Dato for udgivelse
11 jun 2004 11:27
Gyldig til
1. januar 2012
Sagsnummer
99/04-0512-00087
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Resumé
Dette nyhedsbrev er fra Erhvervs- og Selskabstyrelsen og ToldSkat. Nyhedsbrevet informerer om den nye arbejdsdeling mellem de to myndigheder vedrørende grundregistrering af virksomheder.

Fra 14. juni 2004 foretages grundregistrering af virksomheder i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

 

ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har fået en ny arbejdsdeling. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bliver fremover virksomhedernes nye offentlige partner ved grundregistrering. Det betyder, at alle virksomheder uanset virksomhedstype skal give oplysningerne til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. ToldSkat tager sig fortsat af indberetninger, opkrævninger samt spørgsmål om skat, moms og afgifter.

 

Virksomhederne skal i praksis henvende sig til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen hver gang, at virksomheden er i forandring. Det vil sige ved:

  • Start
    Når virksomheden oprettes - anmeldelsen omfatter bl.a. momsregistrering samt ved tilmelding til nye pligter (f.eks. punktafgifter mv.).

  • Ændringer
    Når virksomheden har ændringer til grundoplysninger som f.eks. adresse-, navne-, eller brancheskift.

  • Ophør
    Når virksomheden ophører, overdrages eller skal afmelde pligter.

www.webreg.dk findes de blanketter, som virksomhederne skal bruge. Anmeldelse af ny virksomhed skal sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 600, 0900 København C. Oplysning1 om ændringer eller ophør sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 610, 0900 København C. Adresser fremgår af blanketterne.

 

ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fordeler herefter selve sagsbehandlingen mellem sig. Hvis virksomhederne har spørgsmål til selve registreringen eller brugen af løsningerne, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen også kontaktes på 72 20 00 32. Ved skatte-, moms-, eller afgiftsfaglige spørgsmål skal den regionale told- og skattemyndighed fortsat kontaktes.

 

Effektiv registrering opnås bedst via internettet, og mange nye løsninger kræver digital signatur. ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anbefaler derfor alle virksomheder at anskaffe en digital signatur. Link til bestilling af digital signatur kan findes på www.webreg.dk. og på www.toldskat.dk.  Den digitale signatur er gratis2 og kan samtidig bruges til at indberette bl.a. moms til ToldSkat.

 

 

Med venlig hilsen

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og ToldSkat

 


 

1 Mulighed for at straksregistrere ændringer via Webreg.dk er muligt i august 2004.

2 Op til 10 medarbejdercertifikater pr. virksomhed.