| Begrænset skattepligt forudsætter, at der er tale om indkomst for personligt
arbejde i tjenesteforhold, jf. KSL § 43, stk. 1, og at arbejdet er udført
på dansk område, jf. KSL § 2, stk. 1, litra a.
Det er dermed en betingelse for begrænset skattepligt af lønindtægt,
at der er tale om A-indkomst i henhold til KSL § 43, stk. 1, der omfatter ethvert
vederlag i penge, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision,
drikkepenge og lignende ydelser, samt værdien af fri kost og logi, jf. KSL
§ 2, stk.1, litra a.
Tjenesteforholdet skal være etableret med en arbejdsgiver, der har hjemting
her i landet eller er skattepligtig af virksomhed med fast driftssted her, jf. KSL
§ 44, litra b, og KSL § 2, stk.1, litra d, og SEL § 2, stk.1, litra
a.
For så vidt angår bidraget, vil betingelserne
for bidragspligt, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra a, være opfyldt, hvis der
er tale om beskæftigelse her i landet, og hvis de pågældende lønmodtagere
også er begrænset skattepligtige. Der vil dog kun skulle indeholdes bidrag
samt betales SP-bidrag, hvis der kan opgøres et bidragsgrundlag, jf. AMFL §
8, stk. 1, litra a (A-indkomst) og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. Dette er også
baggrunden for afgørelsen i TfS 1996,258, som
medførte tilbagebetaling af AM-bidrag til ansatte i ambassader, internationale
organisationer og udenlandske virksomheder (uden fast driftssted), ►se også TfS 1996, 780.
◄HjemtingHjemting
er et processuelt begreb, som stammer fra retsplejelovens regler om retternes stedlige
kompetence (værnetingsreglerne).
Selskaber, foreninger, private institutioner og andre sammenslutninger har hjemting
i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor et af bestyrelsens eller
direktionens medlemmer har bopæl, jf. retsplejelovens § 238, stk. 1. Bestemmelsen
omfatter enhver sammenslutning uanset organisationsform og formål.
Udenlandske selskabers danske afdelinger, der er registreret som filial i Danmark
(i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen), anses for at have hjemting her i landet, jf.
retsplejelovens § 238, stk. 1, fordi filialen har hovedkontor her, hvorimod
dette ikke antages at gælde udenlandske selskaber med hovedkontor i udlandet,
som ikke har en filial registreret i Danmark.
Hvis eksempelvis udenlandske og danske selskaber driver virksomhed sammen i interessentskabsform
med hovedkontor i Danmark, har interessentskabet hjemting her efter retsplejelovens
§ 238, stk. 1.
Begrænset skattepligt for udenlandske virksomheder og selskaberSkattepligten
omfatter udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet eller deltagelse
i en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her.
Skattepligten omfatter endvidere indkomst i form af løbende ydelser hidrørende
fra en sådan virksomhed eller fra afståelsen af en sådan virksomhed,
når ydelserne ikke er udbytte, afdrag på et tilgodehavende, renter eller
royalties.
Skattepligten omfatter desuden bortforpagtning af en sådan virksomhed.
Skattepligten omfatter endvidere fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse
eller opgivelse af formuegoder, der er knyttet til en sådan virksomhed, jf.
KSL § 2, stk.1, litra d og SEL § 2, stk.1, litra a.
Fast driftsstedDer vil allerede forud for en udenlandsk virksomheds aktivitet
her i landet opstå behov for at få afklaret, hvorvidt der vil opstå
fast driftssted.
Når der skal tages stilling til, hvorvidt der foreligger fast driftssted, lægges
der vægt på den præcisering af begrebet, der er sket i tilknytning
til de DBO'er, som Danmark har indgået med andre lande, herunder i kommentarerne
til OECD modelkonvention.
Om praksis på dette område, se LV D.A.2.4
og D.D.2 om OECD's modelkonvention artikel
5.
Hvis den udenlandske virksomhed får fast driftssted her efter
og
KSL § 2, stk. 1,
litra d eller SEL § 2, stk.1, litra a, vil Danmark efter de fleste DBO'er have
beskatningsretten til de ansattes løn mv. fra første dag, og lønnen
mv. vil være begrænset skattepligtig, jf. KSL § 2, stk. 1, litra
a.
Pligt til at have en befuldmægtigetDen udenlandske virksomhed, som har
fast driftssted her, har endvidere pligt til at lade lønnen mv. udbetale gennem
en befuldmægtiget, jf. KSL § 46, stk. 4. Den befuldmægtigede skal
opkræve skatten og skal ifølge AMFL bek. nr. 1250 af 16. dec. 1996, §
4, jf. AMFL § 21, stk. 2, opkræve bidrag
samt SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
Udenlandske virksomheders bygge-, anlægs- eller monteringsarbejdeFor
udenlandske virksomheders bygge-, anlægs- eller monteringsarbejde opstår
der ifølge KSL § 2, stk.1, litra d og SEL § 2, stk.1, litra a fast
driftssted fra første dag.
For de bygge-/anlægsvirksomheder, der er hjemmehørende i et land, hvormed
Danmark har indgået en DBO, kan beskatning af den udenlandske virksomhed dog
ikke gennemføres, medmindre der foreligger fast driftssted efter DBO'en. Der
gælder i mange aftaler en 12-måneders-regel for, hvornår der opstår
fast driftssted. Om beskatningen af de ansatte ifølge DBO, se nedenfor i afsnit
C.1.1.4. Sammenhængen mellem beskatningsretten
til virksomhedens og de ansattes indkomst er illustreret med et skema i afsnit C.3.1.1.
udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast driftssted her i landetLøn
mv. til ansatte i udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast
driftssted her i landet, er som udgangspunkt ikke A-indkomst, jf. KSL § 44,
litra b. Der indtræder derfor ikke begrænset skattepligt for ansatte.
Disse personer bliver heller ikke bidragspligtige, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra
a.
Derimod vil der være tale om A-indkomst samt begrænset skattepligt ifølge
KSL § 2, stk. 1, litra a, og (principielt) bidragspligt ifølge AMFL §
7, stk. 1, litra a, og bidragsgrundlag ifølge AMFL § 8, stk. 1, litra
a, hvis lønnen mv. til disse ansatte bliver udbetalt gennem en befuldmægtiget,
jf. KSL § 46, stk. 5. Der er imidlertid ikke fastsat regler om, at den befuldmægtigede
skal opkræve bidrag
SP-bidrag.
Der er heller ikke hjemmel til, at Told·Skat kan opkræve bidrag af løn,
der udbetales som A-indkomst efter KSL § 46, stk. 5. Dette fremgår også
af afgørelsen i TfS 1996,780 (TSS). Se endvidere afsnit D.5
om indeholdelse af skat gennem en befuldmægtiget.
Foretager
den udenlandske arbejdsgiver indbetaling til en fradragsberettiget pensionsordning
►omfattet af PBL § 19◄, er der hjemmel i AMFL §
8, stk. 1, litra c og § 11, stk. 5 til, at pensionsinstituttet skal indeholde
bidrag, se afsnit B.1.10.1.
Dansk beskatningsret til lønindkomsten (for privat ansatte) ifølge DBO'erne,
er afhængig af, hvor længe lønmodtageren arbejder her i landet (i
de fleste DBO'er er der en 183-dages regel).
Tilfælde, hvor der er tvivl om arbejde i tjenesteforholdDer kan i nogle
tilfælde og særlig i forbindelse med midlertidige ophold være tvivl
om, hvorvidt der foreligger personligt arbejde i tjenesteforhold.
Her er det de almindelige kriterier for, hvornår et tjenesteforhold består,
der er afgørende, jf. afsnit B.1.1.1
om lønmodtagerbegrebet.
Udenlandske traineesUdenlandske trainees, dvs. personer der opholder sig
midlertidigt i Danmark med henblik på erfaringsudveksling, og som fortsat har
arbejde i hjemlandet, er i visse tilfælde ikke omfattet af den begrænsede
skattepligt.
Der skal foretages en konkret vurdering af kriterierne for, hvorvidt der foreligger
et tjenesteforhold, som nævnt ovenfor.
Som eksempel kan nævnes TfS
1993, 67 (TSS). I dette tilfælde blev stipendier
og lommepenge til udenlandske trainees, der kom her til landet for en periode på
2 måneder som en del af et industrielt aktionsprogram, og som fortsat var ansat
hos deres arbejdsgiver i hjemlandet, ikke anset for omfattet af den begrænsede
skattepligt, jf. KSL § 2, stk. 1, litra a, idet der ikke var tale om personligt
arbejde i et tjenesteforhold og altså ikke A-indkomst.
Gæsteforskere fra udlandetFor udenlandske gæsteforskere ved danske
forskningsinstitutter gælder den særlige praksis, at hvis opholdet i Danmark
ikke overstiger 3 måneder, anses der ikke at foreligge et tjenesteforhold,
hvis gæsteforskeren ikke modtager andet vederlag end beløb, der ikke overstiger
l satser, jf. LL § 9, stk. 5, samt
beløb til dækning af rejseudgiften til og fra Danmark. Det er samtidig
en betingelse, at gæsteforskeren under opholdet i Danmark fortsat er i et ansættelsesforhold
i hjemlandet og modtager vederlag herfor. Ved længere ophold finder de almindelige
regler anvendelse, jf. nedenfor afsnit C.1.1.4. |