I LL § 2, stk. 4, er der indsat en bestemmelse, der giver adgang til at omgøre transaktioner mellem interesseforbundne parter, der ikke har fundet sted på markedsvilkår. Princippet er, at den skattepligtige ved ændringer i skatteansættelsen som følge af armslængderegulering kan undgå følgeændringer (såkaldte sekundære justeringer) ved at forpligte sig til betaling i overensstemmelse med armslængdepriser og -vilkår. En sekundær justering betyder således, at man justerer for det forhold, at der ikke er sket betaling svarende til den pris, der er fastsat i overensstemmelse med armslængde princippet. Betegnelsen sekundær justering anvendes i OECD's  retningslinier for transfer pricing (Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations).
  Bestemmelsen er nødvendig for at sikre, at der kan foretages korresponderende 
nedsættelse her i landet, når f.eks. udlandet som led i en transfer pricing 
sag forhøjer et dansk datterselskabs udenlandske moderselskab, fordi det danske 
selskab har betalt for lidt i vederlag.
  Som et eksempel på, hvor de særlige omgørelsesregler kan anvendes, 
kan nævnes ydelse af et rentefrit lån fra et moderselskab til et datterselskab. 
Korrektionen vil omfatte en beskatning af et rentebeløb hos moderselskabet, 
indrømmelse af et tilsvarende rentefradrag hos datterselskabet og i overensstemmelse 
med gældende dansk praksis - som en sekundær justering - en beskatning 
af et tilskud svarende til den sparede rente hos datterselskabet.
  Datterselskabet kan imidlertid undgå beskatning af rentetilskuddet ved 
at forpligtige sig til betaling af det fastsatte rentebeløb til moderselskabet. 
Et andet eksempel kan være overdragelse af aktiver til over- eller underpris. 
Overdrages f.eks. en erhvervsejendom fra et selskab til dets hovedaktionær 
til underpris, korrigeres selskabets indkomst, idet ejendommen anses for afstået 
til handelsværdien. Dette har betydning ved opgørelsen af, om selskabet 
ved afståelsen har realiseret en fortjeneste eller et tab og for spørgsmålet 
om genvundne afskrivninger. Aktionærens anskaffelsessum reguleres tilsvarende. 
Endelig beskattes aktionæren af korrektionsbeløbet, der betragtes som 
maskeret udbytte. Denne sidstnævnte (sekundære) justering kan aktionæren 
undgå ved at forpligte sig til at betale beløbet til selskabet.
  Foreligger der en situation, hvor en ejendom overdrages fra aktionæren 
til selskabet til overpris, reduceres selskabets anskaffelsessum til handelsværdien, 
mens aktionærens afståelsessum reguleres tilsvarende. Merprisen betragtes 
som maskeret aktieudbytte til aktionæren. Aktionæren kan frigøre 
sig for beskatning af maskeret udbytte ved at tilbagebetale merprisen. Bestemmelsen 
giver således adgang til at afværge sekundære justeringer både 
i tilfælde, hvor det aftalte vederlag er lavere end armslængde prisen, 
og hvor det aftalte vederlag er for højt.
  Såfremt de kontraherende parter i den kontrollerede transaktion begge 
er skattepligtige til Danmark, vil eksempelvis et for højt fastsat vederlag 
for en vare resultere i en korrektion af både sælgers og købers skattepligtige 
indkomst. En ændring i op- eller nedadgående retning udløser således 
adgang til at afværge den sekundære justering for den part, der som følge 
af skævvridning af priser og vilkår har modtaget en økonomisk fordel, 
der ligger ud over transfer prisen.
  Er vederlaget for en vare eksempelvis 100 for højt, vil en korrektion 
resultere i en nedsættelse af sælgers indkomst med de 100, der er betalt 
for meget. Korrektionen vil tilsvarende resultere i en forhøjelse på 100 
for køber, såfremt der har været fradragsret for det betalte vederlag. 
Såfremt adgangen til at afværge en sekundær justering ikke anvendes, 
vil den sekundære justering bestå af en forhøjelse af sælgers 
indkomst med 100, der svarer til de 100, som køber har betalt for meget.
  Såfremt sælger er skattepligtig i Danmark, men køber er udenlandsk, 
vil en salgspris, der er fastsat 100 for højt, resultere i en forhøjelse 
af købers udenlandske indkomst. Sælger vil dernæst anmode om en tilsvarende 
korresponderende nedsættelse af den skattepligtige indkomst med 100. Denne 
korresponderende ændring vil udløse adgangen til at afværge en sekundær 
justering. Såfremt adgangen til at afværge den sekundære justering 
ikke anvendes, vil justeringen i dette tilfælde svare til en forhøjelse 
af sælgers indkomst, svarende til de 100, der er modtaget for meget i vederlag.
  Såfremt køber er skattepligtig i Danmark, men sælger er udenlandsk, 
vil en salgspris, der er fastsat 100 for højt, resultere i en forhøjelse 
af købers skattepligtige indkomst. Sælger vil dernæst anmode om en 
korresponderende nedsættelse af den udenlandske indkomst med 100. En eventuel 
sekundær justering vil imidlertid skulle foretages af den udenlandske skattemyndighed. 
Ønsker den skattepligtige at forpligte sig til betaling i overensstemmelse 
med de i stk. 1 anvendte priser og vilkår, skal denne forpligtelse påtages 
i tilknytning til gennemførelsen af korrektionen. En påklage af korrektionen 
udskyder ikke tidspunktet for påtagelsen af betalingsforpligtelsen. Betalingsforpligtelsen 
har virkning fra det oprindelige transaktionstidspunkt, hvorfor der eksempelvis 
skal beregnes rente fra dette tidspunkt.
  For grænseoverskridende kontrollerede transaktioner gælder desuden, 
at en sekundær justering alene kan undgås, hvis den pågældende 
udenlandske skattemyndighed foretager en beskatning på grundlag af priser og 
vilkår, der er i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Se i øvrigt 
S.I.2. 
  Er moderselskabet i eksemplet, hvor der ydes et rentefrit lån fra 
moderselskab til datterselskab, et udenlandsk selskab, er den kontrollerede transaktion 
omfattet af SKL § 3 B. Det danske datterselskabs mulighed for at undgå 
den sekundære justering i form af et tilskud er derfor betinget af, at skattemyndigheden 
i det land, hvor moderselskabet er hjemmehørende, beskatter moderselskabet 
af det i overensstemmelse med stk. 1 fastsatte rentebeløb.
  Adgangen til at undgå sekundære justeringer efter LL § 2, 
stk. 4, omfatter en delmængde af de tilfælde, hvor der kan blive tale 
om omgørelse efter SD-cirk. 1986-22 om omgørelse af hovedaktionærdispositioner, 
idet § 2, stk. 4 alene omfatter omgørelse ved betaling. ►SD-cirk. 1986-22 er ophævet ved TS-cirk. 1999-28. For omgørelser omfattet af LL § 2, stk. 4, har ophævelsen virkning for omgørelser som følge af ændringer af den skattepligtige indkomst, der foretages efter den 28. juni 1998. For øvrige omgørelser har ophævelsen virkning for anmodninger eller klager, der indgives efter den 1. juli 1999.◄