Dato for udgivelse
30 jun 2004 15:57
Gyldig til
1. januar 2012
Til
Virksomheder, der berøres af gennemførslen af energibeskatningsdirektivet
Sagsnummer
99/04-331-348
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Resumé

Nyhedsbrevet handler om gennemførelsen af Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 i den danske energiafgiftslovgivning


Lovforslag og lov

Den 27. oktober 2003 vedtog EU's Ministerråd et nyt energibeskatningsdirektiv. Direktivet træder i stedet for de tidligere eksisterende direktiver om bekatning af mineralolieprodukter, idet den fælles EU-ramme for energibeskatning nu omfatter mineralolieprodukter, naturgas, kul og elektricitet.

Energibeskatningsdirektivets anvendelsesområde svarer som udgangspunkt til de afgiftspligtige vareområder, der fremgår af mineralolieafgiftsloven, naturgasafgiftsloven, kulafgiftsloven og elafgiftsloven.

Lovforslag L 210 med ændringsforslag (Gennemførelse af Rådets Direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 og forenklinger af energiafgifterne), som blev vedtaget af Folketinget den 27. maj 2004, er udmøntet ved lov nr. 462 af 9. juni 2004.

Ændringerne i hovedtræk

Formålet med lovændringerne har været at gennemføre energibeskatningsdirektivet og gennemføre forenklinger på energiafgiftsområdet.

Dette nyhedsbrev handler om gennemførelsen af energibeskatningsdirektivet. Der er følgende ændringer:

  • Udfyldningsreglen
  • Fritagelses- og godtgørelsesreglerne for afgift af naturgas og kul om bord på skibe
  • Brændstof i kommercielle motorkøretøjers tanke
  • El til produktion af el fritages for afgift
  • Brændsel der anvendes til produktion af tilsvarende brændsler fritages for afgift
  • Nye mimimussatser for gas- og dieselolie og fuelolie
  • Tilbagebetaling af afgift i krafttrædelsesændringer

Der er udarbejdet tre andre nyhedsbreve om lovændringerne:

  • Nyhedsbrev om energiafgifter - ændringer af godtgørelsesreglerne for visse momsregistrerede virksomheder
  • Nyhedsbrev om registreringsbestemmelser for leverandører af naturgas og elektricitet
  • Nyhedsbrev om forenkling og justeringer af CO2- og energiafgifter pr. 1. januar 2005

Udfyldningsreglen

Udfyldningsreglen ser nu ud som følger:

"Af andre kulbrintebrændstoffer, undtagen tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. Af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof. Af varer, der anvendes til varmefremstilling på stationære motorer i kraftvarmeværker, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende fyringsolier, når der skal betales afgift efter lov om afgift af elektricitet af hele elproduktionen. Forgasningsgas og restprodukter herfra, som er produceret på basis af biomasse, samt biogas er dog fritaget for afgift, når de nævnte varer anvendes til elektricitets- eller varmefremstilling på stationære motorer og kedler."

Udfyldningsreglen for hele energibeskatningsdirektivets område findes i mineralolieafgiftsloven .

Indtil nu har udfyldningsreglen undtaget naturgas, varer under position 2713, 2714 og 2715 i EU's kombinerede nomenklatur og faste brændsler. Varer, der hører under position 2713, 2714 og 2715 i EU's kombinerede nomenklatur er omfattet af kulafgiftsloven.

Naturgas og faste brændsler var kun omfattet af naturgasafgiftsloven og kulafgiftsloven i det omfang, de var omfattet af lovenes specifikation af det afgiftspligtige vareområde. Der har ikke været specielle udfyldningsbestemmelser i naturgasafgiftsloven og kulafgiftsloven, der kunne sikre, at der blev betalt afgift af andre end de i naturgasafgiftsloven og kulafgiftsloven.

Definitionen af det afgiftspligtige vareområde i det ny energibeskatningsdirektiv er derfor mere omfattende end definitionen af det afgiftspligtige område for den energibeskatning, der har været gældende indtil nu. 

For at skabe overensstemmelse mellem det ny energibeskatningsdirektiv og den danske energiafgiftslovgivning er mineralolieafgiftslovens udfyldningsregel derfor præciseret, så det klart fremgår, at der skal betales afgift af alle andre end dem, der er nævnt i energiafgiftslovene, hvis disse er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof. Dette gælder fx vegetabilsk olie, der anvendes som motorbrændstof.

Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i energiafgiftslovene, er der afgift på alle andre kulbrintebrændstoffer, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning.

Fritagelses- og godtgørelsesreglerne for afgift af naturgas og kul om bord på skibe

Ifølge energibeskatningsdirektivet er der ikke afgift af energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i EU-farvande, bortset fra sejlads med fritidsfartøjer. Ved EU-farvande forstås sejlads mellem de enkelte medlemsstater. Ved international sejlads forstås sejlads uden for EU-farvande. Ved national sejlads forstås sejlads i indre danske farvande.

Bestemmelserne i energibeskatningsdirektivet svarer til reglerne om fritagelse og godtgørelse af energiafgifterne for energi anvendt til sejlads i mineralolieafgiftsloven, kuldioxidafgiftsloven og svovlafgiftsloven. Der sker fritagelse for afgiften, når en oplagshaver leverer varer til brug om bord i skibe i udenrigsfart og fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 t eller derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t eller derover. Reglen gælder ikke for lystfartøjer.

Der sker tilbagebetaling af afgiften af brændstof til brug om bord på færger eller erhvervsmæssig sejlads med andre fartøjer end de, der er omfattet af lovens fritagelsesbestemmelser. Tilbagebetalingsreglerne finder ikke anvendelse på lystsejlads.

Kulafgiftsloven ændres i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet, så eventuelle dampskibe, der anvendes som fritidsfartøjer, ikke længere kan få tilbagebetalt afgiften. Reglen om tilbagebetaling af afgiften for øvrige dampskibe opretholdes.

Naturgasafgiftsloven er i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet ændret, så den indeholder regler om fritagelse og tilbagebetaling af energiafgiften for naturgas, der anvendes til sejlads. Der sker fritagelse for afgiften, når en oplagshaver leverer varer til brug om bord i skibe i udenrigsfart og fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 t eller derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t eller derover. Reglen gælder ikke for lystfartøjer.

Der sker tilbagebetaling af afgiften af brændstof til brug om bord på færger eller erhvervsmæssig sejlads med andre fartøjer end de, der er omfattet af lovens fritagelsesbestemmelser. Tilbagebetalingsreglerne finder ikke anvendelse på lystsejlads.

Brændstof i kommercielle motorkøretøjers tanke

Ved indførsel fra steder uden for EU af mineralolieprodukter, der befinder sig i erhvervskøretøjers og specialcontaineres normale tanke, har det indtil nu været afgiftsfrit at indføre 200 liter brændstof. Afgiftsfritagelsen har dog omfattet hele brændstofindholdet i de nævnte tanke, hvor dette følger af en mellemfolkelig aftale, som Danmark har tiltrådt.

Grænsen på 200 liter ophæves i energibeskatningsdirektivet. I stedet indføres en generel fritagelse for brændstofindholdet i erhvervskøretøjers og specialkøretøjers standardtanke.

I energibeskatningsdirektivet er standardtanke defineret således:

"Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle transportmidler af samme type som det pågældende transportmiddel, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel både for køretøjet og eventuelt for køleanlæg under transporten.Gastanke, der er påmonteret transportmidler konstrueret med henblik på direkte brug af gas som brændstof, samt tanke, der er påmonteret andre anlæg på transportmidlet, anses ligeledes for at være standardtanke. Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle beholdere af samme type som den pågældende beholder, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel under transporten for de køleanlæg eller andre anlæg, som de særlige beholdere er udstyret med. Ved "særlige beholdere" forstås enhver beholder udstyret med specielt indrettet apparatur til kølesystemer, iltningssystemer, varmeisolationssystemer eller andre systemer."

Danmark anvender fremover energisbeskatningsdirektivets definition.

El til produktion af el fritages for afgift

Ifølge energibeskatningsdirektivet skal elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet, og elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet, fritages for afgift.

Elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet, samt elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet, er allerede i dag delvist fritaget for afgift, idet der gives fuld tilbagebetaling af kuldioxidafgiften og tilbagebetaling af elafgiften på nær 1 øre pr. kWh i eldistributionsbidrag.

Fremover får virksomheder, der producerer elektricitet, og som er berettigede til at få tilbagebetaling efter elafgiftsloven, tilbagebetalt den fulde el-afgift af den del af virksomhedens elektricitet, der anvendes direkte til produktion af elektricitet.

Brændsel der anvendes til produktion af tilsvarende brændsler fritages for afgift

Energiproducerende virksomheders egetforbrug af enten mineralolieprodukter mv., stenkul, brunkul og koks mv. eller naturgas og bygas, til produktion af tilsvarende produkter på virksomhedens område er i dag delvist fritaget for afgift. Omfanget af tilbagebetalingen fremgår af de generelle tilbagebetalingsordninger for momsregistrerede virksomheders forbrug af energiprodukter til procesformål.

Virksomhederne får ikke tilbagebetalt afgiften af energiprodukter anvendt til at fremstille varme, som leveres fra virksomheden, rumvarme og varmt vand. Afgiften af varme ligger uden for energibeskatningsdirektivets anvendelsesområde. Med hensyn til fremstilling af rumvarme og varmt vand kan forbruget hertil ikke siges at vedrøre produktionen af energiprodukter. Energibeskatningsdirektivet medfører ingen ændringer heri.

Afgiften af mineralolie-, kul- og naturgasafgift er fuldt ud tilbagebetalt til virksomhederne, mens der indtil nu været delvis tilbagebetaling af kuldioxidafgiften for kul og naturgas. Der har indtil nu været fuld tilbagebetaling af kuldioxidafgiften for mineralolieprodukter.

I overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet ændres kuldioxidafgiftsloven, så der nu er en general fritagelse for kuldioxidafgift, der direkte medgår til produktion af et tilsvarende energiprodukt. Dette gælder dog ikke forbrug af energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.

Nye minimumssatser for gas- og dieselolie og fuelolie

 

Som følge af energibeskatningsdirektivet opjusteres de eksisterende minimumssatser for gas- og dieselolie og fuelolie.

 

For virksomheder, der ikke har indgået aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer, hæves fradraget i tilbagebetalingen af kuldioxidafgiften til 3,175 øre pr. kg fuelolie og 0,7 øre pr. liter gas- og dieselolie.

 

Tilbagebetaling af afgift og ikrafttrædelsesregler

 

Hvad angår allerede betalt afgift af el til produktion af el og brændsel, der anvendes til produktion af tilsvarende brændsel, kan virksomheden få tilbagebetalt den indbetalte afgift tilbage til 1. januar 2004, idet energibeskatningsdirektivet skulle have været implementeret senest 1. januar 2004.

 

Selv om energibeskatningsdirektivet skulle have været implementeret senest 1. januar 2004 får opjusteringerne af afgiftssatserne i kuldioxidafgiftsloven først virkning fra den 1. juli 2004. I perioden indtil da gælder de hidtidige regler i kuldioxidafgiftsloven.

 

De øvrige ændringer får virkning fra 1. januar 2004.

 

Loven træder i kraft den 1. juli 2004.

 

Mere information

 

Hvis De har brug for flere oplysninger om ændringerne, er De velkommen til at kontakte Deres told- og skatteområde.

 

Nyhedsbrevene findes på ToldSkats hjemmeside, www.toldskab.dk under "Virksomheder - Nyheder Virksomheder". De kan få tilsendt nyhedsbrevene ved at kontakte Deres told- og skatteområde.

 

De gældende regler fremgår af ToldSkats Punktafgiftsvejledning. Vejledningen kan ses på www.toldskat.dk - under "Rådgiver - Juridiske vejledninger.

 

Med venlig hilsen

SKATTEMINISTERIET

Told- og Skattestyrelsen

 

 

Pdf-udgave