Målgruppe
Kommuner + Transportvirksomheder + Politi + Domstole + A-kasser + Statslig institution, der benytter system-til-systemløsning + Forsyningsselskab, der benytter system-til-systemløsning
Overskrift
Information om skift af Modtag Fordring
Beskrivelse

Vi nærmer os uge 50 og i forlængelse af informationen den 21. november gennemfører vi nu skiftet til den midlertidige løsning (Erstat Modtag Fordring). Skiftet sker efter samme køreplan som beskrevet tidligere, men bemærk at der nu er inkluderet nogle forudsætninger, som kan påvirke enkelte fordringshavere.

Skiftet vedrører modtagelse af fordringer samt underretninger og kvitteringer i forbindelse med overdragelsen til Gældsstyrelsen. Dette gælder kun for de fordringshavere, som har en System-til-System opkobling til EFI.

Portalbrugerne bliver ikke berørt i dette trin, men først når den sidste del af EFI nedlukkes den 31. december 2018 (mere information følger i særskilt opslag). Portalbruger vil fortsat, i december måned, kunne anvende EFI’s eksterne portal (fordringshaverportalen). Portalen vil dog være lukket søndag den 9. og mandag den 10. december.

Nedlukning og skift fra det nuværende Modtag Fordring i EFI medfører ikke tekniske eller andre ændringer til grænsefladen, og hvordan fordringer overdrages inddrivelse eller registreres til modregning. Skiftet sker alene på indersiden hos Gældsstyrelsen og er dermed usynlig for fordringshaverne og systemleverandørerne.

Søndag den 9. november 2018 lukkes den gamle grænseflade til EFI (Modtag Fordring). Dernæst skal der ske en konvertering af historiske kvitteringer og underretninger til Erstat Modtag Fordring samt test og en kontrolleret opstart med én fordringshaver. Alt forventes klar lørdag den 15. december 2018, og der vil herefter være normal kommunikation.

Bemærk! I lukkeperioden (uge 50) vil der ikke kunne indsendes fordringer eller indsendes forespørgsler elektronisk til EFI – linjen er lukket.

Ændringer i Erstat Modtag Fordring efter uge 50 

  1. Validering af input og fejlstatus er genudviklet. På tros af omfattende test vil der formentlig kunne forekomme særlige situationer, hvor der svares med en anden fejlkode/beskrivelse end tidligere. Hvis dette giver anledning til udfordringer så kontaktes RIM af normale kanaler (Fordringshaver-IC).
  2. Blanke AKR numre modtages fortsat, men de går til manuel sagsbehandling for oprettelse og de kan først besvares på kvitteringen til fordringshaveren i løbet af januar 2019
  3. Vedlagte noter til en fordring eller transport modtages fortsat, men behandles ikke af RIMs sagsbehandlere konkret. Derfor skal fordringshaver eller rettighedshaver rette henvendelse til vores fordringshaversupport (Fordringshaver-IC@gaeldst.dk), hvis der er ekstra oplysninger som ønskes registreret vedrørende en fordring.

I er velkomne til at kontakte vores fordringshaversupport (Fordringshaver-IC@gaeldst.dk), hvis der er spørgsmål skift af Modtag Fordring.

Dags dato
07 dec 2018 17:47
Gyldig til
07 dec 2019 17:47