Personer, der oppebærer lønindkomst ved tjeneste uden for riget for den
danske stat eller anden dansk offentlig myndighed, er som udgangspunkt berettiget
til lempelse efter LL § 33 A, stk. 1, forudsat at betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Sådanne personer kan dog i henhold til LL § 33 A, stk. 2, ikke få
skattefritagelse, såfremt der samtidig modtages ydelser efter LL §§
7, litra r, eller 9 A.
Det er således en betingelse for skattenedsættelse, at lønmodtageren
ikke får udetillæg eller andre lignende ydelser, der tjener til dækning
af merudgifter som følge af tjenesten i udlandet, og som ikke skal medregnes
til den skattepligtige indkomst, jf. LL § 7, litra r, 1. pkt. Ifølge praksis
vedrører dette pkt. alene ydelser udbetalt af den danske stat, hvorfor f.eks.
FN-tillæg til dækning af opholds- og leveomkostninger ikke afskærer
retten til 33 A-lempelse. Se f.eks. TfS 1999, 535 (BF) om, hvorvidt visse ydelser
udbetalt af Rektorkollegiet, Forskerakademiet og forskningsrådene er omfattet
af LL § 7, litra r, med den konsekvens, at lempelse efter LL § 33 A ikke
er mulig for ph.d.-studerende ved en udenlandsk uddannelsesinstitution, der aflønnes
af den danske stat.
Modtager
en person, der af den danske stat er udsendt til midlertidig tjeneste ved EU-Kommissionen,
og som af EU-Kommissionen modtager lignende ydelser til dækning af merudgifter
i forbindelse med opholdet, der efter LL § 7, litra r, 2. pkt., er skattefrie,
vil der heller ikke kunne opnås skattefritagelse efter § 33 A.
Som et alternativ til udetillæg udsendes offentligt ansatte i et vist omfang
på tjenesterejsevilkår. Den udsendte modtager oven i den almindelige løn
dagpenge, som er skattefrie i henhold til .
LL § 9 A
Dagpengene skal som udetillægget dække ekstraomkostninger i forbindelse
med udsendelsen. Oppebæres der sådanne skattefrie dagpenge, vil der heller
ikke kunne opnås skattefritagelse.Dagpenge
udbetalt under lokale tjenesterejser foretaget fra eller internt i udstationeringslandet
medfører ikke, at muligheden for skattefritagelse bortfalder.
Såfremt lønnen er fastsat i henhold til en kollektiv aftale, er det en
betingelse for skattefritagelse efter LL § 33 A, at det af den kollektivt aftalte
løn udtrykkeligt fremgår, at lønnen er fastsat under hensyn til,
at den er skattefri.
Betingelsen fremgår af lov nr. 312 af 17. maj 1995 om ændring af forskellige skattelove (International Beskatning) § 8, nr. 2, som ændrer ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 3, stk. 4, i lov nr. 1115 af 21. december 1994 om ændring af ligningsloven (Beskatning af lønarbejde i udlandet).
Er lønnen fastsat i henhold til en kollektiv aftale, uden at det af denne udtrykkeligt
fremgår, at lønnen er aftalt under hensyn til, at den er skattefri, kan
der ikke gives skattefritagelse efter § 33 A. Lempelse for eventuel betalt
skat i udlandet må derfor ske efter LL § 33.
I visse tilfælde er offentligt ansattes løn ikke reguleret af kollektive
aftaler. Lønnen er således fastsat i henhold til en individuel aftale
indgået mellem den udsendende offentlige myndighed og arbejdstageren. At vilkårene
i den individuelle lønaftale, herunder størrelsen af lønnen, rent
teknisk fastsættes på den måde, at der henvises til en kollektiv
aftale, ændrer ikke ved, at lønnen er fastsat i henhold til en individuel
lønaftale. Som eksempler på personer, hvis løn ikke er fastsat i
henhold til en kollektiv aftale, men efter en individuel lønaftale, kan nævnes
personer udsendt af Danida, DANCED-rådgivere udsendt af Miljøstyrelsen
samt FN-vagterne i Irak.
Det er tiltrækkeligt til at opnå lempelse efter § 33 A, at den udsendende
myndighed og den udsendte arbejdstager frit - dvs. uden at være bundet af kollektive
aftaler - har kunnet indgå aftale om lønnens størrelse, idet det
i så fald er uden betydning, at lønnen er fastsat ved henvisning til en
kollektiv aftale.
Adgangen til lempelse efter § 33 A afskæres kun, i de situationer hvor
aftaleparterne er bundet af en kollektiv aftale, som indeholder bestemmelser om
lønfastsættelsen under udsendelsen. Der vil fortsat kunne opnås lempelse,
hvis det udtrykkeligt fremgår af den pågældende kollektive aftale,
at lønnen er fastsat under hensyn til, at den er skattefri. De eneste eksempler,
som styrelsen har kendskab til, hvor dette er tilfældet, er lønaftalen,
der regulerer Ph.d-stipendiaters lønudbetalinger ved studieophold i udlandet
og regulativ om løn- og ansættelsesvilkårfor PHARE-eksperter.
►I TfS 2000, 830 fandt Ligningsrådet, at en offentligt ansat i forbindelse med udstationering i Estland kunne opnå § 33 A-lempelse. Det fremgik således af Finansministeriets cirkulære om løn- og ansættelsesvilkår for PHARE-eksperter, at lønnen var fastsat under hensyn til, at den var skattefri i Danmark. Se ligeledes TfS 2000, 735, hvor Told- og Skattestyrelsen var blevet spurgt om den skattemæssige behandling af udsendte under et PHARE-projekt i Litauen, hvoraf den ene udsendte havde bopæl i Schweiz. Det var styrelsens opfattelse, at en dansk statsborger med bopæl i udlandet, som derfra af en dansk offentlig institution udsendes til tjeneste uden for riget, er fuldt skattepligtig her til landet, og derfor som udgangspunkt er berettiget til § 33 A-lempelse, jf. også afsnit
D.A.1.4.
◄I
TfS 1999, 949 har Told- og Skattestyrelsen taget
stilling til, hvorvidt politifolk udsendt på kontrakt med Rigspolitichefen
til aktiv FN-tjeneste uden for riget (bl.a. i Kosovo), er berettiget til lempelse
efter LL § 33 A.
Rigspolitichefen har oplyst, at der indgås kontrakter om udsendelse til aktiv
FN-tjeneste, aktiv tjeneste i OSCE, om tjeneste som underviser i Det Danske Uddannelsesprojekt
for den Palæstinensiske Politistyrke, samt om tjeneste som observatør
ved TIPH-missionen i Hebron.
Det er Told- og Skattestyrelsens opfattelse,
at den løn der er aftalt i kontrakterne med Rigspolitichefen, i alle tilfælde
er en løn aftalt i henhold til en kollektiv aftale, idet samtlige kontrakter
indeholder bestemmelsen om, at der oppebæres sædvanlig løn med diverse
tillæg. Der udbetales ligeledes efter samtlige kontrakter skattepligtige danske
tillæg og skattefrie FN-tillæg til lønnen.
Told- og Skattestyrelsen
er ikke bekendt med, at den kollektive aftale, der er gældende for politifolk,
indeholder bestemmelser om, at den løn, der udbetales under arbejde i udlandet
som nævnt i kontrakten, er skattefri.
Told- og Skattestyrelsen udtalte
derfor, at politifolk udsendt til tjeneste uden for riget på kontrakt med Rigspolitichefen
efter styrelsens opfattelse ikke er berettiget til at opnå lempelse
efter LL § 33 A (og således heller ikke er berettiget til fritagelse for
A-skattetræk). ►Se også TfS 2000, 423, hvor skatteministeren overfor Folketingets Skatteudvalg redegør for den skattemæssige behandling af de udsendte politifolk.
◄Modtager
en person, der af den danske stat m.v. fx er udlånt til en international organisation,
af denne organisation et løntillæg oveni den løn, der modtages af
den danske stat m.v., vil et sådant løntillæg være omfattet
af LL § 33 A, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt. Dette gælder
uanset, om lønnen fra den danske stat m.v. er omfattet af LL § 33 A.
Følgende kategorier af personer er ikke anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Personer, der har et egentligt ansættelsesforhold ved IFU (Industrialiseringsfonden
for Udviklingslandene), jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- Præster udsendt af dansk sømandskirke i fremmede havne (jf. skd. 39.291)
eller af Dansk Kirke i udlandet samt velfærdssekretærer udsendt af handelsflådens
velfærdsråd.
- En kok ansat af en dansk ambassadør eller en husbestyrerinde ansat af en
dansk generalkonsul, jf. skat 1990.12.991 (TfS 1990,549).
- Udsendte fra Dansk Flygtningehjælp, jf. ToldSkat Nyt 1993.20.875
(TfS 1993,489).
- En udstationeret medarbejder i Danmarks Radio, jf. TfS 1999, 733 (LSR). (Danmarks
Radio blev dog anset for en offentlig institution, hvorfor medarbejderen var omfattet
af den for klageåret (1994) gældende bestemmelse i SL § 5, litra
d).
Følgende kategorier af personer er derimod anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes uden tjenestefrihed
eller stilles til rådighed for private foretagender, jf. bl.a. skd. 76.740
om offentlig ansatte, stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond og Skat
1989.1.72 (TfS 1989,5) om en laboratorietekniker ansat i Sundhedsstyrelsen, der
var stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond.
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes eller stilles til
rådighed for IFU, jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- En ansat i forsvaret, der efter aftale mellem Forsvaret og Dansk Røde Kors
blev udsendt som repræsentant for Røde Kors til et afrikansk land, jf.
skat 1989.11.871 (TfS 1989,623).
- Medarbejdere ved AMU-centre, TfS 1994,890.
- En af Transportrådet udsendt medarbejder, jf. TfS 1999,750 (LSR).
Landsskatteretten lagde vægt på, at institutionen
i forvaltningsretlig henseende ansås for at være en del af den offentlige
forvaltning, og endvidere at klageren ansås for udstationeret af et af Trafikministeriet
og Miljøministeriet sammensat organ.
Ved afgørelsen af, hvorvidt en virksomhed skal betragtes som den danske stat
eller anden offentlig myndighed, kan vejledning findes i Juridisk Grundbog, afsnittet
vedrørende forvaltningsmyndigheder.
Med
hensyn til personer, der er udsendt til udførelse af systemeksport for den
danske stat eller en anden dansk myndighed, henvises til afsnit
D.C.2.7.