Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for, hvordan der skal ske tilbagebetaling af for meget betalt grundskyld, der er opkrævet på et foreløbigt grundlag.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Særskilt opkrævning
  • Hovedejer
  • Panteret.

Se også

Se også afsnit

Regel

For de ejendomme, der opkræves grundskyld over skattekontoen, gælder det, at når det endelige beskatningsgrundlag foreligger, og afløser det foreløbige beskatningsgrundlag, opgøres grundskylden endeligt. Se ESL §§ 33, stk. 4-5. Det samme skal efter bestemmelserne også ske for dækningsafgift.

Viser den endelige beregning, at der ved den foreløbige beregning på forudgående beskatningsgrundlag er opkrævet for lidt, opkræves det manglende beløb på årets 2. rate. Se ESL § 33, stk. 5, 1. pkt.

Det gælder uanset, om der er tale om, at det foreløbige beskatningsgrundlag er for en ny ejendom eller den foreløbige opkrævning er sket på grundlag af en tidligere vurdering. Efterreguleringen gælder således for foreløbig opkrævning af:

  • Grundskyld og dækningsafgift opkrævet på grundlag af et foreløbigt beregningsgrundlag efter ESL § 33, stk. 3
  • Dækningsafgift opkrævet grundlag af et foreløbigt beskatningsgrundlag efter ESL § 20, stk. 3
  • Grundskyld opkrævet på grundlag af et foreløbigt beskatningsgrundlag efter ESL § 17, stk. 4.

ESL § 33, stk. 5, 1. pkt. er en delvis videreførelse af § 27, stk. 4, 1. pkt., i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, da opkrævning af for lidt opkrævet grundskyld og dækningsafgift fortsat vil skulle ske sammen med årets øvrige rater. Tilbagebetaling af for meget betalt grundskyld og dækningsafgift er derimod omfattet af ESL § 33, stk. 4.
Se afsnit C.H.4.3.4.2.3.2.1 om tilbagebetaling.

Særskilt opkrævning

Er vurderingen ikke offentliggjort inden udsendelsen af 2. rate i kalenderåret, foretages der en særskilt opkrævning af for lidt opkrævet grundskyld og dækningsafgift for det indeværende kalenderår. Se ESL § 33, stk. 5, 2. pkt.

Denne særskilte opkrævning vil skulle registreres på skattekontoen hurtigst muligt, hvorfor bestemmelsen ikke vil være til hinder for, at opkrævning vil ske med den først kommende rate i et efterfølgende kalenderår, hvis dette vil være den hurtigste opkrævning. Se OPKL § 16 a, stk. 3.

Eksempel på efteropkrævning

Grundskyld og dækningsafgift bliver opkrævet i to årlige rater, som forfalder den 1. i de måneder, som Skatteforvaltningen har fastsat for betalingen. Se ESL § 33, stk. 1. Fastsætter Skatteforvaltningen fx disse to rater til den 1. januar og den 1. juli, da skal en opkrævning den 2. juli eller senere foretages særskilt, da der ikke er flere ordinære rateopkrævninger for kalenderåret.

Denne særskilte opkrævning vil i ovennævnte eksempel kunne indtræde fra august måned i kalenderåret og frem, herunder i et fremtidigt kalenderår, forudsat at dette er den tidligst mulige opkrævning. Offentliggøres ejendomsvurderingen fx først i det efterfølgende kalenderår, vil den 3. rateopkrævning først kunne udsendes på dette tidspunkt.

ESL § 33, stk. 5, 2. pkt. er en delvis videreførelse af § 27, stk. 4, 4. pkt., i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, fordi der fortsat skal ske en særskilt opkrævning af for lidt opkrævet grundskyld og dækningsafgift. Tilbagebetaling af for meget betalt grundskyld og dækningsafgift er derimod omfattet af ESL § 33, stk. 4.
Se afsnit C.H.4.3.4.2.3.2.1 om tilbagebetaling.

Hovedejer

Opkrævningen sendes til den hovedejer, som er blevet opkrævet for lidt grundskyld og dækningsafgift.
Se ESL § 33, stk. 5, 4. pkt.

En opkrævning af for lidt opkrævet grundskyld og dækningsafgift vil skulle opkræves hos den hovedejer, som har ejet ejendomme i den periode, efterreguleringen vedrører.

Indtræder der et ejerskifte i perioden mellem tilbagebetalingen og den opkrævning, hvor Skatteforvaltningen opkrævede for lidt grundskyld og dækningsafgift, vil opkrævningen skulle ske til den tidligere hovedejer.

Er der indtrådt flere ejerskifter i perioden, skal Skatteforvaltningen foretage en forholdsmæssig opkrævning hos hver enkelt hovedejer, som er blevet opkrævet for lidt grundskyld og dækningsafgift.

Panteret

Grundskylden for ejendomme, der opkræves grundskyld over skattekontoen, hæfter på ejendommen med en pante- og fortrinsret. Se ESL § 4, stk. 5. Dette gælder også for efteropkrævning af grundskyld. Se ESL § 33, stk. 5, 3. pkt.

Pante- og fortrinsrettens virkningsperiode på 2 år og 3 måneder, løber fra forfaldstidspunktet for opkrævningen. Se ESL § 33, stk. 5, 3. pkt. Pante- og fortrinsrettens virkningsperiode løber fra tidspunktet for udsendelsen af den rateopkrævning, som efteropkrævningen af det for lidt betalte grundskyld og dækningsafgift foretages sammen med.

Eksempel på hvornår pante- og fordringsrettens virkningsperiode løber fra ved efterregulering

En ejer er via skattekontoen blevet opkrævet grundskyld af sin ejendom på baggrund af en foreløbig 2023-vurdering, som danner beskatningsgrundlag for kalenderårene 2024 og 2025. Ved udsendelsen af den almindelige 2023-vurdering efteropkræves for lidt betalt grundskyld og dækningsafgift for disse kalenderår. Pante- og fortrinsrettens virkningsperiode på 2 år og 3 måneder løber fra forfaldstidspunktet for den nye rateopkrævning, som indeholder efteropkrævningen af grundskyld og dækningsafgift. Det gælder, uanset om efteropkrævningen udsendes som en del af årets 2. rate eller på en særskilt rate.

Ved ejerskifte af disse ejendomme vil der opstå en tredjemandspant. Det betyder, at den nuværende ejer med sin ejendom vil hæfte solidarisk, subsidiært og begrænset med sin ejendom for efteropkrævningen af for lidt betalt grundskyld, hvis den ejer, som ejede grunden i den periode, efteropkrævningen vedrører, ikke kan betale efteropkrævningen, fx fordi der er tale om en virksomhed, der er gået konkurs. Den nuværende ejer af ejendommen vil kunne risikere at skulle betale efteropkrævningen, hvis den tidligere hovedejer ikke betaler opkrævningen.

I tilfælde af et ejerskifte i perioden mellem den ordinære opkrævning og efteropkrævningen vil pante- og fortrinsrettens virkningsperioden på 2 år og 3 måneder fortsat skulle løbe fra forfaldstidspunktet af efteropkrævningen.

ESL § 33, stk. 5, 3. pkt., er en videreførelse af praksis for efteropkrævning af grundskyld og dækningsafgift efter § 27, stk. 4, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, dog med den ændring, at praksis fremadrettet fremgår eksplicit af lovteksten.

Se afsnit C.H.4.3.5 om opkrævning af grundskyld og hvilke ejendomme, som opkræves over henholdsvis forskuds- og årsopgørelsen og skattekontoen.

Efterregulering som følge af, at der er sket en foreløbig opkrævning på grundlag af foreløbige vurderinger i indkomstårene 2024 og 2025, er i stedet omfattes af ESL § 82. Se afsnit C.H.4.7.4 om beskatning og efterregulering som følge af foreløbige vurderinger for 2022 og 2023.