| Den særlige tavshedspligt efter SSL
§ 37 er uden betydning for videregivelse af fortrolige oplysninger til andre
forvaltningsmyndigheder.
Det betyder, at oplysninger som nævnt i SSL § 37 kan videregives til andre
forvaltningsmyndigheder efter reglerne i FVL § 28. I det omfang oplysninger
som nævnt i SSL § 37 vedrører fysiske personer, og behandling af
oplysningerne foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, kan oplysningerne
videregives efter reglerne i persondataloven
i det omfang den registreredes retsstilling ikke herved forringes, jf. persondatalovens
§ 2, stk. 1.
Der skelnes i disse bestemmelser mellem oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold, jf. stk. 1, og andre fortrolige oplysninger, jf. stk. 3.
Oplysninger om rent private forhold Som eksempler på oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold nævnes i bestemmelserne oplysninger om
race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare
forhold samt om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af
nydelsesmidler og lignende.
Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold må efter FVL
§ 28, stk. 2 kun videregives, når en af følgende betingelser er opfyldt:
- den, oplysningen angår, har givet samtykke
- det følger af lov eller bestemmelse fastsat ved lov, at oplysningen skal
videregives
- videregivelse sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der
klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder
hensynet til den, oplysningen angår
- videregivelse er et nødvendigt led i sagens behandling eller er nødvendig
for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver
Herudover må oplysninger om rent private forhold videregives efter reglerne
i § 10 i persondataloven, hvis dette alene sker med henblik på at udføre
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, og hvis videregivelsen er nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Andre fortrolige oplysninger Andre fortrolige oplysninger, herunder oplysninger
om økonomiske eller erhvervsmæssige forhold, må efter forvaltningsloven
videregives til en anden forvaltningsmyndighed i videre omfang end oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold. Videregivelse af andre fortrolige oplysninger
må således ske, når det må antages, at oplysningen vil være
af væsentlig betydning for den modtagende myndigheds virksomhed eller for en
afgørelse, denne myndighed skal træffe, jf. FVL § 28, stk. 3.
Er en forvaltningsmyndighed berettiget til at videregive en fortrolig oplysning
til en anden forvaltningsmyndighed, har den pågældende forvaltningsmyndighed
også pligt til at efterkomme en udleveringsanmodning fra en anden forvaltningsmyndighed,
jf. FVL § 31.
Offentlig forvaltning Afgrænsningen mellem offentlig forvaltningsvirksomhed
og privat virksomhed kan i tvivlstilfælde forelægges Told- og Skattestyrelsen
til udtalelse. Statsanerkendte arbejdsløshedskasser er anses for private.
Selvstændig forvaltningsmyndighed Indenfor de statslige skattemyndigheder
skal en told- og skatteregion og et toldcenter anses for en selvstændig forvaltningsmyndighed.
Dette gælder såvel i forhold til andre told- og skatteregioner og toldcentre
som i forhold til Told- og Skattestyrelsen.
Efter FVL § 28, stk. 6 anses et lokalt administrativt organ, som ved lov er
tillagt en selvstændig kompetence, som en selvstændig myndighed. Det betyder
bl.a., at skatteankenævnet i en kommune skal anses for en anden forvaltningsmyndighed
i forhold til den kommunale skattemyndighed. Dette gælder dog ikke i det omfang
den kommunale skattemyndighed yder sekretariatsbistand til skatteankenævnet.
Kommunalbestyrelsen skal i sager som nævnt i SSL § 2 som udgangspunkt
anses for en anden forvaltningsmyndighed end kommunens ligningsmyndighed, jf. SSL
§ 1, stk. 2. Men i og med at den kommunale skattemyndighed er en del af den
kommunale enhedsforvaltning, antages det at en lovbestemmelse, der pålægger
kommunalbestyrelsen en pligt til at udlevere oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed,
fx sommerhuslovens § 11, også omfatter en sådan pligt for den kommunale
skattemyndighed. En sådan udleveringspligt antages imidlertid ikke at indebære
en adgang for det enkelte kommunalbestyrelsesmedlem til disse særligt tavshedsbelagte
oplysninger. Den kommunale skattemyndigheds udleveringspligt kan derfor tilrettelægges
således, at de ligningsoplysninger, der i givet fald er omfattet af pligten,
sendes fra den kommunale skattemyndighed til Skov- og Naturstyrelsen, uden at kommunalbestyrelsens
medlemmer får kendskab til disse særligt tavshedsbelagte oplysninger.
Videregivelse efter anmodning og af egen drift FVL § 28 omfatter både
videregivelse efter anmodning og uopfordret videregivelse. Den myndighed, der sidder
inde med den fortrolige oplysning, skal være opmærksom på, at der
ved uopfordret videregivelse i sagens natur ikke foreligger en udleveringsanmodning
fra en anden forvaltningsmyndighed, hvilket normalt giver et mere usikkert grundlag
for beslutningen om udlevering, end hvis der foreligger en udleveringsanmodning
- og dermed en bedømmelse af udleveringsbehovet fra den eventuelt modtagende
forvaltningsmyndighed.
Uopfordret videregivelse af oplysninger som nævnt i SSL § 37 kan ske,
hvis der er en konkret mistanke om en lovovertrædelse - uanset om denne er
begået hændeligt, uagtsomt eller forsætligt - og hvis oplysningens
videregivelse må forventes at kunne medvirke til, at lovovertrædelsen
konstateres og dermed berigtiges.
Lovbestemmelser, der tillægger andre forvaltningsmyndigheder en særlig
ret til at rekvirere fortrolige oplysninger fra skatte- eller inddrivelsesmyndighederne,
kan tages som udtryk for, at der for disse myndigheder kan være et særligt
kontrolbehov. Eksistensen af sådanne lovbestemmelser kan derfor indgå
i bedømmelsen af, om fortrolige oplysninger kan/skal videregives uopfordret.
Kompetence Kompetencen til at afgøre i første instans, om en fortrolig
oplysning efter reglerne i FVL § 28 og § 31 skal videregives til en anden
forvaltningsmyndighed, tilkommer den myndighed, hvor oplysningen er. Det er derfor
den myndighed, som er i besiddelse af de fortrolige oplysninger, der afgør
om videregivelse er berettiget, samt i hvilken form de pågældende oplysninger
skal videregives, jf. TfS 1996, 503 TSS.
Videregivelse af oplysninger efter persondataloven er omfattet af samme kompetence.
Det bemærkes, at FVL § 31 også gælder for videregivelse af personoplysninger,
der er omfattet af persondataloven.
Kompetencen til at afgøre en klage over et afslag på en videregivelsesanmodning
fra en anden forvaltningsmyndighed tilkommer de statslige told- og skattemyndigheder.
Er et sådant afslag givet af en told- og skatteregion eller et toldcenter,
vil afgørelsen kunne påklages til Told- og Skattestyrelsen. Er et sådant
afslag givet af den kommunale skattemyndighed, vil afgørelsen kunne påklages
til den lokale told- og skatteregion. Er et sådant afslag givet af Told- og
Skattestyrelsen, kan afgørelsen ikke indbringes for anden administrativ myndighed. |