Ved tilflytning er det normalt uden betydning at fastslå, om den pågældende har taget bopæl her eller om der kun er tale om ophold, idet skattepligten i almindelighed først indtræder, når den pågældende tager ophold her (KSL § 7, stk. 1). Se LSR. 1983.157 og TS-Nyt 1991.1.8 (TfS 1990,465) ( (HRD). Det er kun nødvendigt at tage stilling til, om skatteyderen har erhvervet bopæl her i de tilfælde,
  • hvor opholdet strækker sig over mindre end 6 måneder,
  • hvor der er spørgsmål om undtagelse fra skattepligten efter 6 månedersreglen i KSL § 1,► ◄stk. 1, nr. 2, jf. i denne forbindelse den nedenfor under D.A.1.3 omtalte »turistregel« i KSL § 8, stk. 2, der alene udgør en undtagelse fra KSL § 1, stk. 1, nr. 2, men ikke kommer i betragtning, såfremt skatteyderen har erhvervet bopæl her, eller
  • hvor den pågældende påny afbryder opholdet, således at det skal afgøres, om bopæl er bevaret.

Fuld skattepligt indtræder som nævnt ikke ubetinget ved enhver erhvervelse af bopæl her, idet KSL § 7, stk. 1, fastslår, at personer, der erhverver bopæl her i landet uden samtidig at tage ophold her, først bliver fuldt skattepligtige, når de tager ophold her i landet. Som sådant ophold anses ikke kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende.►

Hvad er »kortvarigt ophold«?Ifølge praksis anses et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder eller samlede ophold på i alt mere end 180 dage inden for et tidsrum af 12 måneder ikke for »kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende«, skd. 21.139. Ved beregning af opholdets varighed her i landet medregnes i denne forbindelse ethvert påbegyndt døgn som et fuldt døgn. I øvrigt må der ved afgørelsen lægges vægt på den pågældendes øvrige tilknytning til landet.
De nævnte 3 måneder, respektive 180 dage, må betragtes som et maksimum for ophold uden at skattepligten indtræder på grund af bopæl her. Dette maksimumsophold vil i almindelighed kunne accepteres, når der er tale om personer, hvis ophold her har et (overvejende) feriemæssigt præg, og således ikke er nødvendiggjort af en regelmæssig (»løbende«) personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv, fx hyppig deltagelse i eller tilsyn med ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet. Det foran anførte må i hvert fald lægges til grund, hvor der er tale om personer, der i øvrigt har bopæl i og anden fast tilknytning (nær familie, indtægtsgivende hverv, statsborgerskab etc.) til et andet land, således at opholdene i Danmark med rette kan siges at have karakter af »ferie eller lignende« fra det pågældende land.
I andre tilfælde må der foretages en mere konkret vurdering af, om opholdet her har det fornødne feriemæssige præg. Efter omstændighederne kan den fulde skattepligt efter § 1, stk. 1, nr. 1, indtræde straks fra begyndelsen af det første ophold efter bopælserhvervelsen. Dette kan således være tilfældet, hvor der foreligger personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv her (jf. ovenfor). Se fx TS-Nyt 1991.11.610 (TfS 1991,261) (BF) og TS-Nyt 1992.6. 192 (TfS 1992,198) (BF), hvor der i sidstnævnte sag var tale om ca. 80 årlige erhvervsbetingede overnatninger i en ejerlejlighed i Danmark. Samme resultat kan ligeledes fremkomme, selv om vedkommendes indtægtsgivende (hoved)erhverv udøves i udlandet, navnlig når den pågældende ikke har bopæl i og anden fast tilknytning til et andet land (jf. ovenfor), og derfor som regel opholder sig her i landet i det omfang den erhvervsmæssige beskæftigelse (fx som flypilot, sømand, sælger, kunstner mv.) levner praktisk mulighed herfor, og der således ikke foreligger ferieophold i Danmark, »set fra« et »hjemsted« i udlandet. Særlig klart vil forholdet være, hvis boligen her tillige benyttes til helårsbeboelse af den pågældendes familie eller faste samlivspartner. Selv om dette var tilfældet i TS-Nyt 1992.15.445 (TfS 1992,388) (LSR), indtrådte der ikke fuld skattepligt under hensyn til, at skatteyderen i en begrænset periode opretholdt sin bolig og sit arbejde i udlandet, og først efter denne periodes udløb ville flytte til hustruen i Danmark.
Om tilfælde, hvor skattepligten er indtrådt, fordi opholdet ikke er blevet anset for »kortvarigt på grund af ferie eller lignende«, se Skat 1987.4.281 (TfS 1987,195 ) (LSR) og TS-Nyt 1991.1.8 (TfS 1990,465) (H).
LSR fandt ikke, at en i Schweiz bosat operasangers ophold her i landet i forbindelse med et enkeltstående arrangement af kortere varighed inden for et år i sig selv ville føre til indtrædelse af fuld skattepligt (TfS 1997,590).►

Indgangsværdier► ◄ ►KSL § 9 fastlægger indgangsværdier for aktiver og passiver i de tilfælde, hvor en person enten bliver fuldt skattepligtig i henhold til KSL § 1 eller får skattemæssigt hjemsted i Danmark i henhold til en DBO. ◄Reglerne finder tilsvarende anvendelse på personer, der bliver begrænset skattepligtige efter KSL § 2, og som ikke umiddelbart forinden har været fuldt skattepligtige efter KSL § 1, jf. KSL § 9, stk. 6.

Asylansøgere► ◄For personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, samt personer omfattet af lov om midlertidig opholdstilladelse til visse personer fra det tidligere Jugoslavien m.v., indtræder skattepligten efter § 1, stk. 1, nr. 1, og 2, først på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven - jf. KSL §§ 7, stk. 2, og 8, stk. 3Asylansøgere, der har indtægter ved lønnet arbejde, kan► ◄ikke opnå personfradrag, jf. PSL § 10, stk. 5, 3. pkt. LL § 9 F, stk. 1 og 2, finder heller ikke anvendelse for de pågældende personer.