| Forvaltningslovens kapitel 2 indeholder
i §§ 3-6 en række bestemmelser om speciel inhabilitet. Reglerne om
speciel inhabilitet skal sikre, at ingen i den offentlige forvaltning medvirker
ved behandlingen af en sag, hvis afgørelse vedkommende har en særlig interesse
i. Baggrunden for reglerne om inhabilitet er et ønske om at tilvejebringe sikkerhed
for og tillid til, at de afgørelser, der træffes af en myndighed, ikke
påvirkes af uvedkommende hensyn. Ud over regler om partsinteresse og familiemæssig
tilknytning indeholder forvaltningsloven regler om inhabilitet på grund af
tilknytning til en juridisk person og tidligere deltagelse i sagens behandling samt
en opsamlingsbestemmelse, hvorefter der indtræder inhabilitet, hvis der i øvrigt
foreligger omstændigheder, der er egnet til at vække tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Revisorer, der er medlemmer af et byråd, er ikke inhabile i forbindelse med
kommunalbestyrelsens behandling af ligningsplanen, idet de pågældendes
erhverv som revisorer ikke ud fra en almindelig betragtning indebærer risiko
for, at behandlingen vil blive påvirket af usaglige eller uvedkommende hensyn.
I praksis forekommer speciel inhabilitet typisk i tilfælde, hvor der foreligger
en konkret økonomisk interessekonflikt, jf. fx TfS 1986, 486 LSR, hvor en ligningskommissionsformand,
der førte retssag om et byggeri mod hovedaktionæren i det selskab, hvis
sag var til afgørelse i ligningskommissionen, blev anset for inhabil. Speciel
inhabilitet kan tillige være forårsaget af et mere personligt modsætningsforhold
eksempelvis dokumenteret uvenskab. Politiske modsætningsforhold eller sammenfaldende
politiske opfattelser vil ikke i sig selv kunne medføre speciel inhabilitet.
To-instans inhabilitetDet sker, at en underordnet forvaltningsmyndighed i
forbindelse med behandlingen af en konkret sag søger vejledning om lovfortolkningsspørgsmål
eller lignende - fx telefonisk - hos en overordnet myndighed, der samtidig er klageinstans
vedrørende den pågældende sag. En sådan rådgivning kan
medføre inhabilitet .
I FOB 1998, 364 udtalte ombudsmanden således, at der ikke kunne ses bort fra
risikoen for, at en sagsbehandler ved en klageinstans følte sig bundet af sin
tidligere vejledning til 1. instans, da den pågældende sagsbehandler havde
tilkendegivet en forholdsvis præcis og endelig opfattelse vedrørende den
konkrete sags udfald. Ombudsmanden anså derfor den pågældende sagsbehandler
for inhabil ved klageinstansens behandling af sagen.
Hvis vejledningen er givet i en sådan form, at den pågældende medarbejder
hos den overordnede myndighed ikke har givet udtryk for sin endelige opfattelse
med hensyn til den konkrete sags udfald, men blot har ydet vejledning med hensyn
til fortolkningen af retsgrundlaget for afgørelsen og/eller har vejledt om
den overordnede myndigheds praksis, vil bestemmelsen i FVL § 3, nr. 4 ikke
medføre, at den pågældende medarbejder er inhabil i forhold til den
pågældende sag, hvis afgørelsen bliver påklaget til den overordnede
myndighed.
Konsekvenser af inhabilitetForeligger der
inhabilitet må den, der er inhabil, som udgangspunkt hverken træffe afgørelse
i den pågældende sag eller i øvrigt medvirke ved sagens behandling.
Et inhabilt medlem af et skatteankenævn er således afskåret fra at
deltage ikke blot i en eventuel afstemning om sagens afgørelse, men også
i den forudgående behandling af sagen og om spørgsmålet om inhabilitet,
jf. FVL § 6, stk. 3.
Efter FVL § 6, stk. 2 afgøres spørgsmålet om, hvorvidt en person
er inhabil, af den myndighed, som skal træffe afgørelsen vedrørende
sagens realitet. Afgørelsen kan alene indbringes for en klageinstans i forbindelse
med påklage af afgørelsen vedrørende sagens realitet. I praksis har
Told- og Skattestyrelsen udtalt sig i sager vedrørende inhabilitetsspørgsmål. |