I told-, skatte- og afgiftslovgivningen findes der i vidt omfang straffebestemmelser for overtrædelse af den pågældende lovgivning. Straffebestemmelser findes endvidere i en række bekendtgørelser.

I tilslutning til de pågældende materielle straffebestemmelser indeholder lovgivningen kompetencebestemmelser, der fastsætter hvilke myndigheder, der kan agere inden for området. 

Kompetenceregler i skattekontrollovenSkattekontrollovens § 20 har følgende ordlyd:

"Skønner Ligningsrådet, at en overtrædelse ikke vil medføre højere straf end bøde, kan skatteministeren eller den, han bemyndiger dertil, tilkendegive den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, såfremt han erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angiven frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde."

En sag vedrørende overtrædelse af skattekontrollovens straffebestemmelser kan afgøres administrativt med en bøde, hvis der enten er tale om grov uagtsomhed, eller der er tale om forsæt, og skatteunddragelsen ikke overstiger 100.000 kr.

Skatteministeren har delegeret sin beføjelse efter skattekontrolloven til Ligningsrådet, jf. § 5, stk. 2 i forretningsordenen for Ligningsrådet. Ligningsrådet har herefter i medfør af forretningsordenens § 13, fordelt kompetencen efter skattekontrollovens § 20 som følger:

Ligningsrådet Ligningsrådet behandler følgende sager:
  1. Sager, som rådet kræver forelagt, og sager som Told- og Skattestyrelsen skønner det hensigtsmæssigt at forelægge for rådet, herunder sager der frembyder principielle problemer.
  2. Sager, hvori skatteyderen ønsker at foretræde personligt for Ligningsrådet.
  3. Opstilling af generelle retningslinier for skattemyndighedernes behandling af skattestraffesager.

Told- og Skattestyrelsen

  1. Sager, der udspringer af Told- og Skattestyrelsens kompetence til at ligne visse selskaber.
  2. Sager vedrørende medlemmer af folkevalgte råd og nævn.
  3. Sager vedrørende ansatte under Skatteministeriets område (Departementet, Told- og Skattestyrelsen, de regionale told- og skattemyndigheder og Landsskatteretten) samt i de kommunale skatteforvaltninger.
  4. Spørgsmål om begæring om anke af domme.
  5. Spørgsmål om påklage af afgørelser truffet af politimestrene og statsadvokaterne.

De regionale told- og skattemyndigheder

I de pågældende sager kan de regionale told- og skattemyndigheder anmode politiet om, at der rejses tiltale, hvis sagen på grund af dens størrelse ikke kan afgøres administrativt, eller hvis den pågældende skattepligtige enten tilkendegiver, at han/hun ønsker strafspørgsmålet indbragt for retten eller undlader at reagere på et bødeforelæg.

Andre regler i skattelovgivningen I enkelte andre skattelove end skattekontrolloven - f.eks. etableringskontoloven, investeringsfondsloven, kildeskatteloven og skattestyrelsesloven - og i mindre omfang i bekendtgørelser er der fastsat straffebestemmelser, herunder bestemmelser, hvorefter skatteministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan tilkendegive at en straffesag kan afgøres uden retslig forfølgning med en bøde.

Bestemmelserne er stort set enslydende.

For så vidt angår kildeskatteloven - og kun kildeskatteloven - har skatteministeren udtrykkeligt delegeret sin beføjelse, idet det i kildeskattebekendtgørelsens § 53, stk. 2 er fastsat, at de regionale told- og skattemyndigheder er bemyndiget til at tilkendegive, at en sag kan afgøres ved en administrativ bøde efter kildeskattelovens § 79, stk. 1.

I den øvrige skattelovgivning udøver Told- og Skattestyrelsen - eller de regionale told- og skattemyndigheder efter Told- og Skattestyrelsens bemyndigelse - i praksis skatteministerens beføjelse til at tilkendegive, at en straffesag kan afgøres uden retslig forfølgning med en bøde.

Kompetenceregler i moms- og afgiftslovgivningenI langt størstedelen af punktafgiftslovgivningen samt i momsloven findes straffebestemmelser. Kompetencereguleringen for så vidt angår hele denne lovgivning findes nu i opkrævningslovens § 18, stk. 1, 1. punktum, hvorefter skatteministeren i sager, hvor en overtrædelse som ikke skønnes at ville medføre en højere straf end bøde, kan tilkendegive overfor den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, såfremt den pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale en bøde, der er angivet i tilkendegivelsen.

Efter fast praksis udøves skatteministerens beføjelse af de regionale told- og skattemyndigheder.

Kompetenceregler på toldområdet

Hvis en overtrædelse af toldlovgivningen ikke vil medføre højere straf end bøde, kan de statslige told- og skattemyndigheder tilkendegive overfor den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, hvis han/hun erkender sig skyldig i overtrædelsen, jf. toldlovens § 80, stk. 1 (Bødeforlæg). Kompetencen er tillagt de statslige told- og skattemyndigheder og udøves af de regionale told- og skattemyndigheder. Om bødeforlæg se afsnit P.4.

Med hensyn til personer der er forhyret med skibe i udenrigsfart, samt personer der ikke er bosiddende her i landet, kan de statslige told- og skattemyndigheder træffe en foreløbig afgørelse om bøde og betaling af told og/eller afgifter, jf. toldlovens § 80, stk. 2 (Bødeikendelse). Også her er kompetencen tillagt de statslige told- og skattemyndigheder og udøves af de regionale told- og skattemyndigheder. Se nærmere om bødeikendelser under afsnit P.4.

Told- og Skattestyrelsen foretager indberetning til Indenrigsministeriets Valgbarhedsnævn, hvis medlemmer af folkevalgte råd og nævn vedtager en bøde for overtrædelse af straffebestemmelser inden for ToldSkats område.

Medlemmer af folkevalgte nævn og råd er typisk kommunalbestyrelsesmedlemmer, amtskommunalbestyrelsesmedlemmer og skatteankenævnsmedlemmer.

For så vidt angår overtrædelser af skattekontrolloven, sker Told- og Skattestyrelsens indberetning som afslutning på den pågældende sag, der behandles i Told- og Skattestyrelsen.

For så vidt angår alle andre områder end skattekontrolloven, behandles de pågældende sager ved de regionale told- og skattemyndigheder, som derfor skal oplyse Told- og Skattestyrelsen om sådanne bødevedtagelser. Kopi af det underskrevne bødeforelæg vedlægges. Told- og Skattestyrelsen foretager herefter indberetningen til Valgbarhedsnævnet.

Bøder til ansatte under Skatteministeriet og i de kommunale skatteforvaltninger Bødesager vedrørende ansatte under Skatteministeriet og i de kommunale skatteforvaltninger behandles af Told- og Skattestyrelsen.

I sager, hvor ansatte i Skatteministeriets Departement og Landsskatteretten vedtager en bøde, foretager Told- og Skattestyrelsen indberetning til Departementet.

I sager, hvor ansatte i Told- og Skattestyrelsen og ved de regionale told- og skattemyndigheder vedtager en bøde, foretager Told- og Skattestyrelsen indberetning til Told- og Skattestyrelsens Personale- og Udviklingsafdeling.

I sager, hvor ansatte i de kommunale skatteforvaltninger vedtager en bøde, foretager Told- og Skattestyrelsen indberetning til borgmesteren i den pågældende kommune.