Handelsværdien pr. skæringsdagen/dagen for acontoudlodning

Efter § 12 i BAL gælder, at boet selv foretager værdiansættelsen af et aktiv eller passiv. Værdien ansættes i boopgørelsen til aktivernes handelsværdi på den i boopgørelsen fastsatte opgørelsesdag.

Hvis et aktiv er udloddet før opgørelsesdagen, og er der givet SKAT meddelelse herom, jf. DBSL § 5, stk. 2, ansættes aktivet dog til værdien på udlodningstidspunktet. Se afsnit B.B.1.4.2 om acontoudlodning og anmeldelse heraf.

Sagkyndig vurdering

Efter reglerne i DSL's kapitel 26 (§§ 93 - 95) kan skifteretten efter anmodning bestemme, at handelsværdien af boets aktiver og passiver skal fastsættes ved en sagkyndig vurdering. Skifteretten vil således efter anmodning kunne træffe bestemmelse om omvurdering,

  1. hvis der er begået fejl ved vurderingens udførelse, som kan have påvirket vurderingsresultatet,
  2. hvis vurderingen i øvrigt ikke er foretaget på betryggende måde, eller
  3. hvis aktivets eller passivets handelsværdi må antages at afvige væsentlig fra vurderingsresultatet.

SKAT kan ikke ændre resultatet af en sagkyndig vurdering. Det er skifterettens afgørelse, om der har foreligget en sagkyndig vurdering.

SKATs muligheder for ændring af værdiansættelse

Hvis en værdiansættelse i en boopgørelse ikke er fastsat ved en sagkyndig vurdering, er SKAT ikke bundet heraf, jf. BAL § 12, stk. 2. SKAT har to muligheder for at få ændret værdiansættelsen. SKAT kan enten anmode skifteretten om at udmelde en eller flere sagkyndige til at foretage en vurdering, eller SKAT kan ændre den af boet foretagne værdiansættelse.

Frister

Hvis SKAT vil ændre ansættelsen uden sagkyndig vurdering, skal boet og skifteretten modtage meddelelse om ændringen inden 3 måneder efter boopgørelsens modtagelse, jf. BAL § 12, stk. 2, 2. pkt. Ønsker SKAT sagkyndig vurdering, skal SKAT inden samme frist rette henvendelse til skifteretten herom, jf. BAL § 12, stk. 2, 3. pkt.

3-månedersfristen i BAL § 12, stk. 2, er ikke til hinder for, at SKAT i henhold til AL § 45, stk. 3, ændrede parternes fordeling af den samlede kontantomregnede salgssum på de af en overdragelse omfattede aktiver. Her gælder den almindelige frist i SFL § 26. Se SKM2008.773.LSR

Boets reaktionsmulighed mod ændring i værdiansættelsen

Hvis SKAT vil ændre ansættelsen uden sagkyndig vurdering, kan boet inden 4 uger efter at have modtaget meddelelse om ændringen forlange sagkyndig vurdering. SKAT har således mulighed for at korrigere værdiansættelsen for åbenbare fejl uden udmelding af sagkyndig vurdering. Hvis SKATs ændrede værdiansættelse bygger på andet end retning af fejl, kan den også lægges til grund, hvis boet ikke inden 4 uger anmoder skifteretten om at udmelde en sagkyndig vurdering. SKAT kan således ikke mod boets ønske gennemføre en ændret værdiansættelse, idet boet så kan anmode om sagkyndig vurdering.

SKAT er bundet af en sagkyndig vurdering, der er udmeldt af skifteretten, medmindre betingelserne for omvurdering er til stede, jf. DSL § 94.

Ingen påklage af værdiansættelsen i det ligningsmæssige klagesystem

Det forhold, at skifterettens afgørelser er judicielle, medfører, at der ikke kan klages over værdiansættelse efter det ligningsmæssige klagesystem.

Passivposter - BAL § 13 a

Reglerne om beregning af passivposter i dødsboerne fremgår af BAL § 13 a. Boet skal selv angive passivposterne i boopgørelsen, således at SKAT skal efterprøve beregningen af passivposterne.

Passivposterne anvendes ved beregningen af bo- og tillægsboafgift, idet de fratrækkes i den afgiftspligtige arvebeholdning. Passivposterne anses for udlagt sammen med aktivet, og kan desuden - afhængig af de involverede parters aftale - anvendes ved den interne fordeling af boets beholdning mellem arvingerne.

Passivposter i relation til dødsbobeskatning - BAL § 13a, stk. 1

I relation til dødsbobeskatningen har passivposterne derimod kun betydning i ganske specielle situationer, jf. bl.a. DBSL § 37, stk. 2, om begrænsninger i adgangen til succession, se afsnit B.B.4.3.2.

I det omfang en efterlevende ægtefælle, arving eller legatar indtræder i et dødsbos skattemæssige stilling efter DBSL § 36 med hensyn til et aktiv, hvortil der er knyttet et eventuelt fremtidigt skattetilsvar, skal der i boopgørelsen beregnes en passivpost til udligning af skattetilsvaret, se afsnit B.B.4.3.2. Passivposten fratrækkes ved opgørelsen af den afgiftspligtige arvebeholdning. I tilfælde af delvis succession skal der ske en forholdsmæssig reduktion af passivposten.

Der skal også beregnes passivpost ved en efterlevende ægtefælles overtagelse af aktiver, der hidrører fra den efterlevende ægtefælles andel af fællesboet.

Beregning af passivposter - BAL § 13a, stk. 2

Passivposterne beregnes på grundlag af den lavest mulige skattepligtige fortjeneste, som ville være fremkommet, hvis aktivet var blevet solgt på skæringsdagen i boopgørelsen. Er aktivet acontoudloddet, og er der givet SKAT meddelelse herom i henhold til DBSL § 5, stk. 2, træder udlodningsdagen dog i stedet for skæringsdagen. Som salgssum anses den værdi, hvortil aktivet skal medtages i boopgørelsen. Ved opgørelsen af fortjeneste, der ville være aktieindkomst, skal der ikke ske nedsættelse efter DBSL § 32, stk. 2 og 4, hvis dødsfaldet er sket før 1. juli 2008.

Aktieindkomst - BAL § 13a, stk. 3

Passivposten udgør 30 pct. af den beregnede fortjeneste, der ikke ville være aktieindkomst. Passivposten af den beregnede fortjeneste, der ville være aktieindkomst, udgør 22 pct.

Konto for opsparet overskud - BAL § 13a, stk. 4

I det omfang konto for opsparet overskud overtages efter DBSL § 39, stk. 2, beregnes der af indestående med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat en passivpost, se afsnit B.B.4.4.2. Der beregnes dog ikke passivpost for overskud opsparet i indkomstårene 1987-90. I øvrigt udgør passivposten følgende andel af beregningsgrundlaget: For overskud opsparet i indkomståret 1991 udgør passivposten 9 pct., og for overskud opsparet i indkomstårene 1992 - 98 udgør passivposten 12 pct. For overskud opsparet i indkomstårene 1999 - 2000 udgør passivposten 13,5 pct. For overskud opsparet i indkomstårene 2001 - 2004 udgør passivposten 15 pct. For overskud opsparet i indkomstårene 2005-2006 udgør passivposten 16,5 pct. For indkomståret 2007 og senere indkomstår beregnes der en passivpost på 18,75 pct.

Konjunkturudlignings-konto - BAL § 13a, stk. 5

I det omfang konjunkturudligningskonto overtages efter DBSL § 39, stk. 3, se afsnit B.B.4.4.3 beregnes der af indeståendet med tillæg af den hertil svarende konkunkturudligningsskat en passivpost på 12 pct. for indkomstårene 1993 - 98. For indkomstårene 1999 - 2000 udgør passivposten 13,5 pct. For indkomstårene 2001 - 2004 udgør passivposten 15 pct. For overskud opsparet i indkomstårene 2005-2006 udgør passivposten 16,5 pct. For indkomståret 2007 og senere indkomstår beregnes der en passivpost på 18,75 pct.

BAL § 13a, stk. 6

Den pågældende efterlevende ægtefælle, arving eller legatar og boet kan aftale at fastsætte en passivpost til en lavere procentdel.

Passivpostberegningen kan påklages til skatteankenævnet

For så vidt angår passivpostberegningen kan SKATs afgørelser som hidtil påklages inden for det ligningsmæssige klagesystem. Dette gælder dog ikke, hvis der bag uenigheden om passivpostberegningen ligger en uenighed om værdiansættelsen af det pågældende aktiv. I så fald skal uenigheden løses i det skiftemæssige vurderingssystem, jf. ovenfor. Det betyder, at passivpostberegningerne fortsat omfattes af det ligningsmæssige klagesystem, men med den indskrænkning, at dette ikke gælder værdiansættelsen af de bagved liggende aktiver. For så vidt angår klagesager ved Landskatteretten er det i SFL § 47, stk. 1, 2. pkt., præciseret, at der ikke kan iværksættes syn og skøn af værdiansættelsen.