Reglerne om samtidig afgiftsberigtigelse er ændret i lov nr. 294 af 29. april 2000. De nye regler finder anvendelse ved afgiftsberigtigelse på grund af opnåelse af en godkendt lavere pensionsalder, ved varig nedsættelse af funktionsevnen, hvad enten denne er indtrådt før eller efter oprettelsen af kapitalpensionsordningen, samt ved livstruende sygdom. Derimod er reglerne for afgiftsberigtigelse på grund af opfyldelse af det generelle alderskrav ikke ændret.

Samtidighedskravet ved hævning som følge af opnået pensionsalder Efter disse regler indtræder der afgiftspligt for samtlige kapitalpensionsordninger, hvis én ordning udbetales ved det 60. år eller senere, ved ejerens død eller ved ejerens fyldt 70. år eller første policedag derefter, jf. PBL § 26, stk. 1. Det vil sige, at det er en betingelse for at ophæve én kapitalpensionsordning med 40 pct.´s-afgift, at hele ejerens indestående på kapitalpensionsordninger inklusive eventuelle tilknyttede invalidesumsforsikringer afgiftsberigtiges (men ikke nødvendigvis udbetales) samtidig.

Det vil sige, at der ikke kan delhæves fra en ordning uden afgiftsberigtigelse af hele ordningen, og at eventuelle andre kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed skal afgiftsberigtiges (men ikke nødvendigvis udbetales) samtidig. Samtidig afgiftsberigtigelse betyder almindeligvis afgiftsberigtigelse inden for samme kalenderår. Hvis den første kapitalpension ophæves i december måned, anses afgiftsberigtigelse af den eller de øvrige kapitalpensioner inden udgangen af januar måned i det efterfølgende kalenderår, dog for samtidig, jf. PBL § 26, stk. 4.

Supplerende éngangsydelser i pensionskasser omfattes ikke af reglerne.

For at sikre reglens overholdelse er det ved lov fastsat, at udbetaling af en kapitalpensionsordning på grund af alder ikke må finde sted før, ejeren har afgivet erklæring om, hvorvidt vedkommende har anden kapitalpension (den såkaldte "§ 26-erklæring"). Hvis det fremgår af erklæringen, at der er indtrådt afgiftspligt for en kapitalpensionsordning i et andet pensionsinstitut, påhviler det det udbetalende pensionsinstitut at give det andet pensionsinstitut underretning om denne afgiftspligt.

Som alternativ til samtidig afgiftsberigtigelse af al kapitalpension kan ejeren vælge kun at afgiftsberigtige det udbetalte beløb, men med en afgift på 60 pct, jf. PBL § 28. Denne mulighed er åben både ved delhævning af én ordning og ved udbetaling af én ud af flere kapitalpensionsordninger. Der skal foreligge en positiv tilkendegivelse fra ejeren om, at afgiftsberigtigelsen ønskes gennemført på denne måde. Uden tilkendegivelse fra ejeren gælder ovenstående hovedregel.

Hævning som følge af livstruende sygdom og varigt nedsat funktionsevneHævning af indestående på kapitalpension kan altid ske mod betaling af afgift på 40 pct. på grund af livstruende sygdom eller varigt nedsat funktionsevne, jf. PBL § 26, stk. 3. Muligheden herfor kan dog kun benyttes én gang, jf. PBL § 26, stk. 4.

I SKM2001.226.TSS udtalte Told- og Skattestyrelsen, at der også kunne foretages delophævelse til 40 pct. afgift efter ejerens fyldt 60. år i et tilfælde, hvor ejeren før det 60. år var tilkendt mellemste førtidspension. Dette indebærer, at personen på det tidspunkt, hvor den første kapitalpensionsordning ønskes udbetalt, skal træffe beslutning om, hvorvidt vedkommende ønsker hele sit indestående på kapitalpension udbetalt, eller en del af indeståendet ønskes bevaret.

Skatteministeriets Departement har i et svar til Forsikring & Pension, som henvendte sig i anledning af ovennævnte afgørelse, meddelt, at PBL § 25, stk. 1, nr. 2, 3 og 4, skal forstås sådan, at personer, der er fyldt 60 år, når de får konstateret en livstruende sygdom eller varigt nedsat funktionsevne, har samme ret som f.eks. personer på 59½ år til at få delvis udbetaling fra en kapitalpension med 40 pct.´s afgift.

Lovbestemmelsen muliggør, at en person med flere kapitalpensionsordninger kan få afgiftsberigtiget én kapitalpensionsordning med 40 pct., selv om der foreligger en anden kapitalpensionsordning, hvis udbetalingsbetingelser ikke er opfyldt. Den anden kapitalpension skal ikke afgiftsberigtiges. En sådan situation kan bl.a. foreligge, hvis personen er blevet ramt af en livstruende sygdom, og den livstruende sygdom efter aftalebetingelserne giver adgang til udbetaling af én af personens kapitalpensionsordninger, mens en anden kapitalpensionsordning ikke indeholder noget vilkår om udbetaling på grund af livstruende sygdom.

For de kapitalpensionsordninger eller dele af kapitalpensionsordninger, der ikke vælges afgiftsberigtiget, gælder efterfølgende de samme regler som for kapitalpensionsordninger der oprettes efter, at den livstruende sygdom eller den varige nedsættelse af funktionsevnen er indtrådt, dvs. at de først kan ophæves med 40 pct.s-afgift ved opfyldelsen af den almindelige aldersbetingelse, ved død, ved ny eller forværret nedsættelse af funktionsevnen eller ved ny livstruende sygdom, jf. PBL § 26, stk. 3, 3. pkt.

En række livstruende sygdomme medfører erfaringsmæssigt også en varig nedsættelse af funktionsevnen. Loven indeholder derfor en kobling imellem disse to udbetalingsbetingelser, således at et sygdomsforløb under ét kun medfører én mulighed for at hæve kapitalpension med 40 pct.´s-afgift.

Hvis en person således får konstateret en livstruende sygdom og på grundlag heraf vælger at ophæve en del af sit indestående på kapitalpension, hvorefter personen tillige får konstateret en varig nedsættelse af funktionsevnen og f.eks. tilkendes højeste eller mellemste førtidspension på grund af sygdommen, opstår der i almindelighed ikke en ny mulighed for at få udbetalt kapitalpension med 40 pct.´s-afgift på grund af den varige funktionsnedsættelse.

En undtagelse gøres dog i de tilfælde, hvor den først ophævede kapitalpensionsordning efter aftalebetingelserne har kunnet udbetales på grund af sygdommen, mens den anden kapitalpensionsordning ikke har kunnet udbetales på grund af sygdom, men først når den varige nedsættelse af funktionsevnen er fastslået. I disse tilfælde kan afgiftsberigtigelse med 40 pct. således ske ad to gange.

Hævning som følge af godkendt nedsat pensionsalderNår en kapitalpensionsordning ophæves på grund af opnåelse af den godkendte lavere pensionsalder, skal der kun ske afgiftsberigtigelse af de pensionsordninger, der er omfattet af godkendelsen, og som udbetales, jf. PBL § 26, stk. 2. Muligheden for udbetaling mod 40 pct.´s-afgift efter opnåelse af godkendt lavere pensionsalder, kan kun benyttes én gang, jf. PBL § 26, stk. 4. For så vidt angår kapitalpensionsordninger, der omfattes af godkendelsen, skal ejeren træffe en beslutning om, hvor stor en del af indestående der ønskes udbetalt og afgiftsberigtiget straks.

For de kapitalpensionsordninger eller dele af kapitalpensionsordninger, der ikke kan eller ikke ønskes afgiftberigtiget, gælder efterfølgende de samme regler for kapitalpensionsordninger, der oprettes efter opnåelsen af den godkendte lavere pensionsalder, dvs. at de først kan ophæves med 40 pct.'s-afgift ved opfyldelse af den almindelige aldersbetingelse på 60 år, ved død, ved varig nedsættelse af funktionsevnen eller ved livstruende sygdom.

PBL § 26-erklæringerSkatteministeren er efter PBL § 26, stk. 7, bemyndiget til at fastsætte, hvilke oplysninger der skal afgives i erklæringen. Bemyndigelsen er udnyttet til at fastsætte regler om de såkaldte "§ 26-erklæringer" i §§ 27-29 i bekendtgørelse nr. 326 af 10. maj 2001 om beskatningen af pensionsordninger.

Efter de således fastsatte regler skal personen i alle tilfælde, hvor en kapitalpensionsordning skal udbetales og afgiftsberigtiges med 40 pct., afgive erklæring om, hvorvidt den pågældende har andre kapitalpensionsordninger. Hvis spørgsmålet besvares bekræftende, skal der afgives oplysninger, der kan identificere alle andre kapitalpensionsordninger, og det skal angives med hvilken begrundelse, der ønskes udbetaling. Der kan angives én af følgende begrundelser:

  • opnået alder 60 år eller mere,
  • opnået lavere pensionsalder godkendt af Ligningsrådet (alderen skal i så fald angives),
  • varig nedsættelse af funktionsevne efter oprettelse af pensionsordningen,
  • varig nedsættelse af funktionsevne før oprettelse af pensionsordningen, eller 
  • livstruende sygdom. 

Bortset fra tilfælde, hvor det generelle alderskrav er opfyldt, og hvor der gælder en formodningsregel om, at alt indeståendet på kapitalpensionsordningen skal afgiftsberigtiges samtidig, skal personen i forbindelse med afgivelsen af erklæringen om øvrige kapitalpensionsordninger for hver af disse angive, om de ønskes afgiftsberigtiget straks eller ej.

Hvis det fremgår af erklæringen, at kapitalpensionsordningen ønskes udbetalt på grund af varig nedsættelse af funktionsevnen eller livstruende sygdom, skal personen tillige angive, om vedkommende tidligere har afgiftsberigtiget kapitalpension på grund af livstruende sygdom, varig nedsættelse af funktionsevnen eller, i tilfælde hvor den første afgiftsberigtigelse er sket efter de hidtil gældende regler, invaliditet. Dette krav stilles af hensyn til kontrollen med overholdelsen af den ovenfor beskrevne regel om, at et sygdomsforløb under ét kun giver adgang til udbetaling med 40 pct.´s-afgift én gang. 

I tilfælde, hvor der som begrundelse for udbetalingen er angivet varig nedsættelse af funktionsevnen eller livstruende sygdom, og hvor det oplyses, at der foreligger en anden kapitalpensionsordning, skal det udbetalende pensionsinstitut give det andet pensionsinstitut underretning, uanset om det i oplysningerne over for det udbetalende pensionsinstitut er angivet, at den anden kapitalpensionsordning ønskes udbetalt eller ikke, jf. pensionsbeskatningslovens § 26, stk. 6, 2. pkt., og § 29 i bekendtgørelse nr. 326 af 10. maj 2001. Undladelse heraf kan straffes, jf. lovens § 57, stk. 1, nr. 3, og bekendtgørelsens § 50.

Underretningspligten gælder således ikke kun i de tilfælde, hvor personen har angivet, at den anden kapitalpensionsordning ønskes afgiftsberigtiget, men også i de tilfælde, hvor det er angivet, at den anden kapitalpensionsordning ikke ønskes afgiftsberigtiget.

Underretningspligten gælder også, selv om det udbetalende pensionsinstitut ikke ved, om den anden kapitalpensionsordning er omfattet af en godkendelse af lavere pensionsalder eller ej. Hvis den anden kapitalpensionsordning er omfattet af godkendelsen, men ikke ønskes afgiftsberigtiget, bør det pågældende pensionsinstitut notere oplysningen, idet eventuelle senere udbetalinger fra ordningen før det fyldte 60. år i så fald ikke vil kunne ske med 40 pct.´s-afgift.

Begrundelsen for denne omfattende underretningspligt er, at den medvirker til at sikre overholdelsen af den ovenfor beskrevne regel om, at et sygdomsforløb under ét kun giver adgang til udbetaling med 40 pct.´s-afgift én gang.

En anden begrundelse for underretningspligten er retsvirkningen af, at en kapitalpensionsordning, der kunne have været afgiftsberigtiget med 40 pct., samtidig med den først udbetalte ordning, konkret ikke bliver afgiftsberigtiget. Retsvirkningen er, som ovenfor beskrevet, at den ikke ophævede ordning i almindelighed først kan ophæves med 40 pct., når det generelle alderskrav er opfyldt.

Denne retsvirkning kan efter omstændighederne have så vidtgående konsekvenser for ejeren af kapitalpensionsordningen, at det er fundet rimeligt gennem en omfattende underretningspligt at sikre, at også det andet pensionsinstitut gøres opmærksom på, at der kan være grund til at overveje, om kapitalpensionsordningen dér også bør afgiftsberigtiges.