Dato for offentliggørelse
11 nov 2025 13:20
Tidsfrist for afgivelse af høringssvar
9. december 2025
Kontaktperson
Marie Stie Henriksen
Myndighed
Skatteforvaltningen
Ansvarlig styrelse
Motorstyrelsen
Sagsnummer
25-0071454
Dokument type
Udkast til styresignal
Overordnede emner
Afgift
Emneord
Eksportgodtgørelse, eksport, gebyr, tilbagebetaling, særlige omstændigheder
Status
Igangværende høring
Resumé

Motorstyrelsen ændrer praksis for tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr i forhold til, hvornår der foreligger "særlige omstændigheder", der kan begrunde tilbagebetaling af gebyret.

Motorstyrelsen ændrer praksis på baggrund af Landsskatterettens afgørelse af den 12. november 2024. Afgørelsen er offentliggjort som SKM2025.15.LSR.

Landsskatteretten fandt, at det ikke i sig selv udgør en særlig omstændighed, der kan begrunde tilbagebetaling af gebyr, at et selskab tilbagekaldte sin anmodning om eksportgodtgørelse samme dag, som Motorstyrelsen anmodede om dokumentation for ejerskab og udførsel af køretøjet. Det forhold, at Motorstyrelsen på dette tidspunkt endnu ikke havde taget sagsbehandlingsskridt i forhold til værdifastsættelse af køretøjet, kunne heller ikke i kombination hermed udgøre en sådan særlig omstændighed, der kunne begrunde tilbagebetaling af gebyret.

Landsskatteretten lagde blandt andet vægt på, at gebyret vedrørte hele eksportgodtgørelsesordningen og ikke kun værdifastsættelse af køretøjet, idet der var forløbet ca. to måneder fra selskabets anmodning om eksportgodtgørelse til tilbagekaldelsen heraf, og at tilbagekaldelsen skete som reaktion på Motorstyrelsens anmodning om dokumentation for ejerskab og udførsel.

Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse i den konkrete sag, men Motorstyrelsen har på baggrund af Landsskatterettens afgørelse konstateret, at hidtidig praksis for tilbagebetaling af gebyret ikke i alle tilfælde har været i overensstemmelse med afgørelsen. Det skyldes, at der i nogle sager er sket tilbagebetaling af gebyret, selvom der ikke har været tale om "særlige omstændigheder".

Motorstyrelsen skærper praksis, hvorefter der fremover alene vil kunne ske tilbagebetaling af gebyret, hvis det efter en konkret vurdering vurderes, at der foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en tilbagebetaling.

Styresignalet har virkning fra den [dato].

Reference(r)

Registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 6 og 7

Henvisning

Den juridiske vejledning 2026-1/2026-2, afsnit I.A.1.6.

Høringsparter
Høringsparter.docx

1. Baggrund for ændring af praksis

Dette styresignal beskriver Motorstyrelsens ændring af praksis for, hvornår et gebyr for anmodning om eksportgodtgørelse kan tilbagebetales med henvisning til "særlige omstændigheder" i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer.

Motorstyrelsen ændrer praksis på baggrund af Landsskatterettens afgørelse af 12. november 2024, der er offentliggjort som SKM2025.15.LSR. Sagen angik, om Motorstyrelsen med rette havde afvist et selskabs anmodning om tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr.

Selskabet havde anmodet om eksportgodtgørelse for et køretøj og indbetalt gebyret. Motorstyrelsen anmodede herefter om dokumentation for ejerskab og udførsel af køretøjet, hvorefter selskabet oplyste, at anmodningen skulle annulleres, fordi køretøjet var solgt i Danmark. Selskabet anmodede samtidig om tilbagebetaling af gebyret. Denne anmodning blev ikke imødekommet, da Motorstyrelsen vurderede, at der ikke forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en tilbagebetaling.

Landsskatteretten fandt, i overensstemmelse med Motorstyrelsens afgørelse, at det ikke i sig selv kunne udgøre en særlig omstændighed, at selskabet tilbagekaldte sin anmodning samme dag, som Motorstyrelsen anmodede om dokumentation. Landsskatteretten fandt, at dette forhold - heller ikke i kombination med, at Motorstyrelsen på det tidspunkt ikke havde foretaget sagsbehandling i forhold til værdifastsættelse af køretøjet - i den konkrete situation kunne udgøre en særlig omstændighed, der talte for tilbagebetaling af gebyret. Landsskatteretten lagde vægt på, at gebyret angik hele eksportgodtgørelsesordningen som sådan og ikke kun værdifastsættelse af køretøjet. Der var desuden forløbet ca. to måneder fra selskabets anmodning til tilbagekaldelsen, der først skete som reaktion på Motorstyrelsens indkaldelse af dokumentation.

Landsskatterettens afgørelse har givet anledning til en ændring af Motorstyrelsens praksis for tilbagebetaling af gebyret, idet en eventuel tilbagebetaling først kan ske efter en konkret vurdering, hvor det indgår, at eksportgodtgørelsesgebyret vedrører hele eksportgodtgørelsesordningen - og ikke blot værdifastsættelsen af køretøjet. Det er herefter ikke afgørende for vurderingen af, om der kan ske tilbagebetaling, om der er foretaget sagsbehandlingsskridt vedrørende værdifastsættelsen af køretøjet.

2. Det retlige grundlag

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 6, at der sammen med en anmodning om godtgørelse af afgiften efter § 7 b for et køretøj betales et gebyr, som betales af den, der anmoder om godtgørelsen. Reglen blev indført ved lov nr. 1126 af 19. november 2019, hvor gebyret havde et fiskalt formål. I forbindelse med ophævelsen af selvanmelderordningen pr. 1. juli 2020 ændrede gebyret karakter, idet formålet herefter er at dække Skatteforvaltningens omkostninger ved afskaffelsen af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 7, at skatteministeren fastsætter nærmere regler for gebyret, herunder beløbets størrelse. Denne bemyndigelse er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 540 af 28. maj 2024 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer.

Eksportgodtgørelsesgebyret tilbagebetales, hvis anmodningen afvises i medfør af § 7 c, stk. 3, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1, eller hvis særlige omstændigheder taler herfor, jf. § 2, stk. 2.

3. Gældende praksis

Det har hidtil været Motorstyrelsens praksis, at der i vurderingen af, om der kan ske tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyret som følge af særlige omstændigheder, er blevet lagt afgørende vægt på:

  • om annullering af anmodning om eksportgodtgørelse er sket, inden der er gået 60 dage fra anmodning.
  • om det konstateres, at der ikke er afgift i køretøjet, uanset at der forinden er sket sagsbehandling.

Motorstyrelsen har som udgangspunkt anset det forhold, at sagsbehandlingen ikke var indledt, som en omstændighed, der i sig selv kunne begrunde tilbagebetaling af gebyret. Der er i den forbindelse ikke foretaget en konkret vurdering af, om der i den enkelte sag var tale om en sådan særlig omstændighed, der kunne begrunde tilbagebetaling.

4. Ny praksis

Landsskatteretten har i SKM2025.15.LSR fastslået, at det ikke i sig selv kan udgøre en særlig omstændighed, der taler for tilbagebetaling af gebyret, at selskabet har tilbagekaldt sin anmodning om eksportgodtgørelse. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at der på tidspunktet for anmodning om tilbagebetaling endnu ikke var foretaget sagsbehandlingsskridt.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1126 af 19. november 2019 vedrørende indførelsen af gebyret, at der er tale om et fuldt omkostningsdækkende gebyr. Gebyret skal således dække alle omkostninger forbundet med administrationen af eksportgodtgørelsesordningen.

Afgørelsen om, hvorvidt der kan ske tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyret, skal fortsat bero på en konkret vurdering, men der skal foreligge særlige omstændigheder, som taler herfor. En sådan særlig omstændighed kan fx være pludseligt opståede udrejserestriktioner, som det var tilfældet under coronapandemien.

Det taler imod tilbagebetaling, hvis anmodningen tilbagekaldes, fx fordi den, der har anmodet om eksportgodtgørelse, efterfølgende vælger at disponere anderledes og ikke eksportere køretøjet. Dette kan ikke i sig selv udgøre en særlig omstændighed.

Motorstyrelsen vil fremadrettet foretage en konkret og individuel vurdering af, om der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyret, når der anmodes herom. Motorstyrelsen vil træffe afgørelse om, hvorvidt der kan ske tilbagebetaling eller ej.

5. Genoptagelse 

Da der er tale om en skærpelse, vil praksisændringen kun få virkning fremadrettet fra offentliggørelsen af dette styresignal. Motorstyrelsen vil således ikke efteropkræve gebyrer, som måtte være blevet fejlagtigt tilbagebetalt.

Der henvises til Den juridiske vejledning afsnit A.A.4.3 om skærpelse af praksis.

6. Gyldighed

Dette styresignal er gyldigt fra den [dato].

Den ændrede praksis, som er beskrevet i styresignalet, vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning 2026-1/2026-2, afsnit I.A.1.6. Styresignalet ophæves, når indholdet er blevet indarbejdet i Den juridiske vejledning.