| AM-bidragFor personer er princippet i AMFL, at der pålægges et
AM-bidrag af deres samlede indkomster med tilknytning til arbejdsmarkedet og af
indkomst fra visse erhvervsmæssige aktiviteter. Det vil sige, at de overordnede
kriterier for afgrænsningen af hvilke indkomster, der er omfattet af bidragspligten
efter AMFL, er om indkomsten er vederlag for beskæftigelse i et ansættelsesforhold,
personligt arbejde, selvstændig erhvervsvirksomhed eller stammer fra lignende
erhvervs- og arbejdsrelaterede forhold.
Modsætningsvis omfatter loven således ikke modtagere af indkomster udenfor
sådanne beskæftigelses- og erhvervsforhold, uanset om disse indkomster
er indkomstskattepligtige eller ej. Dette gælder således offentlige overførselsindkomster,
herunder folke- og førtidspension, dagpenge ved ledighed, sygdom og barsel
m.fl., egentlige godtgørelser og erstatninger for tabt arbejdsfortjeneste,
arbejdsskader, erhvervsevnetab mv., herunder erstatninger efter erstatningsansvarsloven
og lov om forsikring mod følger af arbejdsskade, der udbetales fra et forsikringsselskab
eller andre til dækning af indkomsttab for skadelidte, der altså ikke
skal medregnes i bidragsgrundlaget efter AMFL. For selvstændigt erhvervsdrivende
gælder dog, at sådanne overførselsindkomster m.fl. indgår i
bidragsgrundlaget i det omfang indkomsterne skal medregnes til virksomhedsindkomsten
og ved opgørelse af det virksomhedsoverskud, der er personlig indkomst for
den selvstændige, jf. AMFL § 10.
Til gengæld blev der som led i 1993-reformerne på skatte-, arbejdsmarkeds-
og pensionsområdet ved fastsættelsen af ydelsesniveauet for de offentlige
overførselsindkomster m.fl. taget højde for, at modtagerne af disse indkomster
ikke er omfattet af reglerne om bidragspligt og bidragsgrundlag for lønmodtagere
efter AMFL § 7, stk. 1 og § 8, stk. 1.
Ved lov nr. 480 af 30. juni 1993 gennemførtes en skatteomlægning, der
bl.a. indebar en bruttoficering af en række sociale ydelser, herunder især
kontanthjælp og andre ydelser, der træder i stedet for løn. Ved samme
lov blev LL § 7, litra j, udformet således, at skattefriheden alene omfatter
ydelser, som offentlige myndigheder og institutioner udreder i henhold til lov om
social bistand, jf. lov nr. 110 af 26. feb. 1996 til dækning af nærmere
bestemte udgifter for modtageren. Dækning af tabt arbejdsfortjeneste er en
erstatning for en lønindtægt og er således ikke omfattet af skattefriheden
efter LL § 7, litra j. I forbindelse med, at lov om social bistand med virkning
fra 1. juli 1998 blev afløst af lov nr. 454 af l0. juni 1997 om social service
(senest lovbek. nr. 581 af 6. aug. 1998) og lov nr. 455 af 10. juni 1997 om aktiv
socialpolitik (senest lovbek. nr. 707 af 29. sept. 1998), blev LL § 7, litra
j ændret, uden der herved er tilsigtet nogen realitetsændring.
Omstændighederne ved og betingelserne for at modtage ydelser for tabt arbejdsfortjeneste
efter lov om social service er af en sådan karakter, at ydelserne på trods
af det ovenfor anførte kan være omfattet af AMFL. Dette gælder således
for modtagere af tilskud til tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social service
§ 29. Blandt de tildelingskriterier, der skal være opfyldt, og som er
afgørende for bidragspålæggelse i disse tilfælde er, at tilskuddene
til tabt arbejdsfortjeneste skal modsvares af en arbejdsydelse i form af pleje,
pasning, genoptræning mv., og at det stilles som en betingelse, at modtageren
helt eller delvist har måttet ophøre med anden beskæftigelse. Der
henvises i øvrigt til afsnittet nedenfor vedrørende hjælp i forbindelse
med handicap, sygdom mv.
Det vil blive nævnt i det følgende, hvor der er særlig hjemmel til
opkrævning af AM-bidrag.
Sygedagpenge er omtalt ovenfor i afsnit B.1.2.1.
SP-bidragDer henvises til afsnit B.3.4.2.2
og til afsnit A.3.
Det vil endvidere blive nævnt i det følgende, hvis der skal betales SP-bidrag. |