| Afgørelser fra Landsskatteretten Pick-up Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - pickup med åbent varelad og med en tilladt totalvægt på 2.600 kg. - anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
Om køretøjet er det nærmere oplyst, at længden af førerrummet fra underkanten af forruden til bagvæggen er 181,4 cm., og at længden af vareladet er 175,3 cm. Der er tale om en model med en såkaldt stretch cab, hvor der er et indvendigt rum bag ved førersædet. Der er ikke nogen adskillelse mellem førersædet og den øvrige del af førerrummet. Afstanden fra bagruden til den bagerste kant på fordøren er ca 70 cm., og der er ikke bagdør(e).
Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at køretøjet er fabriksfremstillet som pickup, karakteren af det åbne varelad og størrelsen heraf i forhold til køretøjet i øvrigt, at førerrummets længde alene overstiger længden af vareladet i meget begrænset omfang, og at der ikke efter færdselslovgivningen vil blive stillet krav om en adskillelse. Det er også anført, at den omstændighed, at der bag førersædet er et rum af begrænset størrelse og uden selvstændig adgang, ikke kan føre til andet resultat, end at køretøjet må anses som utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Audi Allroad Quattro - 95 pct. afgift Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - Audi Allroad Quattro - må anses for en stationcar, ud fra en samlet vurdering af køretøjet, herunder karosseriets udformning. Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter lovens § 5, stk. 1, nr. 2 (95 pct. afgift). Køretøjet ombygges her i landet, så der indrettes et varerum og monteres akryladskilelse bag førersædet. Med denne indretning er varerummets længde i højde med forrudens underkant opmålt til 179 cm., og afstanden i førerkabinen fra forrudens underkant til adskillelsen målt til 155 cm. Udvendig højde er i højeste position målt til 155,3 cm. uden tagbøjler. Højden kan justeres. Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at der markedsføres en stationcar, Audi A6 Stationcar, hvor karrosseriet i alt væsentlighed er identisk med karrosseriet i en Audi Allroad Quattro, jf SKM2001.300.LSR.
Volvo XC (Cross Country) - 95 pct. afgift Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - Volvo XC (Cross Country) - må anses for en stationcar, ud fra en samlet vurdering af køretøjet, herunder karosseriets udformning. Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter lovens § 5, stk. 1, nr. 2 (95 pct. afgift). Køretøjet ombygges her i landet, så der indrettes et varerum og monteres akryladskilelse bag førersædet. Med denne indretning er varerummets længde i højde med forrudens underkant opmålt til 167,5 cm., og afstanden i førerkabinen fra forrudens underkant til adskillelsen målt til 163 cm. Udvendig højde er i højeste position målt til 155,5 cm. uden tagbøjler. Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at der markedsføres en stationcar, Volvo V70, hvor karrosseriet i alt væsentlighed er identisk med karrosseriet i en Volvo XC (Cross Country) 4x4.
I ombygget stand er varerummets længde opmålt til 102,5 cm, og afstanden i førerrummet fra forrudens underkant til adskillelsen mellem førerrum og varerum er målt til 99,5 cm, begge dele målt i højde med forrudens underkant. Varerummets bredde i gulvhøjde bag adskillelsen er opmålt til 145 cm og mellem hjulkasserne til 91 cm. Køretøjets udvendige højde er opmålt til 177 cm. Underkanten af bagruden er monteret ca. 10 cm bagud i forhold til karrosseriets profil. Retten bemærker, at varerummet på det omhandlede køretøj alene er af en meget begrænset størrelse, og køretøjet vil således alene kunne anvendes til transport af meget begrænsede mængder gods. Det bemærkes, at underkanten af bagruden er monteret ca. 10 cm bagud i forhold til karrosseriets profil. Den opmålte længde er således efter rettens opfattelse ikke en reel beskrivelse af varerummets længde. Det bemærkes videre, at det ved besigtigelsen af det omhandlede køretøj kunne konstateres, at adskillelsen mellem fører- og varerum er placeret så langt fremme, at det forekommer begrænset, hvor langt bagud førersædet kan justeres. Retten finder således efter en samlet vurdering, at det omhandlede køretøj ikke kan anses for utvivlsomt indrettet og konstrueret til godstransport, og det kan dermed ikke anses for omfattet af RGAL § 5, stk. 3., jf SKM 2002.53.LSR.
Daewoo Tacuma - 30 pct. afgift Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - Daewoo Tacuma, type U, totalvægt 2.025 kg - kan afgiftsberigtiges med 30 pct. afgift efter lovens § 5, stk. 3. Køretøjet, der er et såkaldt MPV-køretøj, ombygges her i landet så der indrettes et varerum og monteres et hulgitter af stål som adskillelse bag førersæderne. Med denne indretning er varerummets længde i høje med forrudens underkant opmålt til 157 cm., og afstanden i førerkabinen fra forrudens underkant til adskillelsen målt til 155 cm. Udvendig højde er i højeste position målt til 158 cm. uden tagbøjler
Retten finder efter en samlet vurdering af køretøjet, at det ikke efter sin størrelse og udformning kan sidestilles med en stationcar.
Citröen Xsara Picasso - 30 pct. afgift Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - Citröen Xsara Picasso Van Type C, totalvægt 2.025 kg - kan afgiftsberigtiges med 30 pct. afgift efter lovens § 5, stk. 3. Køretøjet ombygges her i landet så der indrettes et varerum og akryladskillelse bag førersædet. Med denne indretning er varerummets længde i høje med forrudens underkant opmålt til 160 cm., og afstanden i førerkabinen fra forrudens underkant til adskillelsen målt til 155 cm. Udvendig højde er i højeste position målt til 165,6 cm.
Retten finder efter en samlet vurdering af køretøjet, at det ikke efter sin størrelse og udformning kan sidestilles med en stationcar.
Det tidligere Motornævn har truffet nogle afgørelser om registreringsafgift for varebiler.
Mercedes Brugte Mercedes Benz personbiler (500SE og 560SEL, serie 126, sedan), der i Tyskland er ombygget til pick-up''s kan afgiftsberigtiges som varebiler (30 pct. afgift).
Mercedes med kombineret beboelsesrum og værksted En varevogn, Mercedes-Benz 609D, opfylder ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil efter lovens § 5. Ca. 75 pct. af bilens varerum var indrettet som beboelsesrum og resten var indrettet til værksted/transport af speedwaymotorcykel.
Ford Transit med camper-udstyr En ombygget Ford Transit opfylder ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil efter lovens § 5. Varerummet var indrettet med opbevaringskasser og hynder, køkkenbord med kogeplads og køleskab samt diverse hyldearrangementer. Med den omhandlede indretning får bilen karakter af delvis at være indrettet til beboelse, og bilen opfylder således ikke reglerne om at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Bilen opfylder heller ikke kriterierne for indretning som autocamper. Bl.a. er en loftshøjde på ca. 151 cm. ikke tilstrækkelig.
Ombyggede "sportsvogne" Porsche En Porsche 924, årgang 1978, kan efter en påtænkt ombygning ikke anses for at opfylde kravet om at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Bilen skulle ombygges til lukket varebil og afgiftsberigtiges med 95 pct. afgift efter lovens § 5, stk. 1. Af de fremlagte tegninger fremgår følgende mål:
- længden af førerrummet udgør 120 cm.
- længden af varerummet udgør 130 cm.
- varerummets højde udgør for og bag henholdsvis 56 og 23 cm.
Nævnet har i afgørelsen anført,at bilen (biltypen) heller ikke med den ændrede indretning opfylder kravet om at være utvivlsomt konstrueret til godstransport, jf. lovens § 5, stk 1.
Chevrolet El Camaro En ombygget Chevrolet El Camaro opfylder ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil.
Køretøjet er inden ombygningen en udpræget sportsvogn, der er forsynet med en 3,8 eller en 5,7 liter motor. Bilen, der har en tilladt totalvægt på 2.025 kg., ombygges her i landet til en kombineret åben og lukket varevogn.
Køretøjets lasteevne er på 500 kg. Det åbne lad er et 121 cm. langt glasfiberlad. Det lukkede førerhus har en lodretstillet bagvæg med fast rude. De bageste sæder i kabinen er fjernet og en adskillelse er anbragt umiddelbart bag førersædet. Det lukkede rum bag forstolene er i højde med forrudens underkant opmålt til 39 cm., og afstanden fra forrudens underkant til adskillelsen er i samme højde opmålt til 159 cm.
Nævnet har i afgørelsen anført, at bilen (biltypen) efter en helhedsvurdering ikke opfylder kravet om utvivlsomt at være konstrueret til godstransport.
De to sidstnævnte afgørelser indebærer, at ombyggede sportsvogne og sportsvognslignende køretøjer ikke kan afgiftsberigtiges som varevogne efter registreringsafgiftslovens § 5. |