efter SSL § 33 A kan ikke overdrages eller gøres
til genstand for kreditorforfølgning. Dette gælder også det offentliges
adgang til modregning, fx med et krav på restskat. Først når tilskuddet
er udbetalt, kan der disponeres over beløbet.
Tilskud efter SSL § 33 A er skattefrie, jf. LL §7 Q, stk. 1, nr. 1. Som
modvægt hertil kan udgifter ►hvortil, der ydes tilskud efter reglerne i SSL kap. 3A ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. LL § 7Q, stk. 2. Bestemmelsen hindrer ikke, at der - udenfor skatteområdet - kan foretages et skattemæssigt fradrag for udgifter til sagkyndig bistand, når udgifterne blot ikke er af den type, hvortil der kan ydes tilskud efter SSL kap 3A.
◄ Det
vil bero på en fortolkning af de almindelige bestemmelser om fradrag for driftsomkostninger,
om sådanne udgifter kan fradrages.
Ansøgning og udbetalingTilskudsordningen administreres af de statslige
told- og skattemyndigheder. Ansøgning om tilskud indgives til told- og skatteregionen
i det område, hvor den skattepligtige bor. Er den pågældende fraflyttet
til udlandet, indgives ansøgningen til told- og skatteregionen i det område,
hvor den pågældende boede frem til udrejsen.
Ansøgningen indgives på en blanket udarbejdet af TSS. Blanketten
vedlægges kopi af den betalte regning, ►forsynet med kvittering eller skriftlig bekræftelse fra beløbsmodtageren på, at regningen er betalt. ◄kendelsen
eller dommen, hvis en sådan er afsagt. Oplysningerne attesteres af den, der
har ydet den sagkyndige bistand.
Tilskuddet udbetales af told- og skatteregionen til den skattepligtige eller
den, som den skattepligtige har bemyndiget til på sine vegne at modtage betalingen.
Regionen kan før udbetalingen kræve en nærmere dokumentation for
udgiften, herunder efterprøve en udgiftsfordeling.
Oplysninger til brug for opgørelse af tilskud efter SSL kap. 3
A gives under strafansvar efter SSL § 33 D.
Told- og skatteregionens afgørelse om omkostningsdækning kan indenfor
en klagefrist på 3 måneder påklages til TSS, jf. sagsudlægningsbek.
§ 11, stk. 1. |