|  | For så vidt angår hovedkravene til rateforsikringsordninger se afsnit 
A.C.1.2. Om fradrags- og bortseelsesregler, 
se endvidere afsnit A.C.1.3. En rateforsikring er en kapitalforsikring, hvor det er aftalt, at forsikringssummen 
udbetales i rater over et vist åremål, og hvor raterne ikke bortfalder 
ved den forsikredes død. PBL § 8 fastsætter de krav til forsikringens 
indhold, som skal være opfyldt, for at forsikringen kan være omfattet 
af pensionsbeskatningsreglerne.
 Forsikringen skal gå ud på udbetaling af lige store rater over mindst 
10 år. Raterne skal tilfalde den forsikrede, hvis denne er i live på udbetalingstidspunkterne. 
Som begunstiget efter forsikredes død må kun indsættes enten nærmeste 
pårørende, jf. FAL § 105, stk. 5, eller  
forsikredes ægtefælle, herunder fraskilt/frasepareret ægtefælle, en navngiven person, der har fælles bopæl med forsikrede ved indsættelsen, forsikredes livsarvinger, herunder stedbørn og disses livsarvinger (§ 8, nr. 4, jf. § 5, stk. 2). 
Rækkefølgen er ikke bundet.
 Forsikringen 
skal oprettes i et livs- eller pensionsforsikringsselskab, der er berettiget til 
at drive livsforsikringsvirksomhed her i landet (§ 8, nr. 1). ►Det er Told- og Skattestyrelsens opfattelse, at rate- og kapitalforsikringer tegnet i tværgående pensionskasser, der af Finanstilsynet har opnået koncession til at tegne sådanne ordninger, er omfattet af PBL § 8 henholdsvis § 10, jf. TfS 2000, 550◄. 
Der henvises i øvrigt til afsnit A.C.1.2, note 1. Forsikringstageren skal være 
forsikret og ejer af forsikringen. Hvis forsikringen er tegnet efter aftale mellem 
en arbejdstager og dennes arbejdsgiver, og præmier eller kapitalindskud indbetales 
af arbejdsgiveren, skal arbejdstageren være forsikret og ejer af forsikringen. 
Arbejdsgiveren kan dog tage forbehold som nævnt i lovens § 17 (§ 
8, nr. 2).
 Forsikringen skal oprettes, inden den forsikrede er fyldt 60 år. Efter forsikredes 
fyldte 60. år kan en police kun oprettes som tillæg til en før denne 
alder oprettet police og kun med en forsikringssum, der ved samme udbetalingstidspunkter 
som efter den tidligere police ikke vil overstige halvdelen af den tidligere aftalte 
forsikringssum (§ 8, nr. 1).  
Der henvises i øvrigt til afsnit A.C.1.2, 
note 5.
 Denne formulering i PBL § 8, nr. 1, støtter sig til det forsikringstekniske 
policebegreb. For at der i denne sammenhæng skal være tale om en forhøjelse, 
skal der ske en forøgelse af de fremtidige præmiers kapitalværdi. 
Denne kapitalværdi kan formentlig forsikringsmæssigt sidestilles med konverteringssummen, 
som er det kapitalbeløb, der skal til for at udbetale de garanterede rater.
 Efter Told- og Skattestyrelsens 
opfattelse skal konverteringssummen (kapitalværdien) på tillægstidspunktet 
lægges til grund, således at ændringer i indbetalingerne i tiden 
fra det 60. år  
og frem til tillægstidspunktet får betydning for størrelsen af tillægget 
i den udstrækning ændringen i indbetalingerne har ændret forudsætningerne 
for den oprindeligt fastsatte forsikringssum.
 Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved forsikredes fyldte 60. år, 
med mindre lavere aldersgrænse er godkendt af Ligningsrådet. Det kan dog 
tillige aftales, at udbetalingerne påbegyndes i tilfælde af forsikredes 
død eller invaliditet før det fyldte 60. år (§ 8, nr. 3). Der 
kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate end første policedag 
efter den forsikredes fyldte 85. år
 ►Invalidesums-
 forsikring i
 tilknytning til
 ratepensions-
 ordningVed lov nr. 294 af 29. april 2000 er der indført mulighed for 
at oprette invalidesumsforsikring i tilknytning til rateforsikringer og rateopsparinger 
i pensionsøjemed.
 En invalidesumsforsikring er en forsikringsform, hvor der kommer en sum til udbetaling 
hvis - og kun hvis- den forsikrede oplever en varig nedsættelse af sin funktionsevne 
inden for en forud aftalt periode. Der er således tale om en ren risikoforsikring.
 Invalidesumsforsikringerne er som udgangspunkt omfattet af PBL afsnit II A, dvs. 
at præmierne ikke er fradragsberettigede, og eventuelle udbetalinger fra ordningen 
er skattefrie.
 Ved lovændringen er der indført tilsvarende muligheder for oprette invalidesumsforsikringer 
omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I i tilknytning til en rateforsikring 
eller rateopsparing i pensionsøjemed.
 De pågældende invalidesumsforsikringer skal således dække perioden 
frem til det tidspunkt, hvor det er aftalt, at rateudbetalingerne skal påbegyndes, 
og invalidesummen må kun kunne komme til udbetaling ved en nedsættelse 
af erhvervsevnen på 2/3 eller mere.
 De skattemæssige konsekvenser af en sådan invalidesumsforsikring er, at 
der er fradrags- eller bortseelsesret for præmien efter samme regler, som gælder 
for bidrag eller præmier til selve ratepensionsordningen, og at der betales 
en afgift på 40 pct. af eventuelle udbetalinger fra invalidesumsforsikringen, 
jf. PBL § 29 C.
 De ovenfor beskrevne regler har virkning for ratepensionsordninger, der oprettes 
den 15. maj 2000 og senere.
 De aftaler om ratepensionsordninger der er indgået den 14. maj 2000 eller tidligere, 
indeholder ikke vilkår om, at der tilknyttes en invalidesumsforsikring. Ved 
lovændringen er der imidlertid indført hjemmel til, at der kan indgås 
tillægsaftaler, hvorefter et sådant vilkår kan indgå i aftalen. 
At loven tillægger sådanne tillægsaftaler skattemæssig betydning, 
er ikke udtryk for et indgreb i aftalefriheden mellem pensionsaftalens parter. Pensionsinstitutterne 
er således ikke forpligtet til at indgå tillægsaftaler.
 
 ◄Ordninger
 uden for
 ansættelses-
 forhold Er 
en rateforsikring oprettet uden for et ansættelsesforhold, kan ejeren af forsikringen 
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage de i indkomståret 
forfaldne bidrag eller præmier til forsikringen, jf. PBL § 18, jf. i øvrigt 
nedenfor afsnit A.C.1.3.1. Beløbene 
fragår tillige ved opgørelsen af den personlige indkomst, jf. PSL § 
3, stk. 2, nr. 3.
 
 Ordninger i
 ansættelses-
 forhold Er 
en rateforsikring oprettet som led i et ansættelsesforhold, skal arbejdsgiveren 
foretage indbetalingerne til forsikringen. Indbetalinger, der foretages af arbejdsgiveren, 
skal ikke medregnes ved opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige indkomst, 
jf. lovens § 19. Dette gælder, uanset om der indbyrdes mellem arbejdsgiveren 
og arbejdstageren er aftalt en fordeling af præmierne. Der henvises i øvrigt 
til afsnit A.C.1.3.3. ►For så vidt angår pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere m.v., se afsnit A.C.1.1.5
 ◄
 Arbejdsgivers
 ind- og udtræden
 af ordningen Forsikredes 
arbejdsgiver kan ind- og udtræde af en aftale om en rateforsikring. Ændres 
en rateforsikring fra at være tegnet som led i et ansættelsesforhold til 
at være tegnet uden for et ansættelsesforhold eller omvendt, medregnes 
den periode, hvor arbejdsgiveren har foretaget indbetalingerne, til 10 års-perioden 
ved fradrag efter PBL § 18.
 
 Rate-
 udbetalingUdbetalte 
rater medregnes efter PBL § 20, stk. 1, nr. 2, til forsikredes skattepligtige 
indkomst som personlig indkomst, når udbetalingerne foretages til forsikrede 
selv i overensstemmelse med policens vilkår om ratevis udbetaling. Det samme 
gælder udbetaling af rater efter forsikredes død, såfremt raterne 
efter en begunstigelsesbestemmelse udbetales til forsikredes ægtefælle, 
herunder fraskilt ægtefælle, (fra 1. jul. 1999, samlever) eller livsarvinger 
under 24 år, herunder stedbørn og disses livsarvinger.
 Hvis udbetalingerne tilfalder andre end de nævnte personer, f.eks. børn 
over 24 år, eller hvis ydelserne udbetales til de pågældende, fordi 
der ikke har været indsat begunstigede, er ydelserne ikke indkomstskattepligtige, 
men der betales i stedet en afgift på 40 pct. af det beløb, som på 
tidspunktet for rettens erhvervelse eller indkomstskattepligtens ophør kunne 
være udbetalt til den pågældende ved ordningens ophævelse (§ 
29, stk. 2). Herefter vil forsikringen ikke længere være omfattet af pensionsbeskatningsreglerne, 
og rateudbetalingerne, som vil være reduceret med afgiften, er indkomstskattefri. 
Kapitalværdistigningen skal derimod medregnes i den skattepligtige indkomst 
som kapitalindkomst, jf. PBL § 53.
 For så vidt angår andre udbetalinger end rateudbetalinger og løbende 
bonusudbetalinger samt overdragelse, belåning og ændringer gælder 
samme regler som ved pensionsordninger med løbende udbetalinger.
 Hvis forsikringen er oprettet (normalt) før 1. jan. 1954, er den del af rateudbetalingerne, 
som svarer til præmier og indskud, der forfaldt før nævnte tidspunkt, 
indkomstskattefri, jf. lovens § 20, stk. 3. Indtræder der afgiftspligt 
for en sådan ordning, skal der bortses fra den del af værdien, der hidrører 
fra indbetalinger før 1. jan. 1954.
 
 Rateforsikring
 oprettet før
 1. jan. 1972En 
før 1. jan. 1972 oprettet rateforsikring, som omfattes af lovens § 9, 
er omfattet af beskatningsreglerne i pensionsbestkatningslovens 
afsnit I.
 En sådan rateforsikring kan gå ud på udbetaling før den forsikredes 
fyldte 60. år. Den kan være tegnet på en anden end forsikringstagerens 
liv, og den kan sikre ydelser til visse andre pårørende end ægtefælle 
og livsarvinger, f.eks. forældre, søskende og børns ægtefæller. 
Der kan også være tale om en arverente, det vil sige en forsikring, hvor 
der i tilfælde af, at forsikrede dør inden et aftalt tidspunkt, skal udbetales 
årlige ydelser fra dødsfaldet til det aftalte tidspunkt.
 Sker der præmieforhøjelse eller kapitalindskud til en sådan rateforsikring 
eller arverente, skal forsikringen eller den del, der svarer til forøgelsen, 
opfylde lovens betingelser. Tilskrivning af bonus betragtes ikke som forøgelse, 
hvis aftalen om, at bonus skal tilskrives, er indgået før 1. jan. 1972. 
I TfS 1994, 517 påtænkte et forsikringsselskab at etablere en ny forsikringsordning, 
der skulle tegnes i tilknytning til en kapital- eller ratepensionsordning i et pengeinstitut. 
Formålet med ordningen var at sikre kontohaveren uændret dækning 
uanset de løbende bidrag til pengeinstituttet bortfaldt som følge af indtruffet 
invaliditet. Forsikringssummen kom imidlertid ikke til udbetaling ved invaliditetens 
indtræden, men først ved forsikredes død inden en bestemt alder eller 
ved opnåelse af denne alder. Forsikringsordningen blev anset for at afvige 
væsentligt fra de af PBL §§ 8 og 10 omhandlede ordninger, og den 
fandtes derfor ikke at være omfattet af disse bestemmelser.
 
 Rateforsikring
 som risiko-
 forsikring En 
rateopsparing i et pengeinstitut indeholder ikke noget forsikringselement i modsætning 
til en rateforsikring i et forsikringsselskab. Bliver kontohaveren invalid eller 
dør i opsparingsperioden, afbrydes opsparingen. Størrelsen af rateudbetalingerne 
vil derfor afhænge af, hvor stort et beløb der faktisk er opsparet ved 
begivenhedens indtræden, medens dette ikke er afgørende ved rateforsikringer.
 Med henblik på udligning af denne forskel er der mulighed for at oprette en 
rateforsikring som risikoforsikring i tilknytning til en rateopsparing, jf. § 
8, nr. 3, 4. pkt.
 En rateforsikring som risikoforsikring er en ren risikoforsikring. Det vil sige, 
at en rateforsikring som risikoforsikring i modsætning til de eksisterende 
rateforsikringer kun vil komme til udbetaling, hvis den forsikrede bliver invalid 
eller dør før det aftalte tidspunkt for forsikringens udløb. Sker 
dette ikke, bortfalder forsikringen.
 Eventuel udbetaling af bonus er omfattet af PBL § 46.
 Adgangen til at oprette en rateforsikring som risikoforsikring gælder generelt. 
Rateforsikring som risikoforsikring behøver ikke at være oprettet i tilknytning 
til en rateopsparing. Der er således en selvstændig adgang til at oprette 
en sådan ordning med skattemæssig virkning som rateforsikring i pensionsøjemed. 
   Rateforsikringer som risikoforsikring skal opfylde de almindelige 
betingelser i lovens § 8 vedrørende oprettelsestidspunkt, udbetaling, 
indsættelse af begunstigede mv.
 Rateforsikringer som risikoforsikring må således ikke give ret til udbetaling, 
såfremt den forsikrede bliver invalid eller dør senere end første 
policedag efter det fyldte 70. år. Ved policedag forstås årsdagen 
for policens oprettelse.
 
 
 
 |