Energiafgifter - ændringer af godtgørelsesreglerne for visse momsregistrerede virksomheder
Der er sket en række ændringer af reglerne i energiafgiftslovgivningen. Ændringerne er gennemført ved lov nr. 462 af 9. juni 2004 (Gennemførelse af Rådets direktiv 2003/96 af 27. oktober 2003 og forenklinger af energiafgifterne - L 210).
Formålet med lovændringerne har – som det fremgår af lovforslagets titel - været at gennemføre energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003) og gennemføre forenklinger på energiafgiftsområdet.
Dette nyhedsbrev omhandler følgende ændringer af godtgørelsesreglerne for momsregistrerede virksomheder:
- Godtgørelse af CO2-afgift – udvidelse af proceslisten (tung proces)
- Lempelser i reglerne for opgørelse ved måling
- El, der anvendes til at fremstille varme i varmepumper
- El, der anvendes i elektriske varmeaggregater
- Forudfakturering af afgift og tidspunkt for adgang til godtgørelse af afgift.
Der er desuden udarbejdet tre andre nyhedsbreve om lovændringerne:
- Nyhedsbrev om implementering af energibeskatningsdirektiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003.
- Nyhedsbrev om registreringsbestemmelser for leverandører af naturgas og elektricitet.
- Nyhedsbrev om forenkling og justeringer af CO2- og energiafgifter pr. 1. januar 2005.
Nyhedsbrevene findes på ToldSkats hjemmeside, www.toldskat.dk under ”Virksomheder – Nyheder Virksomheder”. De kan også få tilsendt nyhedsbrevene, hvis De kontakter Deres told- og skatteområde.
Der vil senere blive offentliggjort et nyhedsbrev om forbrugsregistrering for gas, el og varme (nettoafregning af afgift) og mellemhandlerregistrering for varme.
Mere information
Hvis De har brug for flere oplysninger om ændringerne, er De velkommen til at kontakte Deres told- og skatteområde.
De gældende regler fremgår bl.a. af ToldSkats Punktafgiftsvejledning. Vejledningen kan ses på www.toldskat.dk - under ”Rådgiver – Juridiske vejledninger”.
Ikrafttræden
Ændringerne, der fremgår af dette nyhedsbrev, træder ikke i kraft samtidigt. Der er information om ikrafttræden under omtalen af de enkelte ændringer.
Godtgørelse af CO2-afgift – udvidelse af proceslisten (tung proces)
Nyt punkt 36 – fremstilling af katalysatorer
Energiforbrug til at fremstille katalysatorer har hidtil været omfattet af op til 6 forskellige punkter i proceslisten.
Med lovændringen omfattes produktionen af et samlet punkt, der har følgende ordlyd:
”Der anvendes direkte til fremstilling af katalysatorer under position 38.15 i EU´s kombinerede nomenklatur. For elektricitet ydes dog højst tilbagebetaling i følgende omfang: Op til 4.000 kWh pr. ton produceret ammoniakkatalysator, op til 2.000 kWh pr. ton produceret røgrensningskatalysator, op til 2.500 kWh pr. ton produceret olie- og gasrensningskatalysator og op til 1.500 kWh pr. ton produceret øvrig katalysator. Tilbagebetaling af afgift af afgiftspligtige varer efter dette nummer udelukker tilbagebetaling efter andre numre i dette bilag.”
Nyt punkt 37 – fremstilling af aminosyrer
Med lovændringen udvides proceslisten med et nyt punkt, der omhandler fremstilling af aminosyrer ved en aerob fermenteringsproces. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Der anvendes direkte til fremstilling af aminosyrer ved en aerob fermenteringsproces, dog højst 2 kWh elektricitet pr. kg aminosyrer.”
Ikrafttræden
Skatteministeren udsteder en ikrafttrædelsesbekendtgørelse med en dato for, hvornår ændringerne træder i kraft.
Lempelser i reglerne for opgørelse ved måling
Ved lovændringen er der sket to lettelser i reglerne for at opgøre energiforbrug ved måling:
Energiforbrug til rumvarmeformål mindre end 200 GJ årligt
Hovedreglen for olie-, gas- og kulbaseret varme er, at fordelingen af brændselsforbruget mellem rumvarme- og procesformål skal baseres på den samlede producerede varmemængde og den mængde varme, der anvendes til procesformål. Resten er til rumvarmeformål. Dette gælder fortsat.
Der har i den gældende lovgivning (mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 4, gasafgiftslovens § 10, stk. 5, nr. 4 og kulafgiftslovens § 8, stk. 4, nr. 4) allerede været en undtagelse for damp og hedtvand samt for anlæg, hvor højst 10 pct. af den fremstillede varmemængde anvendes til ikke-godtgørelsesberettigede formål. Undtagelserne er nu udvidet til også at gælde i de tilfælde, hvor det ikke-godtgørelsesberettigede forbrug udgør mindre end 200 GJ årligt.
Herved er muligheden for at vælge billigste målerløsning blevet forbedret.
Afgiftsgodtgørelse med tilbagevirkende kraft
Energiafgiftslovene er nu forsynet med en bestemmelse, hvor det på visse betingelser er muligt at opnå afgiftsgodtgørelse med tilbagevirkende kraft.
Bestemmelsen sigter på de tilfælde, hvor der i en periode ikke har været installeret målere i tilstrækkeligt omfang, eller hvor de installerede målere ikke har været monteret korrekt eller ikke har virket.
Der kan også være tale om, at en virksomhed har installeret elvarmepaneler – som måske kun benyttes i kortere perioder af året – uden af virksomheden har målt elforbrug eller målt driftstiden i perioden.
- Lempelsen retter sig mod virksomheder, der har bestræbt sig på at følge reglerne, og
- virksomheder, der hidtil har benyttet standardsatser, f.eks. kvadratmeterafgift, ved opgørelse af den andel af energiforbruget, som er medgået til opvarmning - og som i stedet beslutter sig for at opsætte målere.
Der gælder følgende betingelser for at foretage regulering af afgiftsgodtgørelse med tilbagevirkende kraft:
1) Regulering kan kun ske efter tilladelse fra virksomhedens told- og skatteområde.
2) Regulering kan maksimalt ske for afgiftsperioder op til 3 år før den afgiftsperiode, hvori der først foretages korrekt måling.
3) Regulering skal være baseret på en korrekt måling af mindst 12 måneders varighed. Virksomheden skal fremlægge månedsvise registreringer af målervisninger i den pågældende 12 måneders periode.
4) Virksomhedens produktions- og afgiftsmæssige forhold skal som udgangspunkt være uændrede.
5) Reguleringsbeløb under 10.000 kr. udbetales ikke, og ved udbetaling af reguleringsbeløb over 10.000 kr. fratrækkes 10.000 kr.
6) Anmoder virksomheden om reguleringsbeløb på mere end 200.000 kr., skal anmodningen være attesteret af en revisor.
Ikrafttræden
Lempelserne træder i kraft den 1. juli 2004.
El, der anvendes til at fremstille varme i varmepumper
I elafgiftslovens § 11, stk. 3 er det præciseret, at varmeproducenter ikke kan få godtgjort afgiften af el, der anvendes i varmepumper mv. til at fremstille varme, der leveres fra virksomheden. Ændringen træder i kraft den 1. juli 2004.
Fra 1. januar 2005 kan varmeværker anvende elvarmesatsen for egen produceret el, som værket selv anvender i varmepumper til at fremstille varme, der leveres til det kollektive fjernvarmenet. For andet halvår af 2004 er der mulighed for at anvende en sats 8 øre under normalsatsen. Skatteministeren udsteder en ikrafttrædelsesbekendtgørelse med en dato for, hvornår ændringerne træder i kraft.
El, der anvendes i elektriske varmeaggregater
Begrebet ”fast installeret” er udgået af bestemmelsen i elafgiftslovens § 11, stk. 3.
§ 11, stk. 3 er i stedet suppleret med en bestemmelse, hvorefter der er afgiftsgodtgørelse for forbrug af el i elvarmeaggregater, der midlertidigt placeres i et lokale for at dække et kortvarigt rumvarmebehov.
I forbindelse med vurderingen af, om et rumvarmebehov er kortvarigt eller mere permanent, kan der bl.a. ses på, om der er tale om et elforbrug til supplerende rumvarme i meget kolde perioder, hvor et eksisterende varmeforsyningsnet ikke kan dække behovet for rumvarme, eller om der foretages opvarmning af lokaler, hvor der almindeligvis ikke er behov for varme. Opvarmning af lokaler, hvor der et grundlæggende varmebehov, f.eks. hotelværelser og hytter, kan ikke anses for kortvarigt, uanset om lokalet kun opvarmes i udlejningsperioden, f.eks. et par dage ad gangen.
Ikrafttræden
Ændringen træder i kraft den 1. juli 2004.
Forudfakturering af afgift og tidspunkt for adgang til godtgørelse af afgift
Baggrund
Med udformningen af de hidtidige lovbestemmelser er det en betingelse for at få afgiftsgodtgørelse, at energien er modtaget og forbrugt, samt at den er faktureret til virksomheden.
For virksomheder, der kun får aflæst en forbrugs-/afregningsmåler en gang om året, har det dog af praktiske hensyn været accepteret, at afgiftsgodtgørelsen kan ske på baggrund af en a conto fakturering. Dermed har der ikke været stillet krav om, at energien er forbrugt af virksomheden.
Dette er accepteret, da det i givet fald kunne få et ellers smidigt a conto afregningssystem (forudfaktureringssystem) til at bryde sammen, ligesom det vil medføre et øget administrativt arbejde, idet virksomhederne så både skal notere fakturadato og forbruget i den enkelte godtgørelsesperiode.
Der har imidlertid været tilfælde, hvor mellemhandlere mere systematisk har foretaget forudfakturering, hvorved der er opnået en likviditetsmæssig gevinst på statens regning, dvs. at der er sket afgiftsgodtgørelse, nogen tid før energileverancen har fundet sted.
Præcisering af reglerne
Med den skete præcisering kan virksomheder med et lavt energiforbrug få afgiftsgodtgørelse på baggrund af a conto faktureringer af el, gas eller varme, før leverancerne har fundet sted. Dette gælder for virksomheder med et årligt energiforbrug pr. afregningsmåler under 75.000 m3 gas, 100.000 kWh el eller 4.000 GJ varme.
Andre virksomheder kan først få afgiftsgodtgørelse, når energileverancen har fundet sted og dermed fysisk er modtaget af virksomheden.
Præciseringen sker samtidig med, at der er sket en ændring af registreringsbestemmelserne, som indebærer, at visse større energiforbrugere – på visse betingelser - kan blive forbrugsregistreret for el, gas og varme. Sådanne virksomheder får herved mulighed for at købe energien uden afgift og for at afregne den ikke-godtgørelsesberettigede afgift (nettoafregning af afgift) til ToldSkat. Dette vil blive nærmere beskrevet i et nyhedsbrev, som offentliggøres senere.
Det bemærkes, at der er sammenfald i størrelsen af energimængderne mellem adgangen til at blive forbrugsregistreret og ovennævnte præcisering.
Fakturaer fra ikke-registrerede virksomheder
Energiafgiftslovene er samtidig forsynet med en bestemmelse, der bemyndiger ToldSkat til at bestemme, at der ved opgørelse af den godtgørelsesberettigede afgift for leverancer af energi fra ikke-afgiftsregistrerede virksomheder kun kan medtages fakturaer og lignende, hvor afgiften er forfaldet. For varme gælder det, at afgiften skal være forfaldet for afgiftspligtige brændsler, der er anvendt til at fremstille varme.
Der er tale om en situationsbestemt indskrænkning i adgangen til afgiftsgodtgørelse som et værn i de tilfælde, hvor der sker en systematisk forudfakturering før forbruget - og dermed før leveringen har fundet sted.
Ikrafttræden
Skatteministeren udsteder en ikrafttrædelsesbekendtgørelse med en dato for, hvornår ændringerne træder i kraft.
Med venlig hilsen
Skatteministeriet
Told- og Skattestyrelsen